13 October, 2013

MANUSIA 2 WATAK

Haha...hari ni up N3 dua kali, sebab sangat free, actually tak jugak cuma lari sekejap dari helah manusia. Yang baca N3 ni, lepas ni pegi N3 sebelum ni eahhh, tentang saya dan persahabatan sejati.

Tapi yang ini, saya nak story about manusia dan peribadi.

Kebelakangan ni memang sangat busy, menguruskan hal sendiri, keluarga, kerja, study dan beberapa hal lagi. Time management memang penting walaupun kadang kala nampak sangat huru-hara.

------------------------------

Dua tiga hari ni saya sebok bermeeting dengan keluarga belah ayahanda, berbincang tentang hari keluarga. Kami jumpa waktu malam jer, tiap-tiap malam, tapi ada ketika siang-siang kala juga, itupun bila ada idea datang menjelma. Masing-masing busy....so, faham... tapi hari keluarga ni wajib direalisasikan, mengikut perbincangan bulan Februari tahun depan. Memang lambat lagi, tapi ada banyak hal nak diuruskan.

Tiap-tiap malam? Bila, di mana? Hihihihi.....sekarangkan zaman IT, so tak jadi masalah sebernarnya nak meeting tiap-tiap hari. Selepas semua urusan harian selesai, masing-masing tahu-tahu sendiri melapor di bilik mesyuarat FB. Di situlah kami berbincang, walaupun jarak memisah, nampaknya dah ditunjukkan jalan mudah oleh Allah, kerana kami bukannya buat jenayah.

Saya sangat happy dengan mereka, jangan tak percaya mereka sendiri yang mengaku mereka tu hantu puaka. Kalau berbual memang takde maknanya nak berbudi bahasa, tapi kami semua ok-ok jer, semua bergembira, takde yang cepat terasa. Bila ada orang baru masuk joint kita, confirm laaaaa awal-awal lagi akan di rekrut bagaimana nak pupuk agar kental jiwa. Jangankan kata yang muda remaja jer, mak mak pak pak kami pun sama, mulut longkang takde insuran.

Inilah kami, Puaka Dewata Raya.....hahahaha

Ni re-cap waktu suka-suka bila berjumpa...


Masa ni...kalau tak silap sewaktu kami buat hari keluarga di Kampung Melayu pada 2010. Waktu ni ada kenduri jugak, lepas semua balik, kami buat suka-neka....giler meriah.....

Yang ni time raya.....2012, di Kampung Melayu juga.

Okay...masa ni Februari 2013, baru lagi di rumah Ayahnda saya sewaktu kami mengadakan majlis menyambut menantu. Majlis kahwin buat suka-neka...hahahaha...

---------------------------------
Tapi.....di satu susut lain, ada satu puak yang kurang saya fahami. Bahasa saya dan adik-beradik lain bila di sana tak sama. Kami sangat menjaga tata susila, sebabnya kami jarang berjumpa, so tak berapa mesra, jadi kenalah beringat bila keluarkan kata-kata.

Mereka sangat berbeza, walaupun kami berbudi bahasa, tapi mereka sesuka hati menghunus kata-kata nista. Mungkin rasa tak puas hati menjadikan mereka sering menuduh membuta-tuli. Memang tiada bahasa lawak di sana, semuanya mengeluarkan ayat penyata tapi dengan sindiran yang sangat berbisa. Niat yang baik seting disalah erti, sebabnya tak mahu selidiki tak reti meneliti. Sendiri menjauh, tetapi tiba-tiba menuduh kita yang menjauhkan. Ada sesuatu yang menjadi rebutan, tetapi mengelak bila kita sebutkan.

Saya sangat tak mengerti, bila berada di kalangan manusia cetek minda. Mereka mudah terpedaya dengan manusia-manusia durjana, dan menuduh orang lain pula yang bermuka-muka. Untunglah masih ada dikalangan mereka yang faham erti budi, tahu makna jasa, faham bila dijelaskan.

--------------------------------

Kerana 2 kelompok ini, saya berbeza watak bila semuanya berada dalam satu masa. Walaupun demikian, atas dasar sebuah keluarga, saya kena tempuhi juga mereka.

Terima kasih kazen-kazen Kampung Melayu....u all rock!! Februari nanti kita jumpa lagi, kita lepak sampai pagi, seperti sebelum-sebelum ni, banyak cerita gelak tawa ceria, kita sangat bahagia.

Kazen-kazen sebelah lagi.....terima kasih untuk yang berfikir. Kita jumpa Raya Haji nanti.

Maaf, kalau ada yang terasa...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

11 comments:

Kekzamanis said...

Mendalam maksud entri ni.. Agak sukar dimengertikan.. Ecewah, dah terberjangkit ngan bahasa CIM.. Hehe..
ZON PERMAISURI CHOMEL

Miss N™ said...

ibaratnya sebiji rosak diantara 5 biji kelapa...mcm itulah dalam keluarga...tak semua boleh ngam dengan kita..mesti akan ada yg tak berpuas hati..

pic tu, meriah betul nur tgk...nur pun teringin nak buat hari keluarga...

Unknown said...

mmg giler meriah.. adatlah tu kan.. mcm dlm berkwn jugak.. x smuanya boleh ngam dgn kita..

memmetlenggeng said...

Salam kenal, terima kasih sudi singgah di blog saya..Blog ini blog yang baik..

Unknown said...

pernah jugak merasa yg akak rasa ni
aah..kengkdg soalan yg ditanya bertubi2 umpama xdok insurans..sakit hati mendengarnya

salam aidiladha kak
beznye bila bergotong royong ramai2 sambut aidiladha ni

Cik Ai said...

betul sis..kita auto jd mcm tu bila dgn org2 yg berbeza kan..kalo dgn org sebaliknya rs bahagia..bole cakap apa sj yg telintas di kepala..

nti kalo fmly Ai buat mjlis knduri rs mcm nk buat jg sukaneka begini...mesti meriah mencuit hati...bestnyaaa :)

Masha Meisters said...

kalau kita beli 5biji epal mungkin sebiji tu ada yang cela sikit....huhu

family Masha and kazen2 pun semua all out...dari mak cik pak cik,ank sedra semua molot puaka...org yng baru nak join mula2 nganga la....haha

are_lin@yu said...

beznya dpt buat famili day bagai..fmly ayu xdpt nk buat lg.huhu

Mimie said...

Xsemua ahli dlm.keluarga ngan dgn kita pasti de yg slian dr yg lain...pdlikan la kan...

Nurul Says said...

awww famili korang ni mmg HAPPENING!!!!!

Owen Mcmillan said...

Thiss is awesome

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...