30 July, 2009

Yasmin Ahmad Dalam Kenangan

Terperanjat bukan kepalang waktu aku mendengar berita Yasmin Ahmad pengsan dan terkena strok sewaktu membuat pembentangan kertas kerja di TVPrima. Berita yg tidak disangka-sangka. Waktu aku mendengar berita tersebut, aku dalam pusat dialisis kerana mengambil nenek balik dari menjalani rawatan di Bangunan Baitulmal, JB. Menjadi kebiasaan setiap hari Khamis aku akan menjemput nenek, buah pinggang nenek didapati rosak so Dr. menasihati agar darah nenek mestilah dicuci 3 kali seminggu. Bayangkanlah, setiap hari Selasa, Khamis dan Sabtu nenek & atok (berdua) akan bertolak dari Felda Ulu Tebrau ke Bangunan Baitulmal Tampoi untuk meneruskan kehidupan. Kalau darah nenek tak dicuci, nenek akan lemah dan .... hanya Allah saja yg tahu. Kalau atok taknak pergi, disbbkan ada hal lain, nenek pulak merajuk taknak pergi cuci. Tapi, itulah cinta sejati yang aku nampak dari pasangan yg berumur over than 80 years. Cinta mereka masih utuh dan itulah yg dinamakan cinta sejati.

Berbalik pada cerita Arwah Yasmin tadi, selepas aku mendengar berita sedih yg menimpa beliau, doaku tak putus2. Al-Fatehah disedekahkan agar beliau beransur pulih dan sihat kembali. Tetapi Tuhan lebih menyayangi beliau, penderitaannya hanyalah 3 hari sahaja. Kita semua meratapi pemergiannya, tetapi Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk arwah.
Alfatehah..........

Seperti biasa, arwah Yasmin adalah insan biasa. Dan seperti biasa juga kehidupan glamourous tidak lari dpd cakap2 belakang org sekeliling. Jadi, dengan ini saya memohon agar org2 yang diluar sana tak kira yg mengenali rapat dengan arwah atau tidak atau yg tak pernah tahu langsung asal-usul beliau, HENTIKANLAH segala macam kutukan, cercacaan, hinaan dan segala macam cerita yg tidak baik tentang beliau. Saya ada membaca sesetengah forum yg mendebatkan perihal beliau, ada yg menyokong dan ada yg tidak. Tetapi disini saya mengharapkan agar semuanya dihentikan.

Apa lagi yg hendak diperkatakan pd org yg tiada, apatah lagi bila kita memperkatakan seseorg yg kita tak mengenali langsung. So, bila pula kita nak minta maaf darinya? Apabila kita berdosa dengan Tuhan, kita hanya perlu menadah tangan di mana saja memohon agar diampunkan. InsyaAllah Tuhan akan mendengarnya. Tapi, bila kita berdosa sesama insan, kita perlu mendapatkan org tersebut dan memohon maaf darinya. Jadi kalau org tersebut dah meninggal dunia, takkan lah kita nak menggali lubang kubur atau bermastauin di kubur beliau sampai rasa puas hati permohonan maaf kita didengar. So, hentikanlah yea...

Maka dengan pemergian Arwah Yasmin, maka tiadalah iklan hebat lagi di hari Merdeka & Aidilfitri ini. Biasanya iklan dari arwahlah yang betul2 meruntun jiwa. Tangkap nangis punyeee... Memang boleh jadi insaf lah. Bagi saya, sesungguhnya kekreatifan, idea dan mutu arahan beliau amat jauh berbeza dengan pengarah-pengarah yang ada sekarang. Mungkin Khabir Bhatia dan Afdlin Shauki jerlah kot yang boleh diharap untuk buat lain daripada yang lain.

Jom kita tengok beberapa;

Iklan Petronas 2008 - Iklan Petronas 2008


Iklan Raya 2008 - The best home videos are here


- More amazing videos are a click away


- Click here for more home videos


Iklan Petronas 2002 - Amazing videos are here

Alfatehah buat insan yang bernama Yasmin Ahmad
(July 1, 1958 - July 25, 2009). Saya dan keluarga akan merindui sentuhanmu....



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

25 July, 2009

Isteri...Teman Hidup Sejati

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Wahai suamiku, itu pasti.

Beruntungnya aku menjadi seorang wanita yg mempunyai rahim kerana aku bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan aku dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan tak wajib sembahyang, itu pemberian Tuhan.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab bekerja dengan Nya.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. . sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

Sepanjang mengandung, Allah sentiasa mengampunkan dosa ibu-ibu, tatkala lahir saja bayi seluruh dosa akan habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, dan aku tak mungkin takut untuk beranak lagi...Seandainya aku mati sewaktu bersalin, maka itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk ke SyurgaNya.

Diakhirat nanti aku pasti akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dan itu semua atas segala kebaikan suamiku yang tak disedari. Iupun sekiranya aku redho dan perbuatan-perbuatan tersebut adalah yang baik-baik belaka.
Jadi Sayang, buatlah perkara baik, perkara-perkara yang menyenangkan hati ini.

Sayang, apabila isterimu ini ternampak kamuyang sedang terhegeh-hegeh di titian Sirat, pasti ku akan memimpin mu sekali ke Syurga sambil memberi pahalaku sedikit kepada mu kerana pahala-pahala tersebut juga adalah datangnya dari mu agar kita dapat bersama berbahagia di dalam Syurga Allah.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki,
bukan dicipta dari kepala untuk dijunjung
dan bukan juga dari kaki untuk disepak terajang.

Wanita dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki
supaya ia hampir kepada mu(suami),
hampir dengan lengan mu untuk kau pertahankan,
dekat dengan hatimu untuk disayangi.


Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor form his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

Wahai suamiku yg sangat ku cintai...Apa lagi yang kau harapkan...Cinta Kasih & Sayang telah ku beri. Hanya Jiwa & Raga ku dikau nilaikanlah sendiri. Janganlah kau sering membuat ku bimbang, kerana tatkala aku membuat sesuatu aku akan mengingatimu, tatkala aku mengharapkan sesuatu aku akan terkenangkanmu, tatkala aku rindu aku membayangkanmu. Bahagia hatiku tatkala mengingatimu, runtun jiwaku tatkala terkenangkanmu, luluh hatiku tatkala membayangkanmu. Apabila tiada khabar kuterima darimu hatiku tidak berhenti berdegup hanya mengharapkan segalanya yang terbaik untuk mu. Doaku sentiasa mengiringi langkahmu, agar dikau sentiasa berada dalam keadaan yang dilindungiNya. Sayang, harapanku jangan kau sakiti hatiku. Sekali ia terguris, pedihnya berbisa menghiris, pasti payah diubati...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

20 July, 2009

Merindu Kepastian

Andai kau menjadi pelangi
Biar ku jadi awannya
Agar kita selalu bersama

Andai kau menjadi sang duyung
Biar ku jadi karangnya
Agar kita sentiasa bersua

Andai kau menjadi merpati
Biar ku menjadi sang bayu
Agar kita sering bertemu

Andai kau menjadi puisi
Biar ku jadi melodi
Bersama kita menyanyi

Andai ku menjadi rembulan
Sudikah kau menjadi kejora
Hingga pagi nanti

Andai esok aku menjadi tanah
Sudikah engkau menjadi bunga
Menghiasi dadaku

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Falsafah Cinta

Cinta perlu berhati-hati
Cinta perlu menjaga diri
Cinta rindukan kepastian
Cinta bencikan kesangsian
Cinta perlukan kawan

Cinta itu janji setia
Cinta untuk selama-lama
Cinta suatu pengorbanan
Cinta satu kepasrahan
Cinta perlukan teman

Insan oh insan
Takkan hidup tanpa cinta
Insan oh insan
Segala tercipta kerana cinta

Cinta punya harga diri
Cinta bersemangat murni
Cinta perlukan keikhlasan
Cinta suatu perjuangan
Cinta perlu kasih sayang

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 July, 2009

Happy Birtday Che'Yang

Happy Birhday Sayang...Esok genap umur Che'Yang 34 tahun.
Ayang nak ucapkan terima kasih kerana sudi menjadi teman hidup Ayang selama 8 tahun ini, bermula sejak kita berkenalan, bertunang dan bersama. Semoga Ayang akan dapat meraikan ulang tahun Che'Yang sehingga ratusan tahun lagi, InsyaAllah.

Actually, B'day my hubby dah tercelebrate awal. So, thanks Honey for the ship trip. Kebetulan juga bulan ini ada beberapa orang lagi yang aku sayangi akan menyambut ulang tahun iaitu my Luvly Dad (15-Jul) & My Luvly Mum (23-Jul) So, kami dah sama2 meraikan ulang tahun 3 orang istimewa ini dalam sebuah kapal mewah "Danga Cruise 8" mengelilingi Sungai Danga on last Sunday(cheewah.. so so lah)

Beberapa keping gambar kami di atas kapal untuk tatapan:

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

13 July, 2009

Jalan-Jalan Atas Air

Pada 14hb, 15hb & 23 July merupakan hari ulang tahun 3 org yang paling penting dan paling istimewa dalam hidupku;
14 July - Birthday Husband; Muhamad Rizal Ahmad
15 July - Birthday Ayah; Ismail Hj Mohd Amin
23 July - Birthday Mak; Tugirah Au Bakar

Jadi kami telah menyambut hari ulang tahun ketiga2 orang ini di atas kapal. Oleh kerana 14, 15 & 23 tidak jatuh pada hari cuti, jadi kami menyambutnya awal.

Selamat Panjang Umur C'yang, Ayah, Mak..... I Luv u so much!!!









Masa tunggu giliran nak masuk



Tengok ikan ker tu Danish...
Ikan Josh ada tak yer?








Mak & Ayah,
Me & My Hubby,
Cam gi Honeymoon plak

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

12 July, 2009

BLACK DAY





:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

RED DAY





:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

ORANGE DAY


























:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget