21 March, 2010

My Name is Khan


Korang dah tengok belum Hisdustan alaf baru....My Name is Khan....?
Kalau belum tengok, kenalah pi tengok cepat...tapi rasanya tayangan panggung seluruh negara dah tamat, terpaksalah beli DVD.

My Name is Khan mengisahkan seorang kanak2 yang menghidap penyakit Sindrom Aspeger. Korang tau tak Sindrom Aspeger ni penyakit apa? Meh baca sket kat bawah ni, susah ni cari kat Google search :

Asperger ialah gangguan spektrum autisme, dan rakyat dengan ia lantarannya menunjukkan kesusahan yang besar dalam interaksi sosial, bersama dengan corak-corak berulang dan terhad tingkah laku dan kepentingan-kepentingan. Ia berbeza dari spektrum autisme lain kekacauan oleh pengawetan saudara nya perkembangan kognitif dan linguistik. Walaupun bukan memerlukan diagnosis, kekekokan fizikal dan penggunaan bahasa bagi luar biasa sering dilaporkan.

Sindrom Asperger dinamakan untuk pakar kanak-kanak Austria Hans Asperger yang, pada 1944, menggambarkan kanak-kanak dalam amalan nya yang kurang kemahiran komunikasi tanpa lisan, ditunjukkan empati terhad dengan teman-teman sebaya mereka, dan secara fizikal kekok. Lima puluh tahun selepas itu, ia telah distandardkan sebagai satu diagnosis, tetapi banyak soalan tetap tentang aspek-aspek gangguan. Misal nya, terdapat meragui tentang sama ada ia berbeza daripada autisme fungsi yang tinggi (HFA); sebahagiannya disebabkan oleh ini, kelaziman nya tidak lazim. Diagnosis Asperger telah dicadangkan akan disingkirkan, digantikan oleh satu diagnosis gangguan spektrum autisme pada skala keterukan

Punca sebenar tidak dikenali, walaupun kajian menyokong kemungkinan satu asas genetik; teknik-teknik pengimejan otak tidak mengenal pasti satu patologi biasa jelas. Tiada rawatan tunggal, dan keberkesanan campur tangan tertentu disokong oleh hanya data terbatas. Gangguan adalah bermatlamat demi meningkatkan gejala-gejala dan fungsi. Tulang belakang pengurusan ialah terapi kelakuan, menumpukan atas defisit-defisit khusus untuk mengalamatkan kemahiran perhubungan buruk, rutin berlebihan atau berulang, dan kekekokan fizikal. Kebanyakan individu-individu meningkatkan sepanjang masa, tetapi kesukaran-kesukaran dengan komunikasi, penyesuaian sosial dan kehidupan bebas meneruskan dalam kedewasaan. Beberapa penyelidik dan rakyat dengan Asperger telah menyokong satu anjakan dalam sikap-sikap ke arah pandangan yang ia ialah satu perbezaan, daripada satu kecacatan yang mesti dianggap atau sembuh



Hmmmm...dah tau apa itu Sysdrom Aspeger? OK, dapat lah idea sket2 sbb yg I nak cerita ni pasal budak Ridzwan Khan ni yang ada penyakit Aspeger.


Ridzwan dibela oleh ibunya yg berstatus ibu tunggal, dia ada seorg adik yg pintar. Tapi perhatian ibunya hanyalah untuk si Ridzwan ni. Kesian adiknya, walaupun pintar dia selalu dipinggirkan. hari berlalu, Ridzwan membesar tetap sbg kanak2 Aspeger. Setelah ibunya meninggal, Ridzwan ke Amerika untuk tinggal bersama dengan adiknya. Nasib dia baik sbb walaupun adiknya tak berapa suka, tapi adik iparnya yang merupakan seorang pensyarah psychology sgt memahaminya. Panjang lah ceritanya...itu begini...almaklumlah cerita Hindustan mesti panjang. Nak tau lanjut tengok ahh Khan.

Satu hari Ridzwan bertemu dgn Kajol, Kajol sbg Mandira adalah seorang Kristian, mempunyai seorang anak lelaki dan memeluk Islam selepas kawin ngan Ridzwan. Satu hari anak lelaki Mandira mati dibunuh kerana agaa yg dianutinya. Lalu Mandira rasa terpukul dan menyesal kawin ngan Ridzwan, baginya anaknya takkan mati kalau dia tidak kawin ngan Ridzwan dan memeluk Islam. Akhirnya mereka berpisah.

Setelah berpisah, Ridzwan memulakan pengembaraannya untuk bertemu dgn President Amerika hanya untuk menyatakan "MY NAME IS KHAN, AND I'M NOT A TERRORIST". Dalam pengembaraan Ridzwan, byk perkara baik, pelik, musykil berlaku. Panjang ahh ceritanya, nak tau kena tengok. Akhirnya dia dpt juga jumpa dgn President Amerika dan tak semena2 dia menjadi sgt popular sampaikan Ridwan tak payah nak kenalkan dirinya seperti yang di ingin lakukan tapi President Amerika itu sendiri yg menyebutkannya.

Ulasan cerita: Cerita ni memang bagus, penggarapannya sempurna, ada sedikit keraguan tetapi masih boleh diterima kalau dilihat dari sudut positif. Cerita tentang agama, pegangan, jiwa, kemanusiaan dan pendirian. Tapi setelah diamati dengan teliti dari sudut mata halus (hanya org2 yang terang hati jer sebenarnya boleh nampak), cerita ini penuh dengan keraguan tetang agama, pegangan, jiwa, kemanusiaan dan pendirian. Itulah seperti yang saya katakan, kena tengok cerita ni baru tahu.

Hmmm.... bila anda dah tengok, saya ada beberapa soalan nak tanya;

1. Siapa penerbit cerita ni?
20th Centry Fox Studios

2. Siapa pemilik TCFS?
Malas nak cakap kat sini

3. Apa motif TCFS terbitkan cerita ini?
Adakah utk mempengaruhi minda org Islam

4. Apa yang nak ditonjolkan dlm cerita ini?
Nak bagi tahu semua agama itu sama?

5. Bolehkah Agama Islam disamakan dengan agama lain?
Ntahlah...rasanya tak boleh lebih2 lagi ngan Kris

Anda tengok dan nilailah sendiri.....


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

Anonymous said...

Pembenaran yang paling dasar dalam kompensasi ini memanaskan zephyr dari merah - panas Miscellanea , tanah tersebut , acara juga dapat melayani front atmosfer dan banyak lagi .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...