04 November, 2010

TUDUNG EXPRESS SANGGUL TINGGI

Trend sekarang, wanita semua nak pakai tudung express. Memang senang dan ringkas, tapi ada pelbagai gaya dan patern dapat kita lihat. Ada juga yang sebenarnya tidak bertudung tetapi memakai tudung express untuk mengikut trend semasa, ala-ala nak cuba penampilan baru. Kadangkala kita dapat lihat, bertudung tetapi sebenarnya tidak menutup aurat. Lebih-lebih lagi apabila mengenakan tudung yang jenis selendang dan dililitkan di kepala tetapi menampakkan leher dan alur lurah ehemm ehemmm...Macam mana tue?

Kewujudan tudung express sangat di alu-alukan untuk menarik minat wanita-wanita diluar sana agar bertudung dan menutup aurat. Tetapi wanita yang berfikiran solehah hendaklah pandai menyesuaikan yang mana sesuai dan yang mana tidak patut dipakai.

Baru-baru ini, trend sanggul tinggi sangat popular. Kenapa perlu memakai tudung seperti itu? Saya terbaca hadis dari Rasulullah SAW yang menyebut:

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah SAW juga bersabda:
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

Wahai rakan-rakan yang ku sayangi. Mulai hari ini, marilah kita ubah penampilan bertudung agar tidak menyalahi tatasusila sebagai umat Islam yang sebenar....

Jom tengok patern tudung sanggul tinggi masa kini:


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

kasih said...

yang penting kiter bertudung sayer ader bacer bersanggul dan bertudung harus tapi kalu bersanggul tapi tidak bertudung itu haram kerana sanggul telah dilindungi oleh tudung...maaf

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...