29 February, 2012

BERSERDAHANALAH

MELEBIHKAN SESUATU AKAN 
MENGURANGKAN SESUATU

  • Orang yang banyak ketawa akan menyebabkan kehebatan dirinya berkurangan
  • Orang yang banyak bergurau akan dipermainkan disebabkan gurauannya itu
  • Orang yang banyak bercakap akan menyebabkan kesilapannya bertambah
  • Orang yang banyak melakukan suatu perkara akan hanya dikenali melalui perbuatannya itu sahaja
  • Orang yang banyak membuat silap akan mengurangkan sifat malunya
  • Orang yang telah kurang malunya, maka semakin kuranglah sifat waraknya
  • Orang yang telah kurang waraknya, maka hatinya lama kelamaan akan mati
 Pesanan dari Amirul Mukminin Sayidina Umar R.A.

Jadi, berserdahanalah kita dalam setiap perkara. Sentiasa beringat untuk melayari titian kehidupan dengan makna hidup yang bermakna agar hati kita tidak mati dengan sia-sia. 'Hidup kita di dunia akan menentukan kehidupan kita di akhirat kelak'. Oleh itu, sifat berserdahana sangat penting agar kita faham tujuan sebenar kita di muka bumi sebagai khalifah Allah s.w.t.

MasyaAllah....suka benar kita bila bersuka-suka. Bak kata orang, ketawa tak ingat dunia. Astaghfirullahalazim.....jahil sungguh diri ini. Banyak-banyak perkara di atas kita sering melakukan perbuatan ketawa yang berlebih-lebihan. Benarkah hati kita akan mati???

BAHANA KETAWA YANG BERLEBIH-LEBIHAN!!!
  1. Dimurkai Allah
  2. Dikutuk para Malaikat
  3. Rasulullah tidak memandangnya pada hari kiamat
  4. Disoal (dihisab) pada hari kiamat perilaku gelak ketawanya
  5. Terbuka aibnya pada hari kiamat
  6. Digemari syaitan akan dirinya
  7. Dibenci oleh semua penghuni langit dan bumi
  8. Mati hatinya
  9. Hilang air mukanya (malu dalam kemuliaan)
  10. Lupa pada segala-galanya
Berhentilah ketawa terbahak-bahak!!!!!! 
Kerana ia memudaratkan...

 Marilah kita sama-sama perbaiki diri......

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

20 February, 2012

Rawatlah lidah sebelum parah...

"Cakap siang pandang-pandang, 
 Cakap malam dengar-dengar"

Mesti kita semua dah biasa dengan perumpamaan di atas. So, maksudnya apa? Tapi sekarang dah tak berapa relevan perumpamaan tersebut sebab kita susah dah nak jumpa yang macam Cik Kiah atau Cik Senah yang suka mengumpat ala-ala mesyuarat tembok tue. Orang sekarang ni mengata melalui Facebook atau Twitter, yang advance skit akan mengumpat dan mengata melalui blog plak. Tapi....saya taklah macam tue (masuk bakul angkat sendiri).

Saya ulang lagi....So, maksudnya apa? Maksudnya....kalau nak mengata tue kenalah tengok kiri kanan, buat research dulu apa yang kita nak cakap tu betul atau tidak. Pastikan kesahihan cerita yang kita dengar dari orang lain, kalau kita tak tahu jangan cakap banyak. Yang penting, jangan suka buat kerja sampai-menyampai sebab kalau main pasing-pasing cerita ni mesti dan confirm-confirm akan ada tokok tambah. Astaghfirullahalazim.......

Mengata orang ni ada banyak cabang. Antaranya;
  • Mengata buruk seseorang untuk menunjuk diri orang yang bercakap tu baiklahhh sangat
  • Mengata dengan tujuan untuk menyindir seseorang
  • Mengata dengan niat untuk menyakiti hati orang lain
  • Mengata sesuatu yang tidak pasti dan ia merupakan fitnah
  • Mengata perkataan-perkataan yang kesat bertujuan untuk mencaci seseorang
Ingatlah, perbuatan menyakiti hati orang lain terutamanya sesama Muslim ini adalah termasuk dalam dosa besar kerana ia boleh menjejaskan nama baik dan maruah orang yang dikata atau disakiti hatinya. rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 

"Seseorang Mukmin bukanlah orang yang suka mencerca, bukanlah orang yang suka menghina, bukanlah orang yang suka berbuat keji dan bukan juga orang yang bercakap keji"

Oleh itu, sebelum terlambat dan kita terkeluar dari senarai insan yang bergelar Mukmin sejati, marilah kita sama-sama merawat lidah sebelum ianya menjadi lebih parah. Nauzubillah......
So, jom rawat lidah kita dengan....
  1. Melatih diri untuk berkata dan berbual dengan perkataan yang baik-baik sahaja, berlemah lembut dan dengan sikap mesra.
  2. Melatih diri dengan menjauhkannya dari sikap yang suka menghina, mengutuk, mengumpat, mencaci, memfitnah dan juga merendah-rendahkan sesama Muslim.
  3. Melatih diri dengan bergaul dan berkawan sesama rakan yang baik dan berdamping dengan orang yang tinggi ilmu agamanya dan yang tinggi akhlaknya.
  4. Melatih diri berbaik-baik dengan semua orang, mengelak daripada bersikap bermusuh-musuhan dan suka bertengkar.
  5. Melatih diri dengan meringankan lidah memohon maaf dengan orang lain lebih-lebih lagi kepada orang yang kita sakiti hatinya.
  6. Melatih diri dengan bersikap berbaik sangka dan menolak sikap buruk sangka terhadap orang lain.
  7. Melatih diri dengan mengamalkan hubungan ukhwah silatulrahim antara satu sama lain.
Sahabat Abu Syuraih Al-Khuza’iy r.a. menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah berpesan:
"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam.”






:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

19 February, 2012

JUJUR MENUJU JALAN YANG LURUS

Assalammualaikum....
Lama sungguh bercuti dari menukil di sini. Alhamdulillah...malam nie ada kelapangan sedikit. 
Kita masih lagi dalam bulan Maulidulrasul. Salawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Alhamdulillah juga kerana saya masih diberikan nafas untuk meneruskan kehidupan dan dianugerahkan kudrat untuk menjalani hari-hari yang cukup bermakna. Semoga saya dan keluarga sentiasa berada di bawah lindungan Allah s.w.t.

Dalam satu riwayat telah disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;

"Allah telah membuat perumpamaan berupa sebuah jalan yang lurus. Di kedua-dua sisi jalan itu ada dinding yang ada padanya terdapat beberapa beberapa pintu yang terbuka. Pada pintu-pintu itu terdapat pula tirai yang dilabuhkan. Sementara di atas pintu gerbang jalan tersebut ada penyeru yang berkata: 'Wahai manusia, laluilah jalan ini sampai ke hujung dan janganlah kamu membelok-belok (ke kiri dan ke kanan)'
Sementara itu, ada lagi penyeru lain di atas jalan tersebut berkata, ketika manusia hendak membuka salah satu daripada pintu-pintu itu: 'Jangan kamu membukanya, kerana jika kamu membukanya kamu pasti akan terperosok masuk ke dalamnya'."

(Riwayat Ahmad dan Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w. tersebut amat bermakna untuk kita hayati agar kita sentiasa jujur dalam menjalani kehidupan melalui jalan yang lurus yang telah disediakan oleh Allah s.w.t. Sekiranya kita tersilap langkah,dan mengubah haluan, pasti akan tersasar dari jalanNya. Nauzubillah....minta dijauhkan...

'JALAN' itu adalah Islam agama suci
'DINDING' pula bermaksud hukum-hukum Allah
'PINTU-PINTU YANG TERBUKA' merupakan perkara-perkara yang haram
'PENYERU DI ATAS GERBANG' dikiaskan sebagai Al-Quran
'PENYERU DI ATAS JALAN' maksudnya nasihat dari Allah yang ada di dalam hati setiap Muslim



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

06 February, 2012

Alhamdulillah....Hari Cuti Berwayang

Salam Maulidulrasul untuk semua umat Islam di seluruh dunia. Walaupun terlewat, tapi ingatan tulus ikhlas kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. setiap masa setiap saat berselawat memujinya.

Baru lepas menonton telemovie di TV3-Runtuhnya Sebuah Dosa, sangat menyentuh jiwa. Bersyukur saya ke hadrat Allah kerana masih diberikan kesenangan hidup dan dapat mengharungi kehidupan dengan baik dan selesa. Apalah nasib kita akan datang, hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Tetapi, saya masih berpegang pada kata-kata, Allah tak akan menguji hambanya melebihi kemampuan hambanya...Subhanallah.

Hari ni, saya dgn hubby berjalan2 mencari buku menggunakan kupon buku 1 Malaysia. Tapi, kami cuma akan beli kat MPH jer, sebabnya....MPH orang Islam yang punya dan Syed Mokhtar AlBukhary dengan berbesar hati memberikan kupon sebanyak RM5 bagi setiap belian RM100. Alhamdulillah....semoga beliau diberkati Alah. Searh punya search MPH kat Johor ni cuma ada di Jusco Taman U, City Square dan Airport Senai jewr. RM100 yang pertama kami dah gunakan kat Jusco Taman U hari Jumaat yang lepas. Jadi, RM100 kedua kami plan nak gunakan kat MPH City Square. InsyaAllah, RM100 ketiga akan digunakan di MPH Airport plak dan mungkin juga RM100 keempat. Hehehehe....

Sampai jewr kat City Square dah pukul 3, kami pown belum solat Zohor lagi, so dari Basement 3 trus ke tingkat 5 sebab surau terletak di tingkat 6. Bila buka saja pintu lift, opppssss terperanjat jugak bila tengok;

Cathay Cineplex kat0p??? Wahhh....satu perkembangan yang baik....kerrr memang setiap tahun begini saya jewr yang tak tahu. Tapi, sejak malam lagi saya ada dengar seorang kawan dah beratur nak beli tiket untuk midnite tapi diorang dah tak jual. Tayangan hanya setakat untuk tiket pukul 9 malam punya cerita saja. Hahaha....terus merah muka cik adik tue, haaa tu lah patutnya kena duk berzikir kat rumah, ni nak gi tengok wayang plak. Agegegege....

Laluan ke surau City Square, saya ternampak premis atas ni. Owhhh...ni adalah Pusat Karoke Keluarga. Uihhh...bukak plak. Owhhh okey, yang datang sini pada Hari Maulidulrasul mesti nak nyanyi nasyid kan. Mesti lagu-lagu Lady Gaga, Britney, Metallica, Nirvana, dan yang hardcore rock sumer Unavailable. Hehehehe....

Kemudian, lepas membeli-belah di MPH, kitorang jenjalan ler ke JB Sentral. Mula-mula salah jalan, kami termasuk laluan yang nak ke Merlin Tower, rupa-rpanya kena lalu jembatan yang sebelah sana. Nampak tak gambar kat atas tue?



Salam Maulidulrasul.....

*Sekarang sedang menonton Bola 
  Malaysia menentang Bahrain

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

04 February, 2012

Bawa Daku Pergi???

Mula-mula dengar lagu syo0k jerrr....tapi bila banyak2 kali dengar macam ada sesuatu tak kena pada lirik lagu ni. So, apa lagi bermulalah pencarian di google 'lirik lagu bawa daku pergi zizan dan kaka'....hurmmmm dapat dah. Saya post kat sini ehhh, mari kita check.



bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

tengah malam nanti
tolong jangan lupa
jangan mungkir janji
aku dah teruja
sudah cukup lama
aku tunggu saat ini
sejak kali terakhir kau hantar pulang
hidup sungguh sepi
tolong jangan bilang mama
tolong jangan bilang papa
malah jangan bilang teman karibmu
jangan bilang sesiapa

oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh


bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

mata dalam kaca, topi berceloreng
sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
hanya perlu siul, tidak tekan loceng
hero sudah sampai, cepat terjun dari loteng
kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng

bawa bekal air muka cuci aib bopeng
lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng lari dari kenyataan, mula kisah dongeng

tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

bila kita pergi
apa kan berlaku
siapa kan peduli
siapa ambil tahu
hidup kita tempuh
untuk apa saja
tidak kira mana kembara membawa
kita kan bersama

oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

Setelah diamati.....saya rasa lagu ni tak sesuailah. Lagilah sekarang ni byk sangat budak perempuan lari ikut kekasih pergi lomboklahhh...kawin kat siam laaa....tinggalkan keluarga duduk rumah jantan tu lah.... Dan skang ni kluarlah pulak lagu Zizan-Kaka ni. Makin menjadi2lah nampaknya nanti.
Tapi....boleh kah saya suruh semua stesyen radio hentikan penyiaran lagu ni???
Tak boleh kotttt.....tapi.....melodi lagu ni best laaaa.... apa kata tukar lirik dia kasi yang lebih enak skit didengar. Skang nak check plak sapa yang buat lagu nie.....



Pesanan Penaja:
JANGAN BIARKAN ANAK DARA ANDA TERBUAI DENGAN LAGU NI DAN LARI IKUT KEKASIH HATI

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Semester Baru Sudah Bermula

Alhamdulillah....result bagus, hubby punya....actually dia punya lagi bagus dari saya. Hurmmm,,, kenapa dia punya result selalunya mesti lagi bagus dari saya? Kenapa??? Why???? Why???? Okey...otak dia lagi hebat dari otak saya, must accept that. Ayat my boys "Papalah yang paling HEBAT!!!"

Semester baru dah mula, subject baru lebih mencabar, jadual hidup yang baru yang lebih terancang, peraturan baru yang lebih straight, perancangan baru yang lebih tersusun.

Subject semester nie...
Harap-harap semester ni saya dapat mengatasi dia... 

Semester ni tak boleh main2 lagi, hehehehe....azam setiap semester tetap sama. Tapi, tetap main2 jugak.

OK, chill...jom blajar!


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget