20 February, 2015

Selamat Tahun Kambing

Assalammualaikum dan Selamat Malam.....

Hihi....tak terlalu lambat kot saya nak mengucapkan Happy Lunar Year atau Selamat Tahun Kambing atau Goat Xi Fa Chai kepada rakan-rakan Chinese saya yang menyambutnya hari ini.

Tahun Kambing 2015 telah bermula pada tarikh 19 Februari (semalam) dan berakhir pada 7 Februari 2016. Maknanya tahun depan Raya Cina akan jatuh pada 7 Februari, iaitu hari Ahad.... hurmmmm....perancangan percutian jarak jauh tahun depan dah boleh dibuat awal ni.



Chinese.... mereka dah terbiasa dengan Feng Shui dan ramalan, termasuklah ramalan bagi setiap tahun Lunar. Tapi saya ni tak laa biasa sangat menurut ramalan-ramalan ni, just suka baca saja, sebab dalam Islam pun syirik jika terlalu taksub dengan ramalan masa depan. Tapi, apa salahnya kan kalau kita tahu serba sedikit tentang perkara-perkara baik dan juga perkara-perkara yang boleh kita hindarkan. Bagi saya, percaya atau tidak itu bergantung dari peribadi masing– masing. Ramalan yang baik pasti akan wujud dengan usaha kita sendiri. Ramalan boleh dijadikan reference dan motivasi untuk hidup dengan positive.

Disebabkan saya dah baca, nak juga berkongsi.

Owh yaaa, apa itu Shio? Orang-orang China faham bahawa umur mereka adalah berdasarkan Shio.Ketika seseorang dilahirkan, maka sudah ada didalam daftar, mereka termasuk di dalam Shio apa. Shio,ditentukan berdasarkan tahun kelahiran, misalnya tahun 2015 ini adalah tahun shio Kambing. Lebih mudah lagi, Shio adalah perhitungan umur berdasarkan 12 binatang iaitu Tikus, Kerbau, Harimau, Arnab, Naga, Ular, Kuda,Kambing, Monyet, Ayam, Anjing dan Babi. Antara tahun yang berada di bawah naungan shio kambing adalah 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003, 2015.

Perwatakan :
Seorang yang lemah-lembut dan mudah beralah. Apabila berada dalam keadaan tertekan anda gagal membuat keputusan dengan bijak. Hidup berkeluarga adalah syurga anda. Bijak merancang kewangan dan mengatur belanjawan. Bagi anda, lebih baik bersakit-sakit dahulu demi mencapai kesenangan kemudian.

Keberuntungan :
Untuk kamu yang shio kambing, di tahun 2015 sebaiknya memperhatikan jadual rehat anda. Jangan terlalu kuat bekerja, cuba renggang-renggangkan sedikit masa untuk riadah dan santai.

Pekerjaan :
Disebabkan tahun ini adalah tahun kambing, anda yang berada dibawah naungan Shio Kambing akan mendapat penghasilan yang cukup besar. Berdoalah.

Kesihatan :
Disamping memperhatikan jadual istirehat, perlu juga memastikan jadual pemakanan agar kesihatan berada dalam tahap yang baik untuk menjalani kehidupan seharian.

Kewangan :
Di tahun 2015, status kewangan naungan shio kambing sangat baik. Akan tetapi, harus memastikan setiap kemasukan dan pengeluaran wang di akaun anda berada dalam keadaan seimbang.

Hari Baik :
Isnin yang merupakan 'black monday' pada kebanyakkan orang akan menjadi hari yang sangat bahagia kepada naungan shio kambing. Maka teruslah tersenyum do setiap hari Isnin.

Warna :
Hitam adalah warna anda pada tahun 2015 ini.

Percintaan :
Tahun 2015 ini bagi anda yang berada dibawah naungan Shio Kambing, harus mempertahankan apa yang sudah dicapai bersama pasangan anda. Jangan sampai anda mensia-siakan apa yang sudah dilalui sama ada susah mahupun senang. Dan saling mengerti antara satu sama lain untuk membuat hubungan semakin harmoni. Bagi yang masih single, bersedialah kerana akan ada yang mulai memberi response, dan apa salahnya jika kamu bertindak untuk menyatakan apa yang ada di dalam isi hatimu.

Apa-apapun.....tahun kambing kah, tahun monyet kah, tahun arnab kah, tahun hanjeng kah..... yang penting, jalanilah hidup yang diberikan ini dengan sebaik-baiknya. Lakukan lah perkara-perkara baik yang boleh memberi manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.



Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri.....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

2 comments:

LYAfrina said...

sgt kretip...

y limau last skali tu akak punya kerja ke?? hihi..sbb pic tu dh jd viral kt whsapp.. hihi

Nabila Syifa said...

mcm kenal je tagline akhir tu...di mana ye? hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget