17 May, 2009

Insaflah..masih ada jalan pulang.

Aku nak berkongsi satu cerita. Nak kata sedih, menyayat hati jugak. Nak kata sebak, berat lagi bahu yg memikul.

Semlm aku pergi ke majlis kematian, satu keluarga yg sangat ku kenali (rahsia). Mereka kehilangan seorang anak lelaki yg sangat berjasa pada keluarga. Tapi masalahnya simati ini adalah seorang drug addict dan pembawa kuman HIV. Sayangkan,.. anak yg baik tapi ada masalah ni sebab salah pergaulan.

Sepanjang hayat dia, tak pernah menyusahkan keluarga. Tapi hanya satu hal dimana keluarganya sering disindir oleh jiran2. Biasalah, kalau ada kecurian atau bencana mesti nak di tuduh arwah ni. Jadi, kerana taknak malukan keluarganya lagi dia keluar dari rumah, ibu bapa dia pun taktau mana dia tinggal. Tapi kadangkala ada juga dia balik jenguk keluarganya di rumah.

Setahun yg lalu tiba2 dia balik dan bagi tau nak tinggal terus kat rumah. Tapi masih belum cakap kenapa. Sepanjang 2 bulan dia di rumah, tak pernah keluar. Jadi family dia pelik lah skit. Lastly, dia bagi tau yg dia sakit. Dia taknak jiran2 tahu dia ada kat dlm rumah tu. Dia taknak mak ayah dia menanggung malu lagi.

Satu hari, dia cakap kat mak dia yg dia dah tak lama jer lagi. Dia minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki dekat mak dia. Dia harap mak dia dapat jaga dia sepanjang dia sakit. Dan terbongkarlah rahsia selama ini yag dia telah dijangkiti kuman HIV.

Tapi family dia sangat memahami. Bermulalah kembali tugas mak ayah dia seperti 28tahun yg lalu. Semakin hari arwah semakin lemah, sampaikan nak menyuapkan makanan kemulut pun tak berdaya. Apatahlagi hendak bangun ke bilik air untuk berhadas.

Alhamdulillah, sebelum dia sakit tenat ayahnya sempat mengajarnya melakukan solat sunat taubat. Setiap hari selpas sembahyang subuh arwah amalkan. Kesian, sampaikan ibu arwah sindiripun setiap hari melakukan sembahyang taubat, mohon ampun pada Allah apakah sebnarnya dosa yang telah dia lakukan sehingga tuhan memberikannya dugaan dan ujian sebegini.

6bulan arwah terlantar sakit. Keluarganyalah yg membantu. Pada satu malam sehari sebelum arwah menyambut ulang taun kelahirannya yg ke28, arwah berbisik pada ibunya yg dia akan pergi. Ibunya menerima dengan rdha dan berdoa agar segala taubatnya diterima Allah. Esok pada pukul 6pg arwah menghembuskan nafasnya yg terakhir. Jenazahnya terpaksa dibawa ke hospital untuk urusan mandi dan kafan. Pukul 12.30hr jenazah dibawa pulang kerumah untuk disembahyangkan dan pengkebumian. Jenazah dikebumikan selepas zohor. Waktu itu langit mendung sedangkan seawal pagi hingga tengahari, waktu semua keluarga dan rakan2 menunggu jenazah pulang dari hospital, cuaca sangat panas terik. Jenazah dibawa turun ke liang lahat, setelah selesai tanah pertama dikambuskan, hujan turun dengan renyai seperti menangisi pemergian arwah.

Pengajaran: Walau sehebatmanapun dosa yg kita lakukan, masih ada jalan pulang. Bertaubatlah, insyaAllah akan diterima Allah. Dan mohonlah keampunan daripada ibu bapa selagi mereka masih hidup. Restu mereka sangat penting kerana syurga di bawah telapak kaki ibu. Setitis air mata ibu, selangkah kita hampir ke pintu neraka...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

5 comments:

rindu madinah said...

ya Allah.. insaf bile baca cerita ni..
tp dia sgt bertuah kerana last hidup dia, dia sempat bertaubat dan keluarga byk membantu ketika dia dlm keadaan genting tu.. semoga dia ditempatkan didlm golongan org2 yg beriman...kita ni tak tau bile sampai ajal kita kan kak..semoga kita juga tergolong dl golongan org sentiasa bertaubat kpdNya..

RIZZNA said...

Berbuatlah baik kepada keluarga, kerana bila kita ditimpa kesusahan nanti kita akan berbalik semula kepada keluarga. Dan keluargalah yg akan membantu tanpa mengira balasan. Air dicincang tidak akan putus.

tauhhid said...

usually, i just read through anything, ttp apabila tbaca title post ini, ttarik pula utk mbaca shingga habis. amat tersentuh hati apabila mengenangkan kasih keluarga tsebut kpd anak mereka yg HIV+ tu. thanks for posting this heart-warming story.

Niena_Ismail said...

tauhidd: thks for reading..ini cerita benar, tiada tokok tambah. Kuasa Tuhan, tiada siapa dpt menghalang. Sedangkan seorg ustaz boleh kecundang, apakan lg manusia biasa. Jadi, kita berhati2lah memilih kawan agar tidak kecundang dan tetap di jalan yg benar...

9n0L4 said...

itulah hikmah org ade sakit kronik kan. skrg krg nye die tahu dan sedar die nak mati dah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...