14 January, 2011

SAYANG ANAK TIMANG-TIMANGKAN : SHAKEN BABY SYNDROME (SBS)

SHAKEN BABY SYNDROME (SBS) merupakan kecederaan otak bayi disebabkan goncangan atau pergerakan kepala yang kuat. Boleh berlaku dalam tempoh sesingkat 5 saat pergerakan yang kuat. Kecederaan yang serius boleh menyebabkan kecacatan otak yang lama, serius dan kekal pada bayi. Ianya berlaku apabila kepala bayi digoncang atau dihentak dengan objek walaupun objek lembut seperti bantal. Ada teori mengaitkan dengan pergerakan seperti menimang bayi, menaiki buaian serta memegang bayi ketika seseorang sedang marah atau bergaduh boleh menyebab berlakunya SBS. Sebab lain ialah penderaan bayi (child abuse) dan selalunya mempunyai kesan-kesan penderaan yang lain. Perkara ini berlaku kerana kepala bayi mempunyai nisbah yang lebih besar berbanding badan mereka, leher yang lemah dan struktur otak yang masih belum matang serta lebih kandungan air berbanding orang dewasa.

Amalan menimang atau menggoncang sering dilakukan oleh penjaga terutama bila bayi tidak mahu berhenti menangis. Ada yang menimang bayi kerana untuk menenangkan bayi dan ada juga melakukannya ketika marah atau penat menjaga bayi.


PENCEGAHAN
1. Jangan sesekali menggoncang bayi anda ketika marah atau untukbermain.
2. Jangan memegang bayi anda ketika marah.
3. Jikalau anda tidak dapat menenangkan bayi anda, lebih baik anda tinggalkan bayi anda untuk sementara waktu di dalam katil bayi atau kepada orang lain.
4. Minta bantuan orang lain.

PERINGATAN
Tangisan adalah satu-satunya cara bagi bayi menyampaikan perasaan dan keinginannya. Jika kehendak mereka tidak dipenuhi, mereka akan berterusan menangis. Tagisan bayi bukanlah suatu bunyi yang terhasil secara rawak, tetapi adalah merupakan satu bentuk komunikasi. Sekiranya bayi anda kerap menangis, itu merupakan satu petanda buruk. Segera dapatkan rawatan kerana kita tidak tahu apa yang bayi sedang hadapi.

INGATLAH
Tangisan bayi sekiranya dibiarkan, akan memberikan kesan buruk terutamanya kepada bayi itu sendiri, ibu bapa bayi dan orang-orang di persekitarannya. Tangian yang berpanjangan mungkin boleh dikaitkan dengan masalah yang lebih serius misalnya meningitis (jangkitan pada selaput otak)

TAPI HARUS DIINGAT
Bayi yang dibiarkan menangis akan berhenti menangis dan akan menadi semakin kurang menangis bukan kerana dilatih, tetapi kerana berputus asa dengan ibu bapa sendiri. Berkemungkinan dia akan membesar menjadi seorang yang pendiam dan memendam.

Maka, saya sangat berharap agar ibu bapa dan penjaga semua dapat mengambil serius dan peka tentang Baby Shaken Syndrome ini. Ianya bukanlah kes terpencil malah di Amerika Syarikat sebanyak 1500 kes dilaporkan setiap tahun. Mereka juga telah mengharamkan sebarang bentuk alat menggoncang bayi seperti buaian.


Sayangi Anak Anda

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

4 comments:

Anonymous said...

kesian tgk ayah yg kene jail tu.
agaknye die xniat pon nk bunuh anak die sendiri.
xde ibu bapa yg sanggup.
T_T

RIZZNA said...

Yea lah Nida;
Smlm saya terbaca plak psal mak tiri ngan bapak budak 'ter'bunuh anak dia sebab penderaan.
Sedangkan anak yg kita sayang pun tak boleh ditimang2 atau digoncang, apatah lagi bila dah memang nak dera
:(

Simmons said...

Voice Recorder >> Call Recorder >> Call Logging >> Line Tap. Digital audio recorders create files in various formats, and we've selected recorders on this page that natively record in MP3 format. I can also put the RO9 anywhere in a wedding service to get up close sound. Public places like a railway station are prone to terrorist attacks. Bass clef will hold no fears, and orchestras are always delighted to have a bass player.

Bell said...

Logitech's Sports Headphones are designed especially for active types, with a lightweight frame that won't weigh your head down (cos those normal ones leave your head lolling about uncontrollably, right Not bad at all, and that’s only 10 of the destinations! Cathay Pacific gives you the option of going to additional cities by paying more money. I do not even make use of it due to the fact it appears like a toy. Easy One-Touch options help make sure you're only using as much energy as you need to make your meal or snack. Shop online for USB Microphones, Bluetooth Headsets, Noise Cancelling Headphones, Wireless Sony MDRE9LPV In-Ear Dynamic Style Headphones - Violet Model Number: MDRE9LPV.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...