10 October, 2012

Dugaan dari Allah

Assalammualaikum...

Rasanya ramai yang dah tahu apa yang terjadi semalam pagi sewaktu saya nak pergi kerja. Malang tidak berbau, saya diduga.Hanya dugaan kecil, kemalangan jalan raya. Alhamdulillah saya tidak cedera, hanya kereta saja mengalami kerosakan kecil.

Kejadian berlaku terlalu pantas, tak sempat nak buat apa-apa. Waktu tu saya nak keluar simpang ke kiri, sebelum tu saya melihat ke kanan takut-takut ada kereta lain datang, tiba-tiba...................GEDEBAMMM! sejurus saya menoleh semula ke kiri hendak membelok. Waktu itu saya memakai seat bealt, tapi saya ingat lagi sebelum saya nak membelok tu saya ada loose kan sikit seat belt tu dan mendongak kedepan sikit sebab nak melihat trafic yang akan keluar dari sempang lagi satu sebelah kanan. Disebabkan saya dah loose kan seat belt tu, dan keadaan posisi badan saya kedepan sikit, kepala saya terhantuk ke cermin besar menyebabkan cermin tu retak seribu. Mujurlah kepala saya tak cedera, tapi ada lebam sikit lah sebelah kiri tempat yang terhantuk tu.
Tengok posisi kereta tu... Kereta saya warna biru, kereta orang tu warna putih. Kan.... saya tak salah tau. Dia yang makan jalan saya. Bak kata kawan-kawan saya, tu bukan makan lagi, dah kenduri terus kan jalan saya, bukan takat makan jalan, kereta saya pun dia makan jugak.

Untuk pengetahuan umum, jalan tu memang dah jadi jalan biasa mereka makan jalan orang. Sebenarnya, kawasan perindustrian tu merupakan jalan short-cut pemandu-pemandu dari highway Kempas untu ke Jalan Tampoi. Kalau nak kata laju, memang mereka memandu laju di situ sebab waktu tu memang semua orang sedang terkejar-kejar nak pergi kerja. Sebelum tu pun saya dah mengelak jalan yang lagi satu tue, sebabnya bagi yang tahu jalan itu memang dah tahu dah jalan tu memang tak ada undang-undang. Opsss....orang yang lalu jalan tu memang tak akan ikut undang-undang. Saya dah mengelah jalan yang lagi satu sebelah kanan tu sebab pemandu dari arah hadapan dah menutupi terus jalan dan saya dari jalan bertentangan tak dapat lalu, maka saya masuk susur lagi satu. Tapi...malang tak berbau kan, saya terkena pulak di persimpangan itu.

Mungkin ini balasan untuk saya sebab saya selalu merungut bila lalu jalan itu keana pemandu-pemandu tak berhemah tu selalu naikkan darah saya di waktu pagi. Sebelum tu saya ada keluarkan perkataan-perkataan kesat dari dalam kereta. Haaaa....tulahkan, Tuhan nak bayar cash.

Akibat dari hentaman kuat dari depan, dan saya suspect memang dia memandu laju, kepala saya terhantuk di cermin depan menyebabkan cermin tu retak. Mujur saya memankai seat-belt, kalau tak mungkin akan lebih teruk dari itu.



Lepas kemalangan tu, saya sempatlah marah perempuan yang melanggar saya tu. Ada jugalah termaki sikit, tapi saya dah minta maaf tau tadi. Memang tak sengaja, dalam keadaan marah dan kesakitan, macam-macam boleh jadi kannnnnnn.... Kemudian saya terus menghubungi en.hubby dan dengan segera dia datang. Nasib baiklah pagi itu kami pergi kerja berasingan, kalau tak susah juga dia nak datang memberikan bantuan. Soalan yang en.hubby saya tanya sewaktu saya menefonnya ada 2 jer iaitu;
  1. Saya ok tak? Ada cedera tak?
  2. Melayu ke Cina? Lelaki ke perempuan?

Okay...bila en.hubby datang dan berbincang dengan mereka barulah saya sedar kenapa 2 soalan tu yang diajukan terlebih dahulu. Saya rasa semua tahu kan kenapa soalan tu yang di tanya.

Sampai di Balai Polis Trafik, masalah lain pula. Saya curi-curi tengok borang yang perempuan tu isi, tiba-tiba saya ternampak yang lesennya dah mati 2 hari lepas, kemudian saya tegur dia; "ehhh...lesen awak mati yea". Then nak tau apa dia jawap pada saya; "haaa'ah, baru 2 hari, baru jer perasan ni". Dengan eksyen nya dia bagi borang tu kat suami dia untuk meneruskan laporan. Saya bagitahulan pada en.hubby, apa lagi terperanjatlah en.hubby dan en.hubby terus panggil dia semula supaya tukar driver sebab nanti dia akan di saman lesen mati pulak. Pihak polis tak peduli 2 hari ke, 1 hari ke, janji lesen tu mati waktu kejadian. Saya akur saja, sebab en.hubby kata kita kena lebih kurang sebab mereka dah bagi tahu yang mereka memang tak ada duit dan en.hubby dah janji nak kongsi saman yang dia patut bayar iaitu RM150. Jadinya seorang RM75 sebab hari itu sedang ada Ops Sikap, dan saman kemalangan separuh harga, hanya pemandu yang salah saja akan dikenakan saman. Kalau kami tak sempat tahan tadi, mesti dia akan dikenakan tambahan samana lesen mati RM300. En.hubby kata...kesian mereka, ada anak kecil then lepas ni tak ada kereta pula. Okay......saya tak kesah, mungkin in ujian bagi saya.

Tapi, bila balik-balik fikir, saya rasa ujian ini untuk pemandu perempuan tu juga. Mungkin dia adalah salah satu pemandu yang selalu menghalang laluan saya di situ, dan saya selalu cakap "diorang ni suka sangat makan jalan orang, satu hari nanti berlanggar juga, masa tu padan dengan muka." Haaaa kan doa saya hari-hari dimakbulkan, dan terkena pula pada saya. Dan saya sebenarnya bersyukur juga sebab ujian ini menyedarkan saya beberpa perkara ketika memandu,
  1. Jangan suka-suka nak maki orang di jalanan
  2. Jangan suka-suka nak doakan yang tak baik pada orang lain
  3. Jangan pandu melebihi had laju
  4. Jangan memandu sesuka hati dan melanggar peraturan
  5. Jangan makan jalan orang
  6. Pakai seat belt
Dan Alhamdulillah juga sebab kemalangan tu berlaku pada waktu ini. Ada beberapa perkara yang saya syukuri sebab Allah memberikan bencana kepada kami dengan dalam waktu yang sama ada telah menyediakan segala kemudahan lain terlebih dahulu untuk saya jadikan backup setelah kejadian ini berlaku. Dan selepas kejadian ini, saya nampak ramai yang sayangkan saya, telefon saya tak putus-putus berdering dan inbox msg saya sampai penuh dah macam orang wish selamat hari raya. Hehehehe.... Cermin depan tu memang kami dah lama nak tukar sebab ada sedikit retakan kecil di bahagian sebelah kiri sebab terkena percikan batu suatu ketika dulu dan kami tak tukar lagi sebab retakan tu terlalu kecil. Lampu sebelah kanan yang pecah tu pun memang dah kabur dah malap sedikit, saya baru tukar lampu yang di sebelah kiri beberapa hari lalu. Bumper depan yang rosak tu pun warna catnya sudah ada sedikit calar disebabkan terkena divider jalan. Jadi, kiranya saya dapat gantian percumalah sebab kami akan calim insuran kereta pemandu viva tu. Alhamdulillah....... harap-harap proses pembaikan tak makan masa terlalu lama sebab saya akan patah kaki bila tak ada my Luvly Baby Blue tue.

Baby, Mama akan datang melawat kamu hari-hari yea.... baik-baik duduk kat bengkel tue, ada banyak hanjeng. Hehehehe....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

17 comments:

Chic Na said...

betul la bkn setakat mkn jalan, sah2 la laju tu. kuat jugakla akak terhantuk sampai retak cermin. nasib baik takde yg serius. ok la baby dpt aksesori baru. huhu.. jln situ mcm agak bahaya je dgn pemandu2 yg tak ikut peraturan. extra careful lepas ni ye kak. :)

UniMeOw said...

ermm betol la kak..kta doa yg x baek kt org, tgk2 bnda x baek 2 jadi kt dia & libatkan kita...hadeh!

psnie jgn maki2,,jgn doa yg xbaek dh yer..

nyway,hope sgala urusan dpermudahkan..amin...:)

Unknown said...

btol tu...tp mmg klu drive mlut nih xley nk diam..huhu..suke nk memaki org..pastu klu sndri wt slh, wt tak tau plak..hihi

are_lin@yu said...

syukur akak xpa2 jnji kita slmtdlu..huhu

Himawari Mirsada said...

nsb bek akak xpe2 kn..^_^

dya nasir said...

alhamdulillah.nasib baik akak xapa2..

kayyana said...

uisshhh... nasib baik takde pape... lps ni kene extra careful tau... hehehe... bahaya jugak kan.. klu kite tak langgar org.. org yg langgar kite.. hehehe

kayyana said...

owh ye.. saya dtg yer.. sy dr geng segar follower tp tgk dlm list GSF tu takde plak nama blog saya.. hehehe..

Mimie said...

kalo sy pun mrh sbb dh mkn jln org...slalunye kalo sy mrh sy tekan hon lame2...sblm nih prnh de satu keta nih msuk jln sy tak bg signal..suke2 ati die himpit keta sy...nsb baik sy smpt brek n elak keta die....mse tuh memg kne kon la...

lelamaisara said...

Nasib akak tak ape2..tapi kuat jugak akak terantuk tu...ermm...tapi kan kat jalan raye kadang termaki jugak kan...issskkk..sabarla wahai hati...:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Ya Allah nasib akak xder paper...risau pulak wani baca

Liyana Anuar said...

Alhamdulillah akak tak pape..dah scan kepala ke belum kak? cam kuat je terhantuk tu??

mummyrinazone beauty said...

ya rabbi..terkejut tgk cermin tuh retak.betulker tak cedera kepala..aduhai..tulah pengajaran yang cim kata tuh nurul amik ikhtibar juga..

Nur Khairul Azizi said...

Salam...Nasib baik takde apa2...Biasalah kalau dah jadi macam semua jadi kelam kabut...apa pun kena hadapi dengan tenang dan istigfar ye...Sbb MYideakini pun pernah alami sebegini...Allah nak uji iman umatnya kerana Dia masih sayang dan beringat pada umatnya...

Anyway MYideakini singgah & follow disini...Dijemput join segmen MYideakini ye..

Aku Terjah! Aku Follow! Apakah itu?

Miss N™ said...

laju tu kak..kalau tidak xdelah remuk mcm tu sekali..dan dia pun mungkin xtengok kederaan lain..main masuk je kan..

apapun, bersyukur sgt2 akak xapa2.. pasal baby tu, xpelah, nanti dia sihatlah tu.. :)

eMaH SoMeL said...

agreed!..pape pn pandu cermat jiwa selamat :)

singgah melawat ye :) http://emahsomel.blogspot.com/

Divorcednsxb said...

Ya Allah nasib akak xder paper...risau pulak wani baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...