29 June, 2009

You & I, Both

Was it you who spoke the words that things would happen but not to me
Oh things are gonna happen naturally
And taking your advice I'm looking on the bright side
And balancing the whole thing
But often times those words get tangled up in lines
And the bright lights turn to night
Until the dawn it brings
A little bird who'll sing about the magic that was you and me

Cause you and I both loved
What you and I spoke of
What you and I spoke of
Others only dream of the love that I love

See I'm all about them words
Over numbers, unencumbered numbered words
Hundreds of pages, pages, pages forwards
More words then I had ever heard and I feel so alive
Now you and I, you and I
Not so little you and I anymore
And with this silence brings a moral story
more importantly evolving is the glory of a boy

you and I both loved what you and I spoke of
and others just read of and if you could see now
well I'm already finally out of

and it's okay if you have go away
just remember the telephone works both ways
and if I never ever hear it ring
if nothing else I'll think the bells inside
have finally found you someone else and that's okay
cause I'll remember everything you sang

you and I both loved what you and I spoke of
and others just read of and if you could see now
well I'm already finally out of words.


dedicated for someone i love much...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

27 June, 2009

SELAMAT MERAIKAN HARI BAPA

Mungkin agak terlambat aku mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada semua bapa-bapa di dunia. Tapi tak salah rasanya terlambat asalkan ianya ikhlas dari hati.

Dulu masa zaman persekolahan aku, lebih kurang 15 tahun lepas hanya Hari Ibu saja yang aku sambut. Tapi sekarang, aku sangat2 menunggu ketibaan Hari Bapa dan begitu juga dengan yang lain dan Hari Bapa juga akan disambut secara besar-besaran di Malaysia. Promosi dari perbagai pihak jugak tidak kurang hebatnya setanding dengan sambutan Hari Ibu.

So, selamat Hari Bapa kepada bapa2 disekeliling ku ;

1. Ismail b. Hj Mohd Amin (Ayahku yg sgt berjasa)

2. Muhamad Rizal b. Ahmad (My luvly husband)

3. Mohd. Najib b. Ismail (My naughty brother)

4. Mohd. Zulkiflee (My brother in lawYER BURUK)

5. Ahmad b. Dalman (Bapa Mertua ku)

6. Shahrani (Biras aku aka husband akak ipar aku lar)

Masa aku menukil ni aku baru jer balik dari tengok TRANSFORMER (anak aku panggil Tenstomer). Bawa ayah aku tengok, kalau tak yea2 bukannya senang nak ngajak org tua tu pi tengok wayang. Kiranya ni hadiah Hari bapa jugaklah. Masa aku cakap nak tonton Transformer, wah bukan main excited pulak dia. Almaklumlah, Petronaskan tengah promosikan produk Transformer. Eh lupa plak nak bagi tau, ayah aku masih kerja di sebuah Stesyen Minyak Petronas di persimpangan masuk Taman Puteri Wangsa. Awal2 lagi dia dah belikan cucu dia 2 org ni baju T transformer. Apalagi, cucupun makin excited nak pakai baju tu, tak sabar2. Masa tu aku lom beli tiket lagi. Wah hebat betul penjualan teket Transformer, 5 hari sebelum tayangan aku dah tinjau tiket, rupa2nya ada yg lebih awal dari aku sebab aku hanya dapat tiket pada hari ke3 tayangan. Itupun dah barisan tengah, nasib baik ok lagi. So, komen ayah... best best best... canggih betul. Aku senyum jer, puas dpt happykan dia mlm ni. Esok mesti dia bercerita dengan budak2 tempat kerja dia.

Cerita pasal tengok wayang, aku teringat kisah sewaktu aku agak2nya darjah 1 ke 2 yea. Kitorang tengok TATU kat stadium Larkin, tahun berapa tak berapa nak ingat lah. Masa tu yg ada aku, kakak, arwah abg & ayah lar. Cam biasalah, kitorg bukannya org senang nak beli2 nih, so bawa lah dari rumah air, roti, jemput2 mak buat. Tengah syok2 tengok, api padam, dalam masa yg sama kitorang si anak2 ni kehausanlah nak minum air. Ayah lah tuangkan dlm cawan. Tiba2....... tertuang kat badan sorg akak duduk betul2 depan kitorang. Air takler panas, suam2 jer, kopi pulak tu. Bila akak tu toleh jer belakang, ayah buat cam taktau je, pastu rasanya akak tu ingatkan arwah abang kitorang yg hensem tu buat. Seb baik akak tu tak marah. Mana lah agaknya akak tu sekarang yea. Ampunnnnnn kanlah ayah kami yea kak. Hehehehe...

Hmm.. teringat plak kat arwah abang. Kalau dia masih panjang umur mesti dia pun dah jadi bapa. Agaknya sama2 tengok Transformer ngan kitorang tadi. Masa arwah abang disahkan meninggal kerana kemalangan jalan raya, ayah lah org paling cool. Ayah redha sebab dia dah cukup bersyukur karana Tuhan dah beri pinjam anak lelakinya tu selama lebih kurang 20 tahun. Mak bagi tau, masa abg 6 tahun, dia sudahpun berhadapan dengan maut kerana kemalangan jalan raya. Masa kejadian, ayah yg pandu kereta balik dari sembahyang jumaat. Arwah koma lama, berminggu2 jugaklah. Tapi, Tuhan masih beri kesempatan utk dia berbakti kepada kedua ibu bapanya sebelum diambil sepenuhnya pada tanggal 20-04-2004. Arwah sgt berjasa, kerana selepas pemergiannya juga dia masih menunaikan tanggungjawabnya sebagai anak. Tanggungjawab apa, haa yg ini hanya org2 yg tahu aja tahu. Suami ku tercinta sempat juga berkenalan dengannya, dan suami aku mengakui arwah memang seorang yg baik dan berhati mulia. Arwah jugalah yg beriya2 meyakinkan aku bahawa Muhamad Rizal Ahmad inilah yg akan membahagiakan aku bukan org lain. Alhamdulillah, sekarang aku bahagia kerana dapat seorg suami penyayang, bapa kepada anak2 aku.

Pada bapa2 dan bakal yg akan menjadi bapa, jadilah bapa yg benar2 BAPA. Kalau jadi BAPAK, nanti akan jadilah bapaK makan anak, bapaK borek anak rintik, bapaK ayam, kepala bapaK kau...

OK...selamat berjuang wahai bapa2 di seluruh dunia. Kasih sayang ibu bawa ke syurga, pengorbanan bapa sepanjang masa.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

08 June, 2009

Menuju Alam Perkahwinan

Wadah ini dihadiahkan kepada pasangan-pasangan yang bercinta dan sudah merancang untuk melepasi satu lagi tahap dalam kehidupan iaitu PERNIKAHAN.

Pernikahan bukanlah maksudnya kita mencari pasangan yang tepat, akan tetapi pernikahan merupakan bagaimana kita menjadi pasangan yang benar-benar tepat. Kata “menjadi” mencerminkan suatu proses pertumbuhan yang harus dijalani oleh kedua pasangan agar mereka boleh menjadi pasangan yang tepat. Apabila setiap pasangan berfikir bahawa mereka menikah kerana telah “menemui” pasangan yang tepat maka apabila ternyata setelah menikah pasangan mereka tidak “tepat” seperti yang mereka harapkan maka mereka akan kecewa dan pernikahan itu akan mengalami banyak kesulitan dan masalah. Dalam pernikahan dituntut komitmen dan keupayaan agar pernikahan itu berjaya. Ada banyak hal yang harus dititik-beratkan pada kedua-dua pihak (lelaki & perempuan) agar “perbezaan” yang ada dapat digunakan sebagai suatu kekuatan demi mewujudkan keluarga yang bahagia dan sejahtera zahir dan batin.

Tujuan Pernikahan
Sebelum memasuki bahtera rumah tangga setiap pasangan harus memikirkan dan membicarakan secara terbuka tujuan pernikahan mereka. Tujuan ini sangat penting karena akan berfungsi sebagai kompas. Pernikahan tanpa didasari suatu tujuan yang ditetapkan secara benar dan berhati-hati akan berlaku seperti sebuah kapal yang tidak tahu pelabuhan mana yang hendak dituju. Akibatnya kapal itu tidak akan dapat ke mana-mana dan hanya diam di tempatnya.

Pengertian Cinta
Ada banyak maksud & pengertian mengenai kata “Cinta”. Ada yang mengatakan bahawa cinta adalah perasaan yang sukar dilukiskan dengan kata-kata. Cinta itu indah, tetapi ia sangat misteri. Cinta itu penuh pengertian di sebaliknya. Cinta lebih sebagai suatu keputusan. Mengapa demikian ? Perasaan yang muncul pada saat 1 –2 tahun pertama masa berkasih-kasihan (couple) itu tidaklah dapat dikatakan sebagai cinta. Karana pada masa ini yang lebih berperanan adalah emosi. Kita hanya melihat hal yang baik saja dari pasangan kita sedangkan hal yang kurang baik kita abaikan. Setelah masa ini dilalui, mulalah kita melihat kekurangan pada diri pasangan kita. Jadi pada ketika inilah, kita memutuskan untuk menerima pasangan kita apa adanya dan memberikan komitmen sepenuhnya untuk tetap meneruskan hubungan tersebut, itu baru namanya cinta. Cinta dalam bahasa Inggris adalah “love”. Dan dalam bahasa Inggris cinta / to love adalah kata kerja. Di sini kita dituntut untuk aktif melakukan suatu tindakan untuk menyatakan cinta kita pada pasangan kita.

Penerimaan Seutuhnya
Kerana ada 2 individu yang bersatu membentuk rumah tangga maka pasti ada perbezaannya, baik pada perbezaan sikap, pola pemikiran, prinsip hidup, cara pengaturan kewangan, kebiasaan dll. Di sini setiap pasangan diharapkan untuk saling menerima kelebihan dan kekurangan pasangannya. Penerimaan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mempertahankan “status quo”. Maksudnya jangan pernah meminta pasangan anda untuk hanya menerima kelemahan anda. Sedangkan anda tidak mahu berubah. Ini namanya ego. Jika anda menyedari kelemahan anda dan pasangan anda mahu menerima kelemahan ini maka gunakanlah penerimaan ini sebagai suatu batu loncatan untuk meningkatkan diri. Sehingga berkat penerimaan dan bantuan dari pasangan anda apa yang tadinya merupakan suatu kelemahan / kekurangan kini seterusnya telah meningkat menjadi suatu keunggulan anda.

Sikap Selalu Ingin Belajar
Ada hal yang kita tahu dan kita benar-benar tahu. Ada hal yang kita tahu tapi sebenarnya kita tidak tahu. Dan ada hal yang kita tidak tahu dan kita benar-benar tidak tahu. Dan ada juga hal yang kita tidak tahu tapi sebenarnya kita tahu. Semua hal mengenai hidup boleh kita pelajari. Jika anda menemui kesulitan / ujian dalam kehidupan rumah tangga ini merupakan berita yang baik. Mengapa demikian ? Karana hanya dengan menemui masalah dan memecahkan masalah itu anda baru boleh berubah menjadi manusia yang lebih dewasa. Jadi setiap kesulitan / ujian yang anda hadapi sebenarnya menyiapkan anda untuk sesuatu hal yang lebih besar dari apa yang telah anda miliki saat ini. Semakin banyak masalah yang anda hadapi dan atasi maka akan semakin cepat proses pertumbuhan keperibadian anda dan akan semakin cepat proses sinergi antara anda dan pasangan anda.
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

06 June, 2009

Kahwin

Kawin..kawin..kawin.. Musim mengawan dah tiba, banyak betul undangan perkahwinan akhir2 ni. Banyak yang tak sempat dihadiri, kebanyakkan nya jauh dan tak berapa rapat.

Teringat pulak waktu aku berkawin 7 tahun lalu. Wah... penatnya bukan main buat kerja kawin ni. Lagi penat pengantinlah, siapa lagi. Alhamdulillah keluarga aku byk membantu waktu aku kawin dulu. Persiapan semuanya dibuat bersama, tapi rancangannya memang awal. Sejurus lepas bertunang, dah plan nak buat itu dan ini (so, setahun merancang). Lagipun kami bukannya org senang, beli barang sikit2, nasib baik bakal suami (gelaran 7th dulu laa) sanggup membantu. Dah sayang lah katakan. Masa tu aku lom kerja lagi, graduate jer terus kena pinang. Nak tolak takut nanti tak laku lagi, so pilihan keluarga mesti yang terbaik. Terima saja, nasib baik orangnya baik dan bertanggung jawab & cool jer. Hehehehe...beruntung badan.

Barang yg paling awal dibeli adalah segala jenis kain. Kain langsir, kain cadar, kain baju, semuanya Ibunda tercinta yg akan jahit, so kenalah awal sket takut tak siap. Souvenir pun kena beli sikit2, utk jemputan, family, friends, kendarat, yang ni paling byk belanja. Nasib baiklah cik abg tersayang tak kesah utk berbelanja yg besar2 spt set bilik tidur, bayaran mak andam, kad kawin, kelengkapan hantaran, kamera & video. Mak & ayah hanya perlu sediakan makanan secukupnya dan ruang khemah.

Masa dah nak dekat majlis, bonda aku mengarahkan aku untuk mandi lulur. Yg ni cara kampung dengan bacaan ayat2 suci Al-Quran. Mak bidan yg buat tau, aku panggil dengan panggilan Ibu. Selama 7 malam, lepas maghrib jer dah bersama Ibu, urut, lulur, bercukur andam, berinai semuanya Ibu yg buat. Tapi bersyarat, dalam masa 7 hari sebelem bersanding tak boleh jumpa pasangan. Nasib baiklah aku ni takler beriya2 sgt berdating dan asyik nak berjumpa (mengada2 mcm budak2 sekarang). Kalau keluarpun mesti ada escort. Upacara ni memang dah jadi kebiasaan keluarga, sebab makcik2 aku tu kepoh sket, nak tau pengantin masih ada dara ker tidak. Hek elehhh.. kalau budak sekarang, confirm tak berani nak buat. Hehehe....Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, aku nampak berseri2 atas pelamin. Ramai juga yg menegur, sampaikan mak andam yg solekkan aku tu tegur, senang sangat nak solek muka ni. Takyah pakai mekap byk/tebal2.

Kenangan kawin memang indah. Tapi bila tengok ramai pasangan bercerai- berai tertanya2 jugak di mana kesilapan mereka. Susah dan bukan mudah untuk menjalankan sesuatu majlis perkahwinan, tapi bila ada masalah sikit, jalan penyelesaiannya adalah cerai. Entahler, kenapalah begitu mudah.

Nasihat untuk sumua pengantin & bakal2 pengantin, berbincanglah jika ada masalah. Bertengkar & Merajuk tu hanya perkara biasa, kalau waktu bercinta dulu boleh pujuk memujuk, kenapa tidak selepas berumah tangga.

So, ucapan SELAMAT PENGANIN BARU untuk senarai pasanagn di bawah;

Kenalan : Helmi (Chemmy)
Pasangan : Shasa Erma
Tarikh : 10/05/09
Hubunagn : Dulu jiran sebelah, skang kitorg dah beli rumahnya.

Kenalan : Khairudin b. Ismail (Ketua bola sepak Johor)
Pasangan : Inspector (taktau nama)
Tarikh : 30/05/09
Hubungan : Jiran depan rumah

Kenalan : Sabrina
Pasangan : tak tau nama
Tarikh : 30/05/09 Hubungan

Hubungan : Opismate husband

Kenalan : Natanza Harris
Pasangan : Dr. Mardyiana
Tarikh : 31/05/09

Hubungan : Jiran

Kenalan : Lella (Hafizah Basri)
Pasangan : Mohd Shamil
Tarikh : 30/05/09
Hubungan : Pangkat Mak sedara, tapi sebaya tau.


Kenalan : tak tau nama
Pasangan : tak tau nama
Tarikh : 6/6/09
Hubungan : Adik Hairee (husband fren)

Kenalan : Norazillah Mahpol
Pasangan : Haidil Hakim
Tarikh : 21/06/09

Hubungan : Classmate form5 SDARY

Kenalan : Zura
Pasangan : Tak tau nama (Sabahan)
Tarikh : 13/06/09

Hubungan : Opismate husband

Kenalan : Norismah
Pasangan : Haidee (betul ke eja?)
Tarikh : 20/06/09
Hubungan : Kedua-duanya satu tempat kerja

Undangan kahwin yang sangat ditunggu;

Helmee Yatiman & Suheyni
- couple dari Form3 kot, aku anak dah 2org. Bila lagi weiii....

Zuliana & Faizal
- yg ni byk sgt commitment. takper tunggu jer

Faizal & Ann
- yg ni plak ntah dah berapa tahun tunang. pun byk commitment jugak. faizal jgn biar Ann tunggu lama2, dia tu cantik, nanti kene kebas.

Hajar & tunangnya (taktau nama)
- katanya tunang 2 tahun. takpe lah kalau nak cepatkan lagi bagus

Kimie & Cikgu Marliana
- yg ni dah nak betunang, nampaknya tunang sekejap jer kot.

Zalie & Syeqeen
- ehemm ehemmm, jadi ker?

Adris (baru jumpa tadi)
- ntah ler mamat sorg ni, biler ntah.

En. Hairudin Roslani
- aku nyer supervisor masa practical dulu. org nya hansom leh tahan, tapi.... no komen


Naemah & Fasha Ungu (ehh iyeke??)
- ni kalau jadi, aku sponsor nasi ayam penyet utk semua tetamu. kihkihkih amin

OK ahh.. apa2 pun, kalau buat kenduri jgn lupa jemput.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget