16 May, 2015

Guru, Denda itu Ilmu

Assalammualaikum......

Selamat Hari Guru. Hari ini...... 16 May 2015

Berbelas tahun dah saya tinggalkan zaman persekolahan. Kemudian masuk kolej, sambung ke universiti, dan sekarangpun masih menuntut lagi. Walaupun sekarang ni bukan jumpa cikgu, tapi masih juga guru cuma pangkatnya dah tinggi ke pensyarah dan professor. Tutor saya juga ada yang berpangkat Doktor. Syukur Alhamdulillah di temukan dengan insan-insan pendidik seperti mereka.

Dulu di sekolah, sejak sekolah rendah hingga sekolah menengah, saya bukanlah individu popular. Walaupun selalu mewakili sekolah dalam banyak pertandingan berkaitan sukan dan mata pelajaran, tapi tetap bukan dikalangan yang popular. Walaupun saya seorang pengawas, tapi tetap bukan pengawas yang popular di sekolah. Biasa-biasa saja. Hahahahaha......tau dah kenapa? Sebab saya tak cantik, tak cun, biasalah...mana adabyang nak pandang sangat. Mereka suka berkawan untuk ilmu saja tapi bukan untuk ikut-ikutan dan keidolaan.

Zaman sekolah dulu memang rasa membosankan. Tapi sekarang bila diingat-ingat kembali, seronok sangat waktu itu. Ada beberapa kenangan yang akan buat kita tersenyum....kan..... Yuk kita flashback beberapa denda yang pernah cikgu bagi masa dulu-dulu;

1. Berdiri atas kerusi sambil junjung buku, biasanya sebab tak siap kerja sekolah.
2. Junjung kerusi. Boleh jadi bantot kalau asyik kena denda junjung kerusi, tau!
3. Berdiri diluar, tapi tetap kena dengar cikgu ajar. Sebab kalau cikgu bagi soalan, bila kita dapat jawab, boleh masuk.
4. Berdiri di hadapan kelas, dengan satu kaki. Lenguh weiiiii!!!!!!
5. Tulis ayat berulang, contoh "saya berjanji tidak akan meniru kerja sekolah kawan lagi". Yang ni paling seronok sebab bila dah cerdik sikit, guna kertas minyak, tekap sebab cikgu tak berapa check sangat.
6. Dialihkan tempat duduk, biasanya kena duduk lelaki perempuan, lepastu kawan sebelah boring sangat. Denda ni sebab selalu bercakap dan berbual waktu cikgu mengajar kat depan.
7. Ketuk ketampi. Haaaa, yang ni paling susah. Boleh jadi patah kaki tau kalau cikgu dah marah sangat sampai terpaksa bagi denda serupa ini. Pulak tu bukan sikit-sikit, kadang sampai 50 kali atau 100 kali. Matilanakkkkk.....
8. Sebat buntut bagi lelaki dan telapak tangan bagi perempuan.
9. Bagi yang suka simpan kuku panjang, cikgu suka ketuk hujung jari tu. Lepas tu barulah diberinya penyepit kuku untuk potong.
10. Bagi pelajar perempuan yang suka cukur kening, kemudian dilukisnya dengan celak, haaaa, siaplah akan jadi toyol bila cikgu suruh kesat dengan minyak baby johnson tu.
11. Pada zaman saya, ada 1 trend budak lelaki ni, suka pakai seluar bell bottom. Yang ni kalau cikgu disiplin nampak, memang kena gunting seluar tu sampai lutut. Pandai-pandailah balik nanti menjawab dengan ibu, suruh jahit bagi straight-cut.
12. Budak-budak lelaki yang pakai tali pinggang dengan buckle bercorak-corak atau tali berwarna -warni, memang kena rampas lah. Kemudian cikgu disiplin akan gantikan dengan tali rafia. Jadi laaa pak Maon.

Aduhhh....kalau di inga-ingat, memang lawak tau.

Tapi......zaman dah berubah.

Kalau cikgu-cikgu zaman sekarang buat denda-denda seperti di atas. Memang see u in court lah kannn.... Mak bapak sekarang tak boleh terima anak-anak mereka didenda seperti itu. Mungkin sebab mereka pernah kena dulu dan tak suka denda-denda tersebut dan menanamkan dendam pada cikgu-cikgu tak kira zaman.

Saya dan suami akan cuba, cuba untuk mencari salah anak kami sendiri sekiranya anak-anak mengadu di denda cikgu. Kalau betul caranya dan tidak memudaratkan anak-anak, in sha Allah kami terima segala denda atau kemarahan guru, disebabkan anak-anak kami yang salah.

SELAMAT HARI GURU khas untuk cikgu-cikgu saya, rakan-rakan yang kini bergelar cikgu, juga pada adik ipar saya yang bakal menjadi cikgu, serta seorang lagi adik ipar yang menjawat jawatan sebagai Pensyarah.

Didiklah anak bangsa mu. Suatu hari nanti kamu akan tersenyum.....





Saya juga masih lagi menuntut ilmu......

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

2 comments:

tauhhid said...

Hahaha....best...best...

Arina Shamsul said...

hahahaha..nakal yea..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...