10 November, 2009

Nienaphobia

Pagi tadi ada Hot check kat hotfm, tajuknya phobia atau rasa takut pada sesuatu. So, akupun bagi taulah akunye phobia, lastly Cik Suraya (penerbit) trus call suruh standby nanti Faizal akan call utk on air. Wah, tak sangka plak, Suraya kata akunye phobia mmg pelik, so apalah salahnya dikeudarakan.

My Phobia : Takut pada kapal terbang atau Heli yang lalu/terbang melintasi atas kepala aku. Wah... akupun tak sangka aku ada phobia mcm ni. Ntah yer kenapa, kalau ada kapal terbang/heli melintas aku rasa cam bederau jer, takut tak tau nak cakap. Yang peliknya aku tak takut plak naik kapal terbang. So, aku rasa aku takde phobia pada tempat tinggi (gayat) sebab aku boleh dengan selambanya naik roller coster, solero shot, eye on malaysia, daki gunung, buat bunji jumping. Bila dan kenapa rasa phobia ni terbit pun aku tak pasti. Yang paling lawak skali, Halim Othman ada memberikan nama pada rasa ketakutan aku tu, "Nienaphobia". Takpe nanti aku cari jugak nama scientifik sebenar pada phobia aku tu, itupun kalau aku berkongsi ketakutan yg sama dgn org lain especially org putih sbb diorg yg pandai nak memberikan nama pada bende2 mcm ni.

Mesti semua org ada rasa ketakutan masing2. Ada yang pelik ada yg biasa didengar. Jom kita kongsi...


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

08 November, 2009

Pisau Cukur

Tadi pi tengok Pisau Cukur...filem menarik, kelakar, tak bosan, ok lar utk release tension. Tahniah pada crew Pisau Cukur especially Bernard Chauly & Rafidah kerana tak merugikan duit aku beli tiket sekeluarga.
Komen :
Fazura memang lawak
Maya dah sah-sah lawa
Aaron cool, semestinyaaa...
Redza Minhat cute pakai besi

Tengoklah pic blakang tabir diorg kat http://pisaucukur.com.my/blog.htm
Jom tengok ramai2 kasi pecah panggung, ada free gift Schick lagi




:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

07 November, 2009

Tuntutlah ilmu hingga ke Negeri China

Sabda Rasulullah "Tuntutlah ilmu hingga ke Negeri China".
Minggu lepas pada 30/10/09, Muhammad Radi (adik ipar) telah menyahut seruan Rasullullah tersebut. Dia telah berangkat ke China utk menimba ilmu pengetahuan. Pelik juga, macam manalah dia boleh ditawarkan jurusan yang sedikit pelik bagi kami kaum Melayu iaitu, Ijazah Sarjana Kesusasteraan Bahasa Mandarin dengan Pendidikan. Tak ke pelik tu, sedangkan dia sepatah harampun tak tahu bahasa Cina.

Mula2 nak pegi, lepas tu tak berani, last2 pergi jugak walaupun mak kami berat hati nak melepaskan anak kesayangannya tu. Almaklumlah anak bongsu. Radi ni memang tak boleh dicabar, dia akan buat apa yang dia suka dan sesuatu yang mecabar.

Apa-apapun, kami akan mendoakan kejayaan beliau.
Pic Radi Road To China:



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

03 November, 2009

OST SUMPAH BUNIAN - Bagaimana



Singer : Enava feat Marnee
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Glowing Axolotls


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

02 November, 2009

Lamanya tak manukil...

AdusssSSSsss.. Lamanya aku dah tak menukil kat sini. Kenapa ekk, busy ...? Ntah ler, tapi tak ler busy sangat. Malas kot. Hehehe...actually takde ape yg menarik nak tulis, nanti termerapu plak.
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

09 September, 2009

Tarikh 09-09-09, istimewa?

Wah... harini bertarikh 09-09-09, byk org kata hari ini adalah hari yg paling istimewa. Maka ramai yg mendaftarkan perkahwinan mereka pada tarikh keramat ini teruatamnya masyarakat Tiong Hwa di Malaysia. Di Johor Bahru saja seramai 99org telah mendaftarkan perkahwinan mereka pada detik 9.09pg disamping melepaskan 99 biji belon hati keudara. Di Florida, Amerika Syarikat pula, agen-agen perkawinan menawarkan pakej pernikahan murah dengan angka unik AS$99.99 untuk perkahwinan sehari pada tanggal keramat 09-09-09.

Produser film Focus Features hari ini juga melancarkan sebuah film animasi berjudul '9' yang berkisar tentang kiamat.

Meskipun secara teknikalnya, tak ada yang aneh dengan tanggal yang hadir hari ini, 09-09-09, namun secara semulajadinya, tanggal ini dianggap istimewa. Angka '9' sembilan seringkali dianggap sebagai angka 'luck'. Jika 09-09-09 dijumlahkan, hasil tetap akan menjadi '9', sehingga banyak orang yang mengaanggapkan sebagai hari menyambut keberuntungan. Atau mungkin saja ia akan menjadi hari peringatan agar berwaspada.

Para Numerologi, yaitu orang-orang yang mempercayai kekuatan mistik simbol angka-angka diluar kotak pemikiran logik, percaya bahwa ada kekuatan mistik dan getaran yang dapat diberikan disebalik kombinasi angka-angka. Mereka percaya disebalik komposisi 09-09-09 ini ada kekuatan yang sgt baik yang akan dibawanya.

Sebagai angka terakhir, angka tertinggi, angka '9' menduduki posisi yg paling istimewa. Para Numerologi melihat disebalik angka ini ada nilai-nilai pengampunan, belas kasihan, dan kejayaan disisi yg positive. Sedangkan di bhg negatifnya, ada sifat-sifat percanggahan dan penilaian sebenar diri, dibalik angka ini.

Salah seorang ahli matematik yg terkenal dari zaman Yunani, Pythagoras, yg dianggap salah seorg ahli Numerologi termashur, krn teori-teorinya yang berkaitan dengan angka-angka. Pythagoras sendiri berpendapat bahawa angka '9' merupakan angka yang istimewa dan memiliki sifat-sifat unik.

Mana2 nombor yg di darabkan dgn 9 kemudian dijumlahkan, ia tetap akan menjadi angka sembilan. Mari kita lihat;
2 X 9 = 18, 1 + 8 = 9
5 x 9 = 45, 4 + 5 = 9
8 x 9 = 72, 7 + 2 = 9
maka dgn ini diumumkan tidak ada angka lain yang mempunyai sifat seperti angka 9 ini.

Demikian juga jika angka 9 dikalikan dengan angka dua digit, tiga digit atau empat digit, dan hasilnya kemudian dijumlahkan, maka hasil akhirnya juga '9'. Mari kita lihat;
9 x 56 = 504, 5 + 0 + 4 = 9
9 x 123 = 1107, 1 + 1 + 0 + 7 = 9
demikian juga dengan angka lain. Inilah yang disebut oleh Pythagoras, angka 9, merupakan angka unik.

Tanggal 9 September juga merupakan hari ke-252 dalam satu tahun, yang kalau dijumlahkan 2 + 5 + 2 = 9. Unik atau kebetulan? Boleh simak kalendar anda tak kialah tahun apa.

Masyarakat China tahun lalu memilih angka 08-08-08 utk acaran Sukan Olimpik yg dirasmikan pd 8mlm dimana angka 8 dianggap sebagai angka kemenangan. Maka unuk tahun ini, mereka sgt senang dengan hari ini yang dianggap sebagai lambang panjang umur, puncak kejayaan, dan kemakmuran.

Secara history nya, para kaisar Cina juga mengagumi angka '9', berbagai bentuk arkitekture dan pakaian mereka banyak yang melambangkan angka '9', bahkan istana terlarang di lapangan Tiannamen, Beijing, juga khabarnya dibangunkan dengan 9,999 buah bilik.

Namun berbeza dengan manyarakan Jepun, mereka kurang mengistimewakan angka '9'. Ramai orang Jepun yang menghindari angka 9, ketika mereka menempah bilik hotel atau memilih tarikh utk membuat perjumpaan.

Di sudut islam Islam, angka 9 juga mendapat persepsi yang istimewa, ini karana Tuhan mempunyai 99 nama iaitu yang dipanggil Asmaul Husna yg sgt bernilai.
Dan hari ini kita menyambut Ramadhan yg ke 19
19-Ramadhan-1430H & 09-September-2009

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

08 September, 2009

Tiba-tiba terkenang

Tetiba jer terkenang peristiwa 7 tahun lalu. Waktu aku disunting menjadi isteri seseorang yg aku tak berapa nak kenal. Usia perkenalan beberapa bulan jer, lepastu bertunang. Kesepakatan 2 belah pihak bersetuju utk mengikat tali pertunangan selama 1 tahun saja. Masa bertunang tulah kami berdua berkenal-kenalan. Sampai jer waktu yg dijanjikan, kami disatukan.
Saja jer gatal upload gambar2 manis sewaktu majlis perkahwinan kami utk tatapan kawan2.

Hehehe...mesti hubby I tengah berdebar2 masa tu. Tapi Alhamdulillah, sekali lafaz jer kami dah jadi suami isteri.

Ni gambar kami sekeluarga dengan dayang2. Yg tepi skali belah kiri tu, abang kesayangan kami Allahyarham M.Nazri, sebelah dia yg diri atas sket tu hubby I, duduk Ayah, En.Ismail & Mak, Pn.Tugirah (cheewah, cam kembali ke zaman silam plak), sebelah mak tu I lah, sebelah I yg cantik tu my luvly sister, Norliza (masa tu masih dara lagi tau, hehehe). Duduk sebelah kiri M.Najib & M.Nawawi.
Hubby I merupakan menantu pertama keluarga dan menjadi menantu pilihan (cheeewah). So maknanya I dah langkah bendul masa tu, 2 lagi tau.

Yang ni Dayang2 yg dipujuk khas utk mengringi mempelai. Sekarang sumer dah besar panjang, makin cantik makin lawa. Ada yg nak bekenalan?
Dari atas; Nina, Diba, Azie & Biha. Duduk bawah; Azza, Yiyin & Anie.

Acara memotong pulut kuning. Tu tradisi keluarga, takde potong kek bertingkat2. Pulut tu sgt spesel sbb mak yg buat. Lepas tu jiran2 bergotong royong buatkan rendag & serunding daging utk dibuat layer. Sedapnyeee....

Gambar ni bukan amik dlm studio, tapi kat umah jer. Nak tau kul bapa waktu tu, lbh kurang 2pagi kot. Mlm tu ada majlis berinai, then disambung pulak dgn acara tukar2 baju (persalinan) Jenuh juga nak menyiapkan 8 persalinan termasuklah gaun org puteh ni.

p/s: Kenangan perkahwinan sgt indah kalau dikenang. Semoga perjalan perkahwinan kami seindah keraian majlis perkahwinan kami, selamanya.....


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

07 September, 2009

7 tahun

Diam tak diam, dah 7 tahun usia perkahwinan kami. Tapi tahun ni takde sambutan istimewa seperti tahun2 yg lepas. Almaklumlah, bulan puasa, ditambah lagi kami baru pindah rumah baru, terkejar sana, terkejar ke sini. Sebenarnya tak perasan pun aniversary dah sampai. Tu sebablah tak plan apa2.

Selama 7 tahun ni, macam2 kami dah tempuhi bersama. Susah, senang, gembira, sedih... Doaku agar perkahwinan kami akan terus tetap bersemi, abadi sehingga hujung nyawa.

Amin......


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

06 September, 2009

OK ker Ron95?

Minyak naik lagi. Dah nak raya ni, dia naik pulak. Tunggulah lepas raya, tinggal baper hari jer lagi. Yg tak seronoknya, kalau minyak naik, maka sang peniagapun terhegeh2 nak naikkan harga brg. Wah... kali ni takleh ehhh...walaupun minyak naik, tapi digantikan dgn yg lain dgn harga lama. So, jgn nak mengada2, gunakanlah minyak pilihan kedua yea...

Apa itu RON95 & RON97?
Klasifikasi penjualan minyak petrol negara ini telah diselaraskan dengan dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON 95 dab RON 97 bermula 010909. Kedua-dua jenis bahanapi ini ialah dari sumber yang sama, cuma sedikit proses berbeza yang mana kedua-duanya tetap kekal sebagai petrol tanpa plumbum. Jadi, dua bulan lagi, RON95 akan menggantikan RON92, harganya ialah RM1.75 manakala RON97 menjadi petrol premium pada harga RM2.00.


Apakah kesannya pada pengguna?
Sebenarnya, banyak yang perlu anda ketahui tentang asas RON itu sendiri. Di seluruh dunia, pencemaran bahanapi fosil telah meningkatkan kesedaran banyak pihak, justeru kualiti bahanbakar ditingkatkan, dan jurutera pula bertungkus lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin pembakaran moden yang mampu beropearsi dengan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan. Kandungan sulfur juga perlu sangat minimum.


Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda?
Bagaimana mengetahui kesesuaian tersebut?
Langkah paling mudah ialah melihat pada penutup petrol. Dan jika ia tiada di situ, boleh rujuk di buku panduan kenderaan. Pun begitu, tidak semua kereta menulis dalam bentuk angka, sesetengahnya menulis dengan istilah ‘leaded’ dan ‘unleaded’. Jangan khuatir, majoriti petrol yang dijual di malaysia (termasuk RON92) merupakan petrol jenis tanpa plumbum (unleaded)

Adakah RON97 lebih baik dari RON95?
Secara teorinya, benar, namun secara paraktiknya tidak. Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON 97 di stesen B. Perlu diingatkan, setiap petrol di yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat ini mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing.


Adakah RON95 berkualiti rendah?
RON adalah berkaitan campuran dua asas campuran Oktana dan Pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahanbakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah Oktana dan selebihnya Pentana. Begitu juga dengan RON97, 3 peratus Pentana dan selebihnya Oktana. Gandingan ini pula memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97? Namun sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai dengan menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking) atau juga disebut pinging.


Apakah tindak balas enjin?
Enjin silinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar dengan sejumlah 95 peratus Oktana. Ingat. Sifat Oktana ialah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai untuk menggunakan petrol RON95. Sebaliknya, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus Oktana, maka penggunaan RON95 adalah tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi tidak pada Pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan disinilah masalah ketukan (
knocking) berlaku.


Petrol yang baik adalah bergantung pada jenis pengeluar petrol itu sendiri. Seperti yang diterangkan diawal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama. Ia direka dengan kejuruteraan tinggi untuk menjadikan setiap klasifikasi bahanbakar tersebut adalah yang terbaik. RON pula adalah klasifikasi piawai yang wajib mereka selaraskan. Sama seperti penetapan kelikatan yang ditetapkan dalam industri minyak pelincir.


Dakyah yang mengatakan lebih tinggi RON adalah lebih baik merupakan pendapat yang tidak benar. Petrol yang baik petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan enjin. Setiap pengeluar mempunyai resepinya yang tersendiri untuk menjadikan petrol mereka membakar dan membersih dengan efisyen. Setiap pengeluar memiliki pusat penyelidikan untuk membuat rumusan petrol dengan jisim seperti bersifat ‘mencuci’, mengekalkan tahap pembakaran, ketahanan dengan suhu dan pelbagai aspek untuk memastikan petrol mereka konsisten mengikut spesifikasi enjin yang direka untuknya.


Ada pengeluar yang benar-benar serius dengan mengekalkan tahap sulfur (jenis pencemaran ni) jauh lebih rendah daripada yang disarankan, malah ada sesetengah pengeluar petrol juga menghasilkan peratusan RON lebih tinggi dari RON97 tetapi masih diklasifikasi sebagai RON97. Ada juga pengeluar yang menjual RON97 dengan kandungan Pentana lebih 5 peratus.


Kesimpulannya, RON adalah berdasarkan kesesuaian enjin, bukan kualiti semata-mata. Tidak guna membandingkan RON100 Jepun atau RON98 di Britain. Mereka mempunyai enjin yang dicipta untuk kaedah pembakaran begitu. Kenapa perlu telan 2 bijik panadol kalau sebiji dah mencukupi untuk menyembuhkan demam panas? Kenapa perlu berbelanja lebih? Sedekah kat anak yatim lagi baik, boleh dapat pahala lebih lagi-lagi bulan puasa ni.


Jadi, langkah pertama pergi tengok tangki minyak kereta anda check manual kereta. Tapi diingatkan pada sesiapa yg guna Pegeot, jgn gatal2 gi pump Ron95. Nanti enjin kereta anda akan terus jem & tak boleh hidup.


Di bawah ni boleh tengok spesifikasi penggunaan Ron95 sbb ada beberapa kereta yg tak boleh guna langsung minyak ni. Ada juga org kata Proton Tiara tak boleh masuk minyak ni. Tapi ada lagi ke org guna Proton Tiara?
Ops, pic attached kecik, sila klik pada graf tu untuk gambaran lebih jelas. Sila pastikan dahulu sebelum Angkat-Masuk-Picit

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

05 September, 2009

Dah 15 hari berpuasa... Subhanallah...

Tidak disangka kita telah melalui 15 hari Ramadhan. Terasa sgt cepat waktu berlalu. Alhamdulillah, bulan penuh barakhah ini dapat kita lalui dgn aman & sentosa. Mudah2an amal ibadah kita ditermia Allah s.w.t.

Bulan Ramadhan ni kalau kita tak gunakan dgn semaximanya, maka rugilah kita sbg Umat Islam. Ada 3 perkara yg saya nak kongsi dgn anda semua betapa seronoknya kita dlm bulan ramadhan ni.

Melebur
Kalau sekali dengar macam...Lebur EMAS? Tukar mas lama dgn yg baru. Lebur DUIT? Almaklumlah nak raya, mcm2 nak dibelinya. Tapi sebenanya Lebur yg saya nak perkatakan adalah LEBUR DOSA2 LALU. Sama ada dosa yg kecil atau dosa yg besar, InsyaAllah kalau kita menjalani ibadah puasa dgn penuh keikhlasan disamping menunaikan sembahyang mlm (Tarawih) dan memohon ampun dgn dgn penuh keinsafan, Tuhan pasti dengar.

Menjana
Wah janakuasa ker? Ohh tidak...tapi sebenarnya adalah Jana PAHALA. Jadi kita ambillah kesempatan Bulan Ramadhan ini utk bermudajat & melakukan amal makruf. Bukan saja harus berpuasa, buat apa tahan lapar kalau tak dpt apa2 dan jgn jadikan puasa alasan utk kita bermalas2an. Selain pahala puasa, ada byk lagi pahala yg boleh dijana sbb Bulan Ramadhan ni kalau buat baik pahalanya berganda. So, buat baik dgn org, tolong menolong, sedekah, senyum, buat org senang hati dsb. Disamping itu, Bulan Ramadhan ni juga bulan utk Jana PENDAPATAN. Tengoklah peniaga tumbuh mcm cendawan Kat pejabat2 pun pasti ada peniaga2 kecil yg jual baju raya, kuih-biskut raya dsb. Alhamdulillah, rezeki dari ALLAH s.w.t.

Menikmati
Mcm2 yg boleh kita nikmati. Selain 2 perkara diatas, di Bulan Ramadhan ni kita dapat Nikmat MAKANAN yg jarang kita temui. Almaklumlah, bazar ramadhan kalau tak tak nampak ada lebih 50 gerai, pasti kita aknak singgah. Kalau kat Johor ni, bazar yg menjadi pilihan dekat Kg.Melayu, BBU, Tmn Putra (Extra-Giant), Pandan, Tmn.U (ada byk bazar kat Tmn U termasuklah kat UTM), Smart & Danga Bay. Nikmat2 lain pastinya Nikmat KEKELUARGAAN kerana bulan puasa nilah kita dpt berkumpul sekeluarga menikmati hidangan. Nikmat KETENANGAN JIWA kerana bila kita beribadah akan pasti ibadah diterima. Dan yg paling diharapkan adalah Nikmat SYURGA. Siapa yg taknak masuk Syurga? Semoga kita semua berusaha, berlumba2 dan berebut2 utk menempatkan diri disisi Allah s.w.t. kerana Allah sudah berjanji Syurga itu pasti.

Imam Ibnu Khuzaimah dalam kitab At Targhib Juz II/217-218 meriwayatkan suatu hadith bahawa Rasulullah s.a.w. pada hari terakhir bulan Sya’ban berkhutbah di hadapan kaum muslimin, seperti berikut: “Wahai manusia, sesungguhnya kalian akan dinaungi oleh suatu bulan yang agung lagi penuh barakah":
1) Kamu akan di naungi Ramadhan
- bagi yg telah meninggal dunia akan terlepas dari siksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
- doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa
- juga doa pada sepertiga malam.
10)10 hari pertama - mulanya rahmat
10 hari pertengahan - pengampunan
10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka

Ya Allah, andai Ramadhan itu sepanjnag tahun..betapa indahnya dan bangganya aku sbg umat Islam..yg mana kita semua terus berusaha utk menjadi umat terbaik di dunia ini..
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

01 September, 2009

MERDEKA!!! Tapi Merdeka ke kita?

Selamat Menyambut Hari Memerdekaan yg ke-52 tahun. Berbangganya kita jadi Rakyat Malaysia yg hidup aman, damai, harmoni dan saling hormat menghormati. Negara lain ada mcm Malaysia ker?

Cuba kita renungkan bagaimana bersusah payahnya nenek moyang kita dahulu untuk mencapai Kemerdekaan. Jerit payah mereka kalau kita tak hargai sekarang maka sia-sialah pengorbanan yg mereka berikan. So, sekarang kita hayati maksud Kemerdekaan di zaman moden ni. Rasanya bangsa kita belum lagi Merdeka. Tengoklah budak2 sekarang ni, merdeka atas nama dan jeritan saja tapi diri mereka sendiri tak merdeka. Jadi apa tindakan kita???

Kalau dulu nenek moyang gunakan parang, cangkul, pedang, senapang, dan bom getah, berusaha bermati-matian untuk menyelamatkan bangsa dari tangan komunis. Jadi sekarang kita nak gunakan apa untuk berperang melawan musuh dalam selimut?

Musuh dalam selimut??? Kalau ada pembaca laman saya, maka saya rasa anda tahu dan sgt arif siapa musuh kita. Renung-renungkan & selamat beramal...............
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

28 August, 2009

H1N1 - bila nak berakhir?

Dari mana datangnya wabak ni? Musykil betul...bila seseorg tu demam jer trus suspect H1N1. Seminggu sebelum puasa pun aku dah merasi kerisauan penularan wabak ni sbb, my hubby kena demam teruk, batuk, sakit tekak. Wah cuak jugak masa tu walaupun pada zahirnya aku relax ajer. Mana taknya hari2 ada yg jadi arwah. Uhh kalau betul ler hubby aku dijangkiti..............Nauzubillah minzalik.

Dua tiga hari ni, Danish (my 1st son) plak batuk2. Tapi Alhamdulillah ler tak demam. Lagi bersyukur, tak pulak menjangkit batuknya tu ke Aqil (My 2nd son). Tapi langkah berjaga2 harus diambil, ubat batuk, demam, selsema, pening kepala, cool fever & thermometer, semua tersedia di rumah.

Fakta : Setakat hari ni kematian yg dicatatkan adalah sbyk 71org. Yg masih dirawat di wad ICU 48org.

Dari mana dtg wabak ni?
Adakah wabak ini satu konspirasi dari beberapa pihak? Entah, hanya Tuhan saja yg mengetahui segala-galanya.

Siapakah yang berisiko tinggi?

  1. Kanak-kanak berusia kurang 5 tahun (minta dijauhkan both my son)
  2. Individu berusia 65 tahun dan ke atas (teringat plak nenek aku skang yg sedang menjalani dialisis dan atok yg sentiasa menemaninya setiap saat)
  3. Kanak-kanak dan remaja
  4. Wanita mengandung (aku lom ada lagi...hehehe)
  5. Dewasa dan kanak-kanak dengan asma, penyakit pernafasan kronik obstruktif, kegagalan organ, penyakit kardiovascular, hepatik, heamatologikal, neurologik, neuromuscular atau masalah metabolik seperti Diabetes Mellitus
  6. Dewasa dan kanak-kanan yang mengalami daya ketahanan yang rendah (immunosuppression)
  7. Individu yang menginap di rumah kebajikan dan institusi penjagaan yang lain
Ledakan wabak melanda dunia
Di ketika ini kita harus muhasabah diri. Adakah Tuhan sedang murka kepada kita?
Di manakah tempat kita hendak mengadu apabila telah ditimpa musibah?

Sekiranya anda diuji, muhasabahlah diri, renung dalam2 ke dalam diri apa dosa yg telah kita lakukan. Tuhan memberikan kesusahan bukan utk menyusahkan, sebaliknya kesusahan yg kita lalui adakalanya diibaratkan sebagai jurang untuk kita rentasi agar dpt keseberang daerah yg lebih baik. Jika si penerima sabar dan redha kepada ujian Allah, maka kesusahan itu akan mejadi penghapus dosa-dosanya dan mendapat nilai di sisiNya. Ingatlah, jika sakit itu lebih baik untuk mu, redhainya dan berdoalah. Dengan keadaan mu yg ditimpa sakit, tidak dpt bergerak atau bergaul, maka masa terluang itu boleh dimanfaatkan utk lebih mendekatkan diri mu dengan Tuhan. Selagi mata belum tertutup, nafas belum terhenti, jantung masih berdegup, ambillah peluang tadahkan tangan meminta keampunan. InsyaAllah, Dia Maha Pengampun dan Maha Mengetahui.
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

25 August, 2009

Lamanya dah tak update

Salam Ramadhan...tak kesahlah walaupun kita dah nak masuk hari ke-5 puasa.
Lately ni busy memanjang, sampai tak sempat nak update blog ni. Aduhh....byk jugak cerita yg ketinggalan. Kat kepala ni nak cakap macam2 tapi....Alhamdulillah, segala perancangan & tindakan seperti yg dirancangkan walaupun tak se-gah mana. Cuma tak berkesempatan menzahirkan di ruangan ini.

Tahun ini dh masuk tahun ke-2 Danish (my first son) berpuasa. Tahun lps rasanya dia yangyok kot. Lom berapa paham, tapi masih boleh bangun sahur. Asalnya dia berpuasa sbb kawan2 dia di sekolah ada yg berpuasa, so malu lah tu. Tahun ni pun dia excited jugak nak puasa. Tapi, kesahehan puasanya tu Tuhan jer yg tahu. Biasalah budak ni kat umah, mana lah kita nak tahu. Kot2 ada 'ter'minum air ker, 'ter'makan ker. Tapi bila ptg, tanya kat Aqil (Adik Danish) "Adik puasa tak?" so dia jawab "Takkkkkk" dan bila tanya "Abang puasa tak?" dgn bersemangatnya Adik jwb "Puasa"... ye ntah ye....but Syukur Alhamdulillah ler kalau betul (Takut Abang dah rasuah adik jer...heheheheh)

Kesebokan yg melampau sebulan 2 ni adalah kerana "PINDAH RUMAH BARU".....
Nampaknya tahun di kami anak beranak di rumah baru. Selama ni dok menempel kat umah mak. Lama jugak perancangan nak keluar buat haluan sendiri, baru sekarang terlaksana. Kesian kat mak ayah, sbb rumah meka tu besau begendang, tapi takde org. So, Adik bongsu tu tak lama lagi tamat pengajian, so kitorg bagi peluang lah plak kat dia teman mak ayah kat umah. Harap2 dia cari kerja dekat2 umah dan kalau nak sambung ke peringkat yg lagi tinggi pun, harap2 mohonlah Uni yg dekat2, UTM ker at least leh dok umah jer..

So, hari baik bulan baik ni, kami sekeluarga memohon ampun dan maaf (mungkin terlambat sket) kalau ada tersalah cakap ker, terkutuk ker, tersindir ker, termengumpat ker, ter ter ter ker, harap2 lah dpt kiranya dimaafkan seikhlasnya. Semoga kita sama2 dpt menjalani ibadah puasa ni dgn hati yg suci dan bersih...
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

02 August, 2009

Part 1 : Rombongan PUSPANITA-JPPH JB-KLUANG-JB

1-Ogos-09, PUSPANITA-JPPH telah menganjurkan satu rombongan menaiki keretapi dari Johor Bahru ke stesyen paling popular di Johor iaitu Stesyen Keretapi Kluang. Rombongan di ketuai oleh Pn.Salwa (kekasih hati PPN) dan disertai oleh lebih kurang 40 org ahli dimana saya dapati kami telah mengconcur satu gerabak keretapi.
Rombongan tersebut dianjurkan adalah untuk mewujudkan pengalaman naiki train kepada setiap ahli. Almaklumlah, kebanyakkan yg mengikuti rombongan dah rasa menaiki kapal terbang, cruise, Feri, Ferrari, so untuk menambah quota pengalaman menaiki pesawat kenalah sertai rombongan ini. Mungkin juga nanti PUSPANITA akan merancang rombongan ke Pulau Batu Putih menaiki kapal selam atau ke Afganistan menaiki kete teng.
Selain daripada itu, kami juga akan di bawa ke Pusat Rekreasi Gunung Lambak. My first imagine, kitorg akan mandi manda di air terjun. Tapi silap...... yang ado hanyolah kolam renang kanak2. OKlah tu... daripada takde.

8.30am

Train yang ditunggu2 lom tiba lagi. Hmmm...biasalah, flight pun biasa delay. Sms daripada rakan2 yg akan menaiki dari Bandar Johor Bahru, mungkin lambat sikit. Dijangka train akan sampai di stesyen Kempas pada pukul 8.30 pg.
My boys biasalah akan boring dan buat muka tak berapa nak enak. Nak buat camne, tunggu jelah. Panas plak tu...

9.15am

Sampai dah train yang dinanti2. Wah excited nye I nak naik sampai terlupa plak nak amik gambar train tiba & gambar org naik. Hmmm.. takpe, leh mintak ngan husband Jai nanti. Mula2 kitorang naik gerabak lain, tetiba jer Pn.Salwa panggil ajak naik gerabak belakang. Wah team PUSPANITA concur satu gerabak. Nasib baik takde karoke, kalau tak.......

10.40am kami pun sampailah dengan selamatnya di Stesyen Keretapi Kluang.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Part 2 : Pusat Rekreasi Gunung Lambak

Perjalanan diteruskan dengan menaiki bas express yg disewa khas. Penuh satu bas juga. So, dari Stesyen keretapi Kluang menuju ke Pusat Rekreasi Gunung Lambak memakan masa lebih kurang 15 min jer. Sampai saja di Gng Lambak, kami dijemput oleh beberapa kakitangan JPPH Kluang (kalau tak salah saya lah). Mereka dah sediakan makanan tgh, apalagi...makanlah dulu sebelum berendam.
Nak makan, kena daki bukit sikit. Letih juga, tapi sampai atas terus ngapPp ler. Ada nasi ayam, sandwich, pop corn, tembikai & paling spesel ais krim Malaysia. Tapi sebelum nak sampai kat atas, adalah beberapa ekor monyet ni dok hairan tengok kitorg. Sampai kat atas, ada lagi. Ternganga jer masing2 tengok kitorg makan dari atas pokok. Kesian jugak, tapi pantang bagi nanti dia bawak pulak konco2 dia, haaaa sapa nak jawab.

Lepas makan, apalagi. Kanak2 dah tak sabar2 nak turun ke air. Mak & ayah kenalah melayan.1.30ptg, nampaknya semua dah naik. Tapi.... alamak, Aqil ni pulak masih nak berendam. Apalagi, mengaruklah bila dipaksa naik & mandi bilas air bersih. Bas akan datang semula ambil kitorg kat sini pukul 3ptg sbb dijangkakan jadual keretapi kami pukul 5ptg.

Wah, tepat kul 3ptg bas pun sampai. Kemudian berhenti sekejap di Masjid Kluang untuk Solat Zohor.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Part 3 : KTM hampeh

4.00pm : Kami tiba di stesyen Keretapi Kluang untuk menunggu ketibaan keretapi seperti yang dijadualkan pada 5ptg. Tapi malangnya keretapi delay hingga pukul 5.30ptg. So, apa lagi, kamipun take advantage lah nak merasai Kopi Kluang yg popular ni. Kopi memang menjadi favorite me & my hubby. Seorg pakcik yg menjaga landasan bagi tahu, kepopularan Kopi Kluang ini hingga membuatkan ada org yg menaiki keretapi dari Butterwoth semata2 ingin menikmati rasa kopi sebenar dan dlm masa yg sama mengambil tiket balik ke Butterwoth. So sementara dia menunggu keretapi ke utara tiba, dia akan duduk dlm kedai minum kopi dan makan roti bakar. Aduhhh sedapnya hingga menjilat jari. Tapi mmmg sedapun, kitorg siap beli serbuk kop & jem roti lagi tuhh... Pihak kedai menyediakan 2 ruang yg berasingan 1 di bhgn dlm dan 1 di bhgn luar.

Duduk kat dlm kedai kopi tak boleh lama, kesian dgn pelanggan lain yg kat luar tak dpt masuk. Macam kami juga tadi. So, bila kami selesai makan kenalah bayar & angkat kaki. Sementara nak tunggu 5.30, kitorang isi masa terluang dengan photo shoot, sembang, borak, dok termenung, ada gak yg terlentuk ngantuk almaklumlah dah berendam dlm air. Budak2 biasalah, main lari2 tapi kena gak ingatkan tak boleh melebihi line kuning. OK, bahaya!

5.30pm : Keretapi tak sampai lagi. Bila Pn.Salwa check, diberitahu train delay again until 6.30pm. Aduh... 1 jam lagi, wah luar. Tapi rasa kenikmatan minum kopi dlm kedai lagi best, so kitorg kenalah tunggu smpi ada yg keluar baru boleh masuk & chop tempat. Sedangkan kat luar masih byk lagi kerusi kosong yg boleh di isi... hehehe tak sama beb.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

30 July, 2009

Yasmin Ahmad Dalam Kenangan

Terperanjat bukan kepalang waktu aku mendengar berita Yasmin Ahmad pengsan dan terkena strok sewaktu membuat pembentangan kertas kerja di TVPrima. Berita yg tidak disangka-sangka. Waktu aku mendengar berita tersebut, aku dalam pusat dialisis kerana mengambil nenek balik dari menjalani rawatan di Bangunan Baitulmal, JB. Menjadi kebiasaan setiap hari Khamis aku akan menjemput nenek, buah pinggang nenek didapati rosak so Dr. menasihati agar darah nenek mestilah dicuci 3 kali seminggu. Bayangkanlah, setiap hari Selasa, Khamis dan Sabtu nenek & atok (berdua) akan bertolak dari Felda Ulu Tebrau ke Bangunan Baitulmal Tampoi untuk meneruskan kehidupan. Kalau darah nenek tak dicuci, nenek akan lemah dan .... hanya Allah saja yg tahu. Kalau atok taknak pergi, disbbkan ada hal lain, nenek pulak merajuk taknak pergi cuci. Tapi, itulah cinta sejati yang aku nampak dari pasangan yg berumur over than 80 years. Cinta mereka masih utuh dan itulah yg dinamakan cinta sejati.

Berbalik pada cerita Arwah Yasmin tadi, selepas aku mendengar berita sedih yg menimpa beliau, doaku tak putus2. Al-Fatehah disedekahkan agar beliau beransur pulih dan sihat kembali. Tetapi Tuhan lebih menyayangi beliau, penderitaannya hanyalah 3 hari sahaja. Kita semua meratapi pemergiannya, tetapi Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk arwah.
Alfatehah..........

Seperti biasa, arwah Yasmin adalah insan biasa. Dan seperti biasa juga kehidupan glamourous tidak lari dpd cakap2 belakang org sekeliling. Jadi, dengan ini saya memohon agar org2 yang diluar sana tak kira yg mengenali rapat dengan arwah atau tidak atau yg tak pernah tahu langsung asal-usul beliau, HENTIKANLAH segala macam kutukan, cercacaan, hinaan dan segala macam cerita yg tidak baik tentang beliau. Saya ada membaca sesetengah forum yg mendebatkan perihal beliau, ada yg menyokong dan ada yg tidak. Tetapi disini saya mengharapkan agar semuanya dihentikan.

Apa lagi yg hendak diperkatakan pd org yg tiada, apatah lagi bila kita memperkatakan seseorg yg kita tak mengenali langsung. So, bila pula kita nak minta maaf darinya? Apabila kita berdosa dengan Tuhan, kita hanya perlu menadah tangan di mana saja memohon agar diampunkan. InsyaAllah Tuhan akan mendengarnya. Tapi, bila kita berdosa sesama insan, kita perlu mendapatkan org tersebut dan memohon maaf darinya. Jadi kalau org tersebut dah meninggal dunia, takkan lah kita nak menggali lubang kubur atau bermastauin di kubur beliau sampai rasa puas hati permohonan maaf kita didengar. So, hentikanlah yea...

Maka dengan pemergian Arwah Yasmin, maka tiadalah iklan hebat lagi di hari Merdeka & Aidilfitri ini. Biasanya iklan dari arwahlah yang betul2 meruntun jiwa. Tangkap nangis punyeee... Memang boleh jadi insaf lah. Bagi saya, sesungguhnya kekreatifan, idea dan mutu arahan beliau amat jauh berbeza dengan pengarah-pengarah yang ada sekarang. Mungkin Khabir Bhatia dan Afdlin Shauki jerlah kot yang boleh diharap untuk buat lain daripada yang lain.

Jom kita tengok beberapa;

Iklan Petronas 2008 - Iklan Petronas 2008


Iklan Raya 2008 - The best home videos are here


- More amazing videos are a click away


- Click here for more home videos


Iklan Petronas 2002 - Amazing videos are here

Alfatehah buat insan yang bernama Yasmin Ahmad
(July 1, 1958 - July 25, 2009). Saya dan keluarga akan merindui sentuhanmu....



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

25 July, 2009

Isteri...Teman Hidup Sejati

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Wahai suamiku, itu pasti.

Beruntungnya aku menjadi seorang wanita yg mempunyai rahim kerana aku bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan aku dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan tak wajib sembahyang, itu pemberian Tuhan.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab bekerja dengan Nya.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. . sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

Sepanjang mengandung, Allah sentiasa mengampunkan dosa ibu-ibu, tatkala lahir saja bayi seluruh dosa akan habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, dan aku tak mungkin takut untuk beranak lagi...Seandainya aku mati sewaktu bersalin, maka itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk ke SyurgaNya.

Diakhirat nanti aku pasti akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dan itu semua atas segala kebaikan suamiku yang tak disedari. Iupun sekiranya aku redho dan perbuatan-perbuatan tersebut adalah yang baik-baik belaka.
Jadi Sayang, buatlah perkara baik, perkara-perkara yang menyenangkan hati ini.

Sayang, apabila isterimu ini ternampak kamuyang sedang terhegeh-hegeh di titian Sirat, pasti ku akan memimpin mu sekali ke Syurga sambil memberi pahalaku sedikit kepada mu kerana pahala-pahala tersebut juga adalah datangnya dari mu agar kita dapat bersama berbahagia di dalam Syurga Allah.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki,
bukan dicipta dari kepala untuk dijunjung
dan bukan juga dari kaki untuk disepak terajang.

Wanita dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki
supaya ia hampir kepada mu(suami),
hampir dengan lengan mu untuk kau pertahankan,
dekat dengan hatimu untuk disayangi.


Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor form his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

Wahai suamiku yg sangat ku cintai...Apa lagi yang kau harapkan...Cinta Kasih & Sayang telah ku beri. Hanya Jiwa & Raga ku dikau nilaikanlah sendiri. Janganlah kau sering membuat ku bimbang, kerana tatkala aku membuat sesuatu aku akan mengingatimu, tatkala aku mengharapkan sesuatu aku akan terkenangkanmu, tatkala aku rindu aku membayangkanmu. Bahagia hatiku tatkala mengingatimu, runtun jiwaku tatkala terkenangkanmu, luluh hatiku tatkala membayangkanmu. Apabila tiada khabar kuterima darimu hatiku tidak berhenti berdegup hanya mengharapkan segalanya yang terbaik untuk mu. Doaku sentiasa mengiringi langkahmu, agar dikau sentiasa berada dalam keadaan yang dilindungiNya. Sayang, harapanku jangan kau sakiti hatiku. Sekali ia terguris, pedihnya berbisa menghiris, pasti payah diubati...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

20 July, 2009

Merindu Kepastian

Andai kau menjadi pelangi
Biar ku jadi awannya
Agar kita selalu bersama

Andai kau menjadi sang duyung
Biar ku jadi karangnya
Agar kita sentiasa bersua

Andai kau menjadi merpati
Biar ku menjadi sang bayu
Agar kita sering bertemu

Andai kau menjadi puisi
Biar ku jadi melodi
Bersama kita menyanyi

Andai ku menjadi rembulan
Sudikah kau menjadi kejora
Hingga pagi nanti

Andai esok aku menjadi tanah
Sudikah engkau menjadi bunga
Menghiasi dadaku

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Falsafah Cinta

Cinta perlu berhati-hati
Cinta perlu menjaga diri
Cinta rindukan kepastian
Cinta bencikan kesangsian
Cinta perlukan kawan

Cinta itu janji setia
Cinta untuk selama-lama
Cinta suatu pengorbanan
Cinta satu kepasrahan
Cinta perlukan teman

Insan oh insan
Takkan hidup tanpa cinta
Insan oh insan
Segala tercipta kerana cinta

Cinta punya harga diri
Cinta bersemangat murni
Cinta perlukan keikhlasan
Cinta suatu perjuangan
Cinta perlu kasih sayang

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 July, 2009

Happy Birtday Che'Yang

Happy Birhday Sayang...Esok genap umur Che'Yang 34 tahun.
Ayang nak ucapkan terima kasih kerana sudi menjadi teman hidup Ayang selama 8 tahun ini, bermula sejak kita berkenalan, bertunang dan bersama. Semoga Ayang akan dapat meraikan ulang tahun Che'Yang sehingga ratusan tahun lagi, InsyaAllah.

Actually, B'day my hubby dah tercelebrate awal. So, thanks Honey for the ship trip. Kebetulan juga bulan ini ada beberapa orang lagi yang aku sayangi akan menyambut ulang tahun iaitu my Luvly Dad (15-Jul) & My Luvly Mum (23-Jul) So, kami dah sama2 meraikan ulang tahun 3 orang istimewa ini dalam sebuah kapal mewah "Danga Cruise 8" mengelilingi Sungai Danga on last Sunday(cheewah.. so so lah)

Beberapa keping gambar kami di atas kapal untuk tatapan:

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

13 July, 2009

Jalan-Jalan Atas Air

Pada 14hb, 15hb & 23 July merupakan hari ulang tahun 3 org yang paling penting dan paling istimewa dalam hidupku;
14 July - Birthday Husband; Muhamad Rizal Ahmad
15 July - Birthday Ayah; Ismail Hj Mohd Amin
23 July - Birthday Mak; Tugirah Au Bakar

Jadi kami telah menyambut hari ulang tahun ketiga2 orang ini di atas kapal. Oleh kerana 14, 15 & 23 tidak jatuh pada hari cuti, jadi kami menyambutnya awal.

Selamat Panjang Umur C'yang, Ayah, Mak..... I Luv u so much!!!









Masa tunggu giliran nak masuk



Tengok ikan ker tu Danish...
Ikan Josh ada tak yer?








Mak & Ayah,
Me & My Hubby,
Cam gi Honeymoon plak

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

12 July, 2009

BLACK DAY





:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

RED DAY





:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

ORANGE DAY


























:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

29 June, 2009

You & I, Both

Was it you who spoke the words that things would happen but not to me
Oh things are gonna happen naturally
And taking your advice I'm looking on the bright side
And balancing the whole thing
But often times those words get tangled up in lines
And the bright lights turn to night
Until the dawn it brings
A little bird who'll sing about the magic that was you and me

Cause you and I both loved
What you and I spoke of
What you and I spoke of
Others only dream of the love that I love

See I'm all about them words
Over numbers, unencumbered numbered words
Hundreds of pages, pages, pages forwards
More words then I had ever heard and I feel so alive
Now you and I, you and I
Not so little you and I anymore
And with this silence brings a moral story
more importantly evolving is the glory of a boy

you and I both loved what you and I spoke of
and others just read of and if you could see now
well I'm already finally out of

and it's okay if you have go away
just remember the telephone works both ways
and if I never ever hear it ring
if nothing else I'll think the bells inside
have finally found you someone else and that's okay
cause I'll remember everything you sang

you and I both loved what you and I spoke of
and others just read of and if you could see now
well I'm already finally out of words.


dedicated for someone i love much...

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

27 June, 2009

SELAMAT MERAIKAN HARI BAPA

Mungkin agak terlambat aku mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada semua bapa-bapa di dunia. Tapi tak salah rasanya terlambat asalkan ianya ikhlas dari hati.

Dulu masa zaman persekolahan aku, lebih kurang 15 tahun lepas hanya Hari Ibu saja yang aku sambut. Tapi sekarang, aku sangat2 menunggu ketibaan Hari Bapa dan begitu juga dengan yang lain dan Hari Bapa juga akan disambut secara besar-besaran di Malaysia. Promosi dari perbagai pihak jugak tidak kurang hebatnya setanding dengan sambutan Hari Ibu.

So, selamat Hari Bapa kepada bapa2 disekeliling ku ;

1. Ismail b. Hj Mohd Amin (Ayahku yg sgt berjasa)

2. Muhamad Rizal b. Ahmad (My luvly husband)

3. Mohd. Najib b. Ismail (My naughty brother)

4. Mohd. Zulkiflee (My brother in lawYER BURUK)

5. Ahmad b. Dalman (Bapa Mertua ku)

6. Shahrani (Biras aku aka husband akak ipar aku lar)

Masa aku menukil ni aku baru jer balik dari tengok TRANSFORMER (anak aku panggil Tenstomer). Bawa ayah aku tengok, kalau tak yea2 bukannya senang nak ngajak org tua tu pi tengok wayang. Kiranya ni hadiah Hari bapa jugaklah. Masa aku cakap nak tonton Transformer, wah bukan main excited pulak dia. Almaklumlah, Petronaskan tengah promosikan produk Transformer. Eh lupa plak nak bagi tau, ayah aku masih kerja di sebuah Stesyen Minyak Petronas di persimpangan masuk Taman Puteri Wangsa. Awal2 lagi dia dah belikan cucu dia 2 org ni baju T transformer. Apalagi, cucupun makin excited nak pakai baju tu, tak sabar2. Masa tu aku lom beli tiket lagi. Wah hebat betul penjualan teket Transformer, 5 hari sebelum tayangan aku dah tinjau tiket, rupa2nya ada yg lebih awal dari aku sebab aku hanya dapat tiket pada hari ke3 tayangan. Itupun dah barisan tengah, nasib baik ok lagi. So, komen ayah... best best best... canggih betul. Aku senyum jer, puas dpt happykan dia mlm ni. Esok mesti dia bercerita dengan budak2 tempat kerja dia.

Cerita pasal tengok wayang, aku teringat kisah sewaktu aku agak2nya darjah 1 ke 2 yea. Kitorang tengok TATU kat stadium Larkin, tahun berapa tak berapa nak ingat lah. Masa tu yg ada aku, kakak, arwah abg & ayah lar. Cam biasalah, kitorg bukannya org senang nak beli2 nih, so bawa lah dari rumah air, roti, jemput2 mak buat. Tengah syok2 tengok, api padam, dalam masa yg sama kitorang si anak2 ni kehausanlah nak minum air. Ayah lah tuangkan dlm cawan. Tiba2....... tertuang kat badan sorg akak duduk betul2 depan kitorang. Air takler panas, suam2 jer, kopi pulak tu. Bila akak tu toleh jer belakang, ayah buat cam taktau je, pastu rasanya akak tu ingatkan arwah abang kitorang yg hensem tu buat. Seb baik akak tu tak marah. Mana lah agaknya akak tu sekarang yea. Ampunnnnnn kanlah ayah kami yea kak. Hehehehe...

Hmm.. teringat plak kat arwah abang. Kalau dia masih panjang umur mesti dia pun dah jadi bapa. Agaknya sama2 tengok Transformer ngan kitorang tadi. Masa arwah abang disahkan meninggal kerana kemalangan jalan raya, ayah lah org paling cool. Ayah redha sebab dia dah cukup bersyukur karana Tuhan dah beri pinjam anak lelakinya tu selama lebih kurang 20 tahun. Mak bagi tau, masa abg 6 tahun, dia sudahpun berhadapan dengan maut kerana kemalangan jalan raya. Masa kejadian, ayah yg pandu kereta balik dari sembahyang jumaat. Arwah koma lama, berminggu2 jugaklah. Tapi, Tuhan masih beri kesempatan utk dia berbakti kepada kedua ibu bapanya sebelum diambil sepenuhnya pada tanggal 20-04-2004. Arwah sgt berjasa, kerana selepas pemergiannya juga dia masih menunaikan tanggungjawabnya sebagai anak. Tanggungjawab apa, haa yg ini hanya org2 yg tahu aja tahu. Suami ku tercinta sempat juga berkenalan dengannya, dan suami aku mengakui arwah memang seorang yg baik dan berhati mulia. Arwah jugalah yg beriya2 meyakinkan aku bahawa Muhamad Rizal Ahmad inilah yg akan membahagiakan aku bukan org lain. Alhamdulillah, sekarang aku bahagia kerana dapat seorg suami penyayang, bapa kepada anak2 aku.

Pada bapa2 dan bakal yg akan menjadi bapa, jadilah bapa yg benar2 BAPA. Kalau jadi BAPAK, nanti akan jadilah bapaK makan anak, bapaK borek anak rintik, bapaK ayam, kepala bapaK kau...

OK...selamat berjuang wahai bapa2 di seluruh dunia. Kasih sayang ibu bawa ke syurga, pengorbanan bapa sepanjang masa.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

08 June, 2009

Menuju Alam Perkahwinan

Wadah ini dihadiahkan kepada pasangan-pasangan yang bercinta dan sudah merancang untuk melepasi satu lagi tahap dalam kehidupan iaitu PERNIKAHAN.

Pernikahan bukanlah maksudnya kita mencari pasangan yang tepat, akan tetapi pernikahan merupakan bagaimana kita menjadi pasangan yang benar-benar tepat. Kata “menjadi” mencerminkan suatu proses pertumbuhan yang harus dijalani oleh kedua pasangan agar mereka boleh menjadi pasangan yang tepat. Apabila setiap pasangan berfikir bahawa mereka menikah kerana telah “menemui” pasangan yang tepat maka apabila ternyata setelah menikah pasangan mereka tidak “tepat” seperti yang mereka harapkan maka mereka akan kecewa dan pernikahan itu akan mengalami banyak kesulitan dan masalah. Dalam pernikahan dituntut komitmen dan keupayaan agar pernikahan itu berjaya. Ada banyak hal yang harus dititik-beratkan pada kedua-dua pihak (lelaki & perempuan) agar “perbezaan” yang ada dapat digunakan sebagai suatu kekuatan demi mewujudkan keluarga yang bahagia dan sejahtera zahir dan batin.

Tujuan Pernikahan
Sebelum memasuki bahtera rumah tangga setiap pasangan harus memikirkan dan membicarakan secara terbuka tujuan pernikahan mereka. Tujuan ini sangat penting karena akan berfungsi sebagai kompas. Pernikahan tanpa didasari suatu tujuan yang ditetapkan secara benar dan berhati-hati akan berlaku seperti sebuah kapal yang tidak tahu pelabuhan mana yang hendak dituju. Akibatnya kapal itu tidak akan dapat ke mana-mana dan hanya diam di tempatnya.

Pengertian Cinta
Ada banyak maksud & pengertian mengenai kata “Cinta”. Ada yang mengatakan bahawa cinta adalah perasaan yang sukar dilukiskan dengan kata-kata. Cinta itu indah, tetapi ia sangat misteri. Cinta itu penuh pengertian di sebaliknya. Cinta lebih sebagai suatu keputusan. Mengapa demikian ? Perasaan yang muncul pada saat 1 –2 tahun pertama masa berkasih-kasihan (couple) itu tidaklah dapat dikatakan sebagai cinta. Karana pada masa ini yang lebih berperanan adalah emosi. Kita hanya melihat hal yang baik saja dari pasangan kita sedangkan hal yang kurang baik kita abaikan. Setelah masa ini dilalui, mulalah kita melihat kekurangan pada diri pasangan kita. Jadi pada ketika inilah, kita memutuskan untuk menerima pasangan kita apa adanya dan memberikan komitmen sepenuhnya untuk tetap meneruskan hubungan tersebut, itu baru namanya cinta. Cinta dalam bahasa Inggris adalah “love”. Dan dalam bahasa Inggris cinta / to love adalah kata kerja. Di sini kita dituntut untuk aktif melakukan suatu tindakan untuk menyatakan cinta kita pada pasangan kita.

Penerimaan Seutuhnya
Kerana ada 2 individu yang bersatu membentuk rumah tangga maka pasti ada perbezaannya, baik pada perbezaan sikap, pola pemikiran, prinsip hidup, cara pengaturan kewangan, kebiasaan dll. Di sini setiap pasangan diharapkan untuk saling menerima kelebihan dan kekurangan pasangannya. Penerimaan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mempertahankan “status quo”. Maksudnya jangan pernah meminta pasangan anda untuk hanya menerima kelemahan anda. Sedangkan anda tidak mahu berubah. Ini namanya ego. Jika anda menyedari kelemahan anda dan pasangan anda mahu menerima kelemahan ini maka gunakanlah penerimaan ini sebagai suatu batu loncatan untuk meningkatkan diri. Sehingga berkat penerimaan dan bantuan dari pasangan anda apa yang tadinya merupakan suatu kelemahan / kekurangan kini seterusnya telah meningkat menjadi suatu keunggulan anda.

Sikap Selalu Ingin Belajar
Ada hal yang kita tahu dan kita benar-benar tahu. Ada hal yang kita tahu tapi sebenarnya kita tidak tahu. Dan ada hal yang kita tidak tahu dan kita benar-benar tidak tahu. Dan ada juga hal yang kita tidak tahu tapi sebenarnya kita tahu. Semua hal mengenai hidup boleh kita pelajari. Jika anda menemui kesulitan / ujian dalam kehidupan rumah tangga ini merupakan berita yang baik. Mengapa demikian ? Karana hanya dengan menemui masalah dan memecahkan masalah itu anda baru boleh berubah menjadi manusia yang lebih dewasa. Jadi setiap kesulitan / ujian yang anda hadapi sebenarnya menyiapkan anda untuk sesuatu hal yang lebih besar dari apa yang telah anda miliki saat ini. Semakin banyak masalah yang anda hadapi dan atasi maka akan semakin cepat proses pertumbuhan keperibadian anda dan akan semakin cepat proses sinergi antara anda dan pasangan anda.
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget