24 December, 2010

SAYATAK PANDAI MEMBODEK

Saya memang tak pandai nak membodek orang. Kalau saya tak suka sesuatu perkara, saya akan cakap terus terang. Saya tak suka simpan2. Tak kiralah orang itu suka atau tidak, saya akan terus jadi diri saya.

Saya tak pandai nak bermuka-muka. Dalam hati kata tak suka, tapi terpaksa cakap suka sebab nak menjaga hati. Yang boelh saya katakan hanya untuk menjaga hati adalah 'No Comment' itu lebih baik. Harap yang empunya badan nilailah sendiri.

Memang saya tak pandai nak jaga hati orang. Tapi saya tak kacau orang kalau orang tak kacau saya. Saya tak akan ganggu hidup orang kalau orang itu tak menyusahkan hidup saya. Saya juga tak mungkin akan marah orang saja-saja kalau orang itu tidak melakukan apa2 yang boleh membuat saya marah.

Jadi...sila faham...yang paling penting, JANGAN INGAT SAYA MURAH, JANGAN SUKA-SUKA MENGATA SAYA, JANGAN MENYUSAHKAN HIDUP SAYA...!!!

Dengan boss saya juga begitu. Saya tidak perlu untuk membodek boss saya kerana saya berpendapat saya diambil bekerja kerana kebolehan saya. Jika saya rasa sesuatu itu tidak benar, saya akan tegur saja. Saya akan marah sesiapa saja yang salah, tapi saya akan jernihkan kembali keadaan agar kami boleh bekerja bersama tanpa rasa marah atau kecil hati. Boss saya juga akan terdiam bila saya marah kerana memang dia akui bila saya sudah marah, pasti ada yang salah. Jadi mereka di pejabat memang dah faham dengan saya, saya akan tegur apa saja yang saya rasa itu TIDAK BENAR.

Dengan adik beradik saya juga begitu. Saya akan tegur kalau saya rasa apa yang mereka buat itu salah. Tapi saya akan berhenti menegur kalau mereka tidak perlukan saya untuk komen apa2 lagi. Jadi mereka kakak dan 2 org adik lelaki saya dah faham dengan saya, saya akan tegur apa saja yang saya rasa itu TIDAK BENAR.

Dengan anak-anak saya juga begitu. Tapi saya hanya menegur bila mereka benar2 keterlaluan kerana saya masih berlembut dengan anak2 saya yang baru berumur 7 dan 3 tahun. Saya rasa tak perlu untuk marah keras2 dengan mereka, kerana mereka masih mentah untuk faham. Jadi anak2 saya dah faham dengan saya, saya akan besarkan mata saya bila marah pada mereka.

Dengan suami saya juga begitu. Apa yang saya tak suka, saya akan cakap saja dan dia sangat memahami. Suami saya akan tegur balik apa yang dia tak suka, jadi saya akan kalah dan jatuh no.2 bila berdebat dengan dia. Walaubagaimanapun, suami saya memang dah faham dengan saya, saya akan marah2 walaupun bukan dengan dia sebab dia tahu saya hanya mahu melepaskan marah saya agar kemarahan saya tidak terus terbuku dalam hati.

Dengan mak dan ayah saya juga begitu. Saya akan tegur apa saja yang saya tak berkenan. Jadi mak dan ayah memang dah faham saya. Tapi kadangkala mak paling tak suka kalau saya sudah menegur, dia takut kalau2 ada yang terasa hati. Mak sangat suka nak menjaga hati orang, jadi ia bertenangan dengan sifat semulajadi saya. Saya anggap semua orang sudah cukup mahir untuk menilai dan tak sewajarnya melakukan sesuatu kesilapan yang tak masuk akal.

Jadi...saya memang sengaja meMERAHkan post saya kali ini sebab saya MARAH!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

2 comments:

FeezaEadi said...

Saya setuju sangat...sama macam saya..apa yg penting kena jadi diri sendiri..jangan hipokrit..:)

FeezaEadi said...

Setuju

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...