08 June, 2009

Menuju Alam Perkahwinan

Wadah ini dihadiahkan kepada pasangan-pasangan yang bercinta dan sudah merancang untuk melepasi satu lagi tahap dalam kehidupan iaitu PERNIKAHAN.

Pernikahan bukanlah maksudnya kita mencari pasangan yang tepat, akan tetapi pernikahan merupakan bagaimana kita menjadi pasangan yang benar-benar tepat. Kata “menjadi” mencerminkan suatu proses pertumbuhan yang harus dijalani oleh kedua pasangan agar mereka boleh menjadi pasangan yang tepat. Apabila setiap pasangan berfikir bahawa mereka menikah kerana telah “menemui” pasangan yang tepat maka apabila ternyata setelah menikah pasangan mereka tidak “tepat” seperti yang mereka harapkan maka mereka akan kecewa dan pernikahan itu akan mengalami banyak kesulitan dan masalah. Dalam pernikahan dituntut komitmen dan keupayaan agar pernikahan itu berjaya. Ada banyak hal yang harus dititik-beratkan pada kedua-dua pihak (lelaki & perempuan) agar “perbezaan” yang ada dapat digunakan sebagai suatu kekuatan demi mewujudkan keluarga yang bahagia dan sejahtera zahir dan batin.

Tujuan Pernikahan
Sebelum memasuki bahtera rumah tangga setiap pasangan harus memikirkan dan membicarakan secara terbuka tujuan pernikahan mereka. Tujuan ini sangat penting karena akan berfungsi sebagai kompas. Pernikahan tanpa didasari suatu tujuan yang ditetapkan secara benar dan berhati-hati akan berlaku seperti sebuah kapal yang tidak tahu pelabuhan mana yang hendak dituju. Akibatnya kapal itu tidak akan dapat ke mana-mana dan hanya diam di tempatnya.

Pengertian Cinta
Ada banyak maksud & pengertian mengenai kata “Cinta”. Ada yang mengatakan bahawa cinta adalah perasaan yang sukar dilukiskan dengan kata-kata. Cinta itu indah, tetapi ia sangat misteri. Cinta itu penuh pengertian di sebaliknya. Cinta lebih sebagai suatu keputusan. Mengapa demikian ? Perasaan yang muncul pada saat 1 –2 tahun pertama masa berkasih-kasihan (couple) itu tidaklah dapat dikatakan sebagai cinta. Karana pada masa ini yang lebih berperanan adalah emosi. Kita hanya melihat hal yang baik saja dari pasangan kita sedangkan hal yang kurang baik kita abaikan. Setelah masa ini dilalui, mulalah kita melihat kekurangan pada diri pasangan kita. Jadi pada ketika inilah, kita memutuskan untuk menerima pasangan kita apa adanya dan memberikan komitmen sepenuhnya untuk tetap meneruskan hubungan tersebut, itu baru namanya cinta. Cinta dalam bahasa Inggris adalah “love”. Dan dalam bahasa Inggris cinta / to love adalah kata kerja. Di sini kita dituntut untuk aktif melakukan suatu tindakan untuk menyatakan cinta kita pada pasangan kita.

Penerimaan Seutuhnya
Kerana ada 2 individu yang bersatu membentuk rumah tangga maka pasti ada perbezaannya, baik pada perbezaan sikap, pola pemikiran, prinsip hidup, cara pengaturan kewangan, kebiasaan dll. Di sini setiap pasangan diharapkan untuk saling menerima kelebihan dan kekurangan pasangannya. Penerimaan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mempertahankan “status quo”. Maksudnya jangan pernah meminta pasangan anda untuk hanya menerima kelemahan anda. Sedangkan anda tidak mahu berubah. Ini namanya ego. Jika anda menyedari kelemahan anda dan pasangan anda mahu menerima kelemahan ini maka gunakanlah penerimaan ini sebagai suatu batu loncatan untuk meningkatkan diri. Sehingga berkat penerimaan dan bantuan dari pasangan anda apa yang tadinya merupakan suatu kelemahan / kekurangan kini seterusnya telah meningkat menjadi suatu keunggulan anda.

Sikap Selalu Ingin Belajar
Ada hal yang kita tahu dan kita benar-benar tahu. Ada hal yang kita tahu tapi sebenarnya kita tidak tahu. Dan ada hal yang kita tidak tahu dan kita benar-benar tidak tahu. Dan ada juga hal yang kita tidak tahu tapi sebenarnya kita tahu. Semua hal mengenai hidup boleh kita pelajari. Jika anda menemui kesulitan / ujian dalam kehidupan rumah tangga ini merupakan berita yang baik. Mengapa demikian ? Karana hanya dengan menemui masalah dan memecahkan masalah itu anda baru boleh berubah menjadi manusia yang lebih dewasa. Jadi setiap kesulitan / ujian yang anda hadapi sebenarnya menyiapkan anda untuk sesuatu hal yang lebih besar dari apa yang telah anda miliki saat ini. Semakin banyak masalah yang anda hadapi dan atasi maka akan semakin cepat proses pertumbuhan keperibadian anda dan akan semakin cepat proses sinergi antara anda dan pasangan anda.
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

9n0L4 said...

terbaikkkkk. bagus di bace oleh bakal pengantin. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...