28 November, 2010

MACAM MANA NAK JADI IRFAN KHAIRI?

Semua orang tahu, Irfan Khairi merupakan JUTAWAN internet pertama di Malaysia dan juga JUTAWAN termuda pertama di Malaysia. Macam mana dia boleh berjaya dalam usia yang sangat muda iaitu 25 tahun tanpa melalui bantuan dari mana-mana pihak? Kalau ada antara anda yang pernah membaca buku2 yang ditulis oleh beliau atau mencari tahu mengenai beliau di http://www.google.com atau di http://www.irfankhairi.com/blog/ pasti sudah tahu perjalanan hidupnya dari sekolah rendah (waktu itu perniagaan awalnya adalah eskrim Malaysia) sehingga beliau menjadi satu nama gah di Malaysia (Pengasas Peoplepreneur Business School)

IK tidak lokek untuk berkongsi rahsia kejayaannya kepada sesiapa sahaja yang mahu berjaya sepertinya, yang penting baginya mestilah mempunyai minat, jiwa yang kental dan bijak dalam apa sahaja kerjaya yang dilakukan.

Baru-baru ini saya dapat berkongsi sedikit tips daripada beliau, walaupun hanya dari panggilan telefon dan juga video streaming, ia sangat bermakna dan memberi impak kepada saya untuk terus berjaya. Kalau tidak 100% sepertinya, 80% InsyaAllah jika saya benar2 tekun dengan apa yang saya lakukan sekarang ini.

Bekerja makan gaji memang tidak menjanjikan kekayaan dan kesenangan, tetapi jika kita berniaga InsyaAllah kekayaan dan kesenangan akan menjadi milik kita kerana di dalam Al-Quran sudah menyebut, 9/10 dpr kekayaan adalah datangnya daripada perniagaan. Walaupun hanya kecil-kecilan tetapi pasti akan ada keuntungan.

Tips utama dari IK;

>> Tuliskan Impian dan Matlamat anda

Apa sahaja yang anda mahukan dalam hidup hendaklah dituliskan. Tetapi pastikan impian dan matlamat yang anda mahu itu mestilah yang BESAR agar anda akan berusaha sedaya upaya untuk mencapainya. Jika salah satu daripada impian dan matlamat sudah terlaksana, bermakna anda telah berjaya. Dan setkan lagi matlamat yang lain yang LEBIH BESAR dari matlamat yang pertama. Anda juga digalakkan menyenaraikan matlamat anda seberapa banyak yang anda mahu dan penuhinya mengikut kemampuan anda.
(Fakta : Hanya 2% sahaja yang tuliskan matlamat)

Magic Question:
  1. Apa matlamat atau impian anda yang PALING HEBAT yang anda pasti dapat. Pastikan anda tidak mengarut, takut jadi angan2 Mat Jenin.

  2. Setkan di kalendar bagaimana anda luangkan masa anda. Tuliskan aktiviti harian anda, setiap waktu agar anda dapat meyemak balik sama ada anda telah menggunakan masa anda dengan perkara-perkara yang berfaedah atau tidak. Pastikan hari anda hari ini lebih baik dari semalam.

  3. Kalau sekiranya anda diberitahu, anda hanya tinggal 6 bulan sahaja untuk hidup. Apa yang anda akan lakukan. Pastikan anda lakukan benda terpenting sekali agar anda dapat pergi dengan aman.
Formula Kekayaan IK :
G.E.T R.I.C.H



  • Getup Earlier

  • Earn More Than U Spend

  • Trust Your Self

  • Resource Network

  • Invest Money & Idea

  • Charity

  • Habit
Getup Earlier
Berpagi-pagi; sudah menjadi amalan kita sebagai umat Islam untuk bangun seawal pagi untuk mendirikan Solat Suboh.


باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan.'

Earn More Than U Spend
Sudah semestinya kita mesti berbelanja kurang daripada apa yang kita perolehi. Itulah Card Credit menjadi satu kepantangan. Jika kita mempunyai card credit sudah pasti kita akan menggunakannya. Jadi pabila kita sudah menggunaknnya secara tidak langsung kita menjadi seorang penghutang senyap. Sampai satu tahap, pasti tidak mampu untuk membayarnya.


Warren Buffett (3rd Richest in the World) said:
STAY AWAY FROM CREDIT CARDS (BANK LOAN)

> Money doesn't create man but it is the man who created money

> Live your life as simple as you are

> Don't do what others say, just listen them, but do what you feel good


Trust Your Self
Siapa lagi yang akan mempercayai anda jika bukan diri anda sendiri. Setiap apa yang anda ingin lakukan, anda harus percaya anda boleh lakukan dengan baik. Jika anda percaya anda boleh lakukan, pastinya anda akan menjadikannya sesuatu yang terbaik.

Resource Network
Cari rangkaian baru, maknanya kenalan baru yang boleh memberikan pulangan yang baru. Tapi anda hendaklah pastikan kenalan baru itu mestilah orang yang boleh dipercayai dan akan membawa anda ke jalan kejayaan. Mengenali orang-orang yang telah berjaya juga menjadi satu kelebihan kepada anda. Contohi beliau jika anda mahu berjaya sepertinya.

Invest Money & Idea
Jangan teragak-agak untuk mengeluarkan perbelanjaan jika anda mahu berjaya. Kelas-kelas motivasi juga perlukan pembiayaan. Kemudian, jika anda ada peluang yang baik untuk perniagaan, jangan teragak-agak untuk mengeluarkan modal. Tapi sebelum itu pastikan perniagaan yang anda hendak ceburi mestilah dalam bidang yang anda mahir. Curahkan segala Idea agar perniagaan yang anda langsungkan berjalan dengan lancar dan bernas.

Charity
Jangan lokek untuk menderma. Walaupun sedikit tetapi jika anda benar2 ikhlas, pastinya diterima Allah dan mendapat keberkatan dariNya. InsyaAllah, bersedekah tidak akan mengurangkan harta anda.

مَّثَلُ ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ أمْوَٰلَھُمْ فِى سَبِیلِ ٱلله كَمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبَۢتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنبُۢلَةٍ مِّاْئَةٍ حَبَّةٍۗ وَٱللهُ

یُضَٰعِفُ لِمَن یَشَآءُۗ وَٱللهُ وَٰسِعٌ عَلِیْمٌ ۝

Maksudnya: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya”. (Surah Al-Baqarah: 261)

Habit
Kekalkan tingkah laku yang baik. Jadikan rutin harian anda consistant dan jangan menjadi seperti hangat-hangat tahi ayam sahaja.

Jadi, kalau kita nak jadi kaya kita mestilah GET RICH. Nanti saya akan kongsikan lagi apa yang saya dapat dari IK. Seperti mana IK tak lokek, jadi tak adil kiranya saya lokek.

Langkah pertama saya dan anda adalah
TULISKAN IMPIAN & MATLAMAT
Kemudian, saya akan lakukan ssuatu yang penting dalam hidup saya SEBELUM TERLAMBAT.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

9 comments:

Zamri said...

Best, Artikel tang penuh dengan motivasi :)

RIZZNA said...

TQ Zamri...
Kenapa awak dah lama tak menukil?
IK ada bagi CD tntang E-book, nak pinjam tak?

Mizz_Ila said...

insyaALLAH rezeki di mana2 saja

ida said...

kagum ng IK..

Anonymous said...

salam niena..
tahniah atas perancangan dan keazaman tinggi anda untuk berjaya.
semoga usaha niena kelak akan berhasil..amin...
abgreds dah senaraikan niena dalam bloglist..maaf lewat sikit..

RIZZNA said...

InsyaAllah Ila Hafiz, rezeki ada di mana2, cuma kita shj yg harus berusaha utk memperolehinya

ida: saya pun kagum dgn IK

Abg Reds, TQ. Pasti akan selalu ke laman Abg Reds, sbb byk info utk saya

Anonymous said...

Aku hanya menambahkan feed Anda ke favorit saya. Saya sangat menikmati membaca posting Anda.

Woods said...

TQ Zamri... Kenapa awak dah lama tak menukil? IK ada bagi CD tntang E-book, nak pinjam tak?

Nurdiana Aniff said...

Artikel yang berinspirasi.. InsyaAllah... Terima kasih. Senang-senang jemput lawat kindhearty.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...