18 October, 2010

Pengesanan Awal Barah Payudara (Breast Cancer)

Semalam aku menjalani imbasan payu dara untuk membuat pengesanan awal penyakit barah payu dara yang menjadi ketakutan wanita hari ini. Majlis anjuran Wanita Taman Gembira yang diilhamkan oleh Pn. Jaminah Hassan selaku Ketua Wanita dan juga seorang Jururawat Veteren di Hospital Sultanah Aminah sangat-sangat dialukan. Bila mak bagi tahu saja ada program ni, aku terus berminat untuk mengambil bahagian. Bayarnya pun taklah mahal sangat, RM75 saja. Pastu tak payah nak beratur panjang dan tunggu giliran di hospital. Bila aku bagi tahu kat husband nak buat imbasan payu dara nie, husband terus bagi lampu hijau.


Mula-mula berdebar2 juga, takut-takut kalau result yang dapat tu mengecewakan. Tapi Alhamdulillah, EICM reading menunjukkan L=0.55 : R=0.56. Maknanya kalau dibaca mengikut plot kitaran 0.5-0.8 adalah normal dan tiada jangkitan.


Tapi mengikut kata Doktor yang membuat pengesanan tue, kita kina buat imbasan sekurang2nya 1 tahun sekali atau sebaik-baiknya 6 bulan sekali. Ini lebih baik sekiranya ada tanda-tanda payudara kita dijangkiti kuman barah dan dikesan dengan lebih awal, InsyaAllah dapat dirawat. Dekat kad tu pun ada sebut "No screening test is 100% accurate. If you notice a lump nipple discharge, or any unusual symptoms, see your Doctor immediately. The EICM test result does not provide a diagnosis illness, disease or other condition". So, bila kita sendiri ada rasa apa-apa yang tak kena pada payudara kita, cepat2lah buat rawatan. Barah payudara boleh merebak dengan cepat selepas 6 bulan dijangkiti.


Jom kita kongsi sikit;


APA ITU BARAH PAYU DARA
Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita. Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita. Di sepanjang hidupnya seseorang wanita mempunyai risiko mengidap kanser payudara sebanyak 1 dalam 8 dan kemungkinan meninggal dunia akibatnya adalah 1 dalam 28.



Tanda dan Gejala Kanser Payudara
Pembentukan gumpulan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda atau gejala lain timbul. Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal. Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”. Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura. Kelemahan adalah tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.



SAYANGI PAYUDARA ANDA


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

3 comments:

Anonymous said...

This is such a great resource that you’re providing and you provide out at no cost.

I appreciate seeing sites that gives a great useful resource free of charge.
I certainly adored reading your posts.
My site - triactol bust serum

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

mind to share camne prosedur dijalankan? macam x ray tu ke?

thanks!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...