19 February, 2015

Jom Makan-Makan : Amphawa Boat Noodle

Assalammualaikum semua....

Hari Selasa yang lepas, saya dan kawan-kawan telah merancang makn besar sempena cuti panjang sambutan Hari Raya Cina di Restoran Amphawa Boat Noodle, Taman Sutera, Johor Bahru.

Boat noodles ni memang populer di Thailand sebab ada satu kawasan perlancongan yang mesti pergi kalau ke Bangkok iaitu, Amphawa River dimana bila petang, bot-bot atau sampan-sampan yang terapung di air memulakan perniagaan makan di dalam sampan. Kalau tak silap saya, mereka hanya berniaga pada Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja, lokasinya berhampiranWat Amphawan Chetiyaram, Bangkok. Tapi di Amphawan Sutera Utama ni, buka hari-hari.... boleh check instagram mereka di @AMPHAWABOATNOODLE




Tempahan dibuat awal kerana takut laaa kan, restoran tu penuh sebab kami ramai, 12 orang semuanya. Memang meriah laaa majlis makan-makan kami.




Restoran ni menyajikan sajian mee, ada 2 jenis mee dan 2 jenis kuah, iaitu rice mee dan glass mee dengan kuah Amphawa dan Rangsit yang rasanya seperti kuah telur pindang, yang ni tak pedas sangat laa. Kalau Amphawa tu memang perasa tomyam sedap dan pedas gilerrrrr.... Di ingatkan yea.....mee nya terlalu sikit. Sebab tu ada yang boleh makan sampai 20 mangkuk sekali kalau betul-betul kelaparan. Harga sebiji mangkuk mee hanyalah RM1.90.

Kehalalan restoran ni.....saya minta maaf sebab tak dapat membuktikan dengan jelas. Tapi yang pastinya, sajian disediakan oleh tukang masak indonesia, tanpa ada bahan terlarang. Di kaunter pembayaran ada menjelaskan "WE ARE NOT HALAL CERTIFIED, HOEVER, WE DO NOT SELL PORK, LARD OR ALCOHOL"....Tapi bagi yang racist tu, saya tak boleh cakap apa lah kan....

Yang paling best sedap dan lazat kat sini, pada saya adalah Pulut Mangga.



Haaaa....tengok gambar pun dan kecur air liur.

Ada banyak side dishes yang harga nya lebih kurang RM6.90, RM7.90, RM8.90, dan side dishes semua sedap dan semua kena cuba kalau datang ke sini. But best recommended is Pulut Mangga laaaa.....hiyewwww hiyewwww.....

Jom makan.....



Lepas makan, kita susun mangkuk ni bertingkek-tingkek yea..



Ok, saya nak selfie skit kat dayung-dayung sampan ni....



Last but not least..... Thanks u all sebab sudi joint makan-makan kita. Next time kalau kitorang nak buat makan-makan lagi di tempat-tempat best ni, saya jemput u all lagi.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

4 comments:

Wak Lat said...

Salam. Hee seronoknya makan makan.

LYAfrina said...

meriahnya

Unknown said...

salam kenal...

baru tau kat johor pon ada boat noodle ni...cam best jek boleh gi ni...waaaaa...

Anonymous said...

it's not about racism. no pork, no lard, no alcohol does not equal to halal food. Chicken and beef that is used in the food has to be slaughtered shariah compliant. i am not commenting to give a verdict whether amphawa serves halal food or not until it is clear that the meat or chicken or broths are from halal sources. Rather the blogger making a statement "...racist.." on those who avoid the premise because of uncertainty, then it is not a right word.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...