31 December, 2010

Apa AZAM baru kamu??

Beberapa jam lagi kita akan menyambut tahun baru. Samalah juga sepertinya kita menyambut tahun baru Hijrah beberapa hari yang lalu. Samalah juga soalan yang lazim akan di tanya
"APA AZAM BARU KAMU?"

Kalau nak kata AZAM ni mesti kita kaitkan dengan tahun baru. Tapi pernahkah antara kita tiba-tiba berazam di pertengahan tahun?

Bagaimana pula dengan azam anda di tahun-tahun yang sudah? Adakah antaranya sudah tercapai ataupun sebahagian sahaja yang tercapai. Jika capaiannya hanya separuh, maknanya azam anda akan di bawa ke tahun hadapan. Dalam bahasa akauntasi adalah b/f (bring forward). Tapi bagaimana azam yang kamu tanam itu telah di tanam dari beberapa tahun yang sudah dan masih belum di capai.

Mungkin tahap kecekalan dan tahap pencapaian ke arah azam kamu tidak kukuh. Maka harus diperkukuhkan agar dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Bagaimana nak mencapai azam agar anda menjadi orang yang SUCCESS....

3 Langkah Asas Bagaimana Meletak Azam Tahun 2011.

1. Jika Anda Masih Mahu Teruskan Azam Lama, Kali Ini Lebihkan Usaha.

Mungkin Anda tak mahu set azam baru simply Anda mahu capai azam lama. Mesti ada sebab kenapa Anda masih tak berjaya merealisasikan azam tu pada tahun 2009, mungkin usaha kurang. Dari asyik berfikir cemana nak mencapai azam, kali ni desak diri Anda untuk berusaha mencapainya dengan melatih diri untuk menjadi rajin. Orang yang asyik berfikir tapi kurang usaha tak dapat capai apa-apa. Orang yang rajin berusaha kemudian sentiasa berfikir cemana mahu membaguskan usahanya supaya semakin menjadi, itulah orang yang akan dapat mencapai azam yang dicita-citakannya.


2. Tulis, Lekat, Baca, Ingat. (T.L.B.I.)

Tulis azam di atas kertas supaya minda Anda ‘menangkap’apa yang anda mahu capai lalu menerimanya sebagai satu arahan untuk direalisasikan. Lekat azam yang sudah ditulis tu di tempat yang Anda senang nak baca berpuluh kali dalam sehari, misalnya di dinding. Jika anda kurang selesa dengan cara ini sebab takut orang lain nampak azam yang Anda, tulis di atas sekeping kad kecil, bawa ke mana-mana dan baca berpuluh kali dalam sehari, kalau boleh sampai beratus kali sehari. Kenapa Anda perlu buat ni? Tujuannya untuk menjadikan minda Anda terfokus pada azam Anda, bukan pada perkara lain. Bila minda sudah terfokus pada perkara lain, sia-sia sajalah Anda meletak azam sebab Anda tidak merasai dorongan nak mencapainya.


3. Tetapkan, Fokuskan, Jangan Tukar.

Tetapkan 3 azam dalam satu masa, jangan lebih supaya fokus Anda tidak bercelaru,sekejap itu, sekejap ini. Ini bukan masa untuk bereksperimen. Ini masa untuk membentuk hidup yang lebih baik, sebab itu azam perlu tetap. Tetapkan apa Anda mahu capai. Jika Anda seorang pekerja, apa Anda mahu capai sebagai seorang pekerja dalam tahun 2011? Mungkinkan adakah Anda mahu capai tahap gaji yang lebih tinggi? Kenaikkan pangkat? Atau simply mahu memajukan diri dalam kerjaya Anda? Jika Anda seorang ibu, seorang isteri dan seorang anak, apakah yang Anda mahu capai dalam tahun 2011? Jika Anda seorang usahawan, apa yang Anda mahu capai pada tahun 2011 nanti? Tetapkan azam, jangan ubah selagi belum berjaya dicapai. Inilah langkah paling penting dalam meletak azam. Sebab ramai dari kita suka bertukar-tukar azam, macam tukar baju daaaa.

SELAMAT BERJAYA MENCAPAI AZAM ANDA

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

29 December, 2010

Chak De! India - Malaysia Boleh

Semalam saya berkesempatan menonton Filem Chak De! India di TV2 yang dibawakan khas oleh TMnet. TQ TM coz siarkan filem ni sewaktu kita sekarang dalam bahang mengejar kejuaraan dalam Piala Suzuki.

Kalau ada sesiapa yang menonton dan pernah menonton filem ini yang ditayangkan pada tahun 2007, pasti akan teruja. Filem ini berkisarkan tentang semangat dan ketabahan pasukan hoki wanita India. Saya tak berapa kenal sangat dengan kesemua heroin dalam cerita itu, tapi yang paling pasti coach pasukan hoki wanita India dalam cerita itu adalah Mr. Shah Rukh Khan. Mereka bermati-matian berlawan dengan pasukan-pasukan dari negara lain untuk melayakkan diri seterusnya ke peringkat suku akhir, separuh akhir dan akhirnya ke perlawanan akhir. Konflik dalaman juga melanda, tetapi mereka dapat mengatasinya dan menang dengan bermaruah di Kejohanan Piala Dunia Hoki Wanita.
Kekalahan India pada Australia (dalam cerita Chak De! India) dengan 7-0 pada pusingan pertama pasukan A sama seperti kekalahan Malaysia dengan Indonesia, 5-1 pada pusingan kelayakan juga. Di akhir cerita pasukan India bertemu semula dengan pasukan Australia

Kalau diamati filem ini sebagai memberi semangat kepada pasukan bola sepak Malaysia yang akan menentang Indonesia pada malam ini.

Harapan saya, agar pasukan Malaysia dapat mengalahkan Indonesia pada malam ini. Tak kiralah berapa gol yang masuk, yang pastinya Piala Suzuki itu bertapak di Malaysia.

MALAYSIA BOLEH!!!!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

27 December, 2010

JERSI PEMBAWA TUAH



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

26 December, 2010

TAHNIAH PASUKAN MALAYSIA

Tahniah pada pasukan bola sepak Malaysia kerana berjaya mengalahkan Indonesia 3-0 serta menebus balik kekalahan 5-1 pada perlawanan pertama peringkat kumpulan.

Tapi harus diingat, masih ada satu lagi perlawanan yang akan berlangsung di Indonesia iaitu perlawanan penentu pada 29 haribuan ini (3 hari dari sekarang)
Sekiranya pemain Malaysia mengekalkan mutu permainan hari ini, tidak mustahil kita dapat membawa pulang Piala Suzuki untuk tahun ini. Dan apabila Malaysia berjaya menjuarai Piala Suzuki, maka Malaysia akan meniti puluhan tangga World Football Ranking. Kalau tidak silap saya, kini Malaysia berada di tangga 147 dunia dan Indonesia pula di tangga 127 dunia.

Macam-macam boleh jadi di padang lawan. Diingatkan agar semua pemain tidak terlalu ghairah walaupun kita kini sedang dalam kedudukan yang agak selesa. Bagi penyokong yang memancar laser ke mata penjaga gol Indonesia dan yang
membaling bom asap dan membakar mercun, perbuatan kamu itu pasti akan di balas balik oleh penonton Indonesia di Stadium Bung Karno. Nanti jangan pula kamu marah, begitu juga penyokong Malaysia yang lain tak boleh marah, sabar saja kerana kita di tempat mereka. Keselamatan pemain kita yang lebih utama.

Yang menjadi tanda tanya kini, adakah karpet merah akan dibentang untuk pemain kita bila mereka tiba di lapangan terbang Indonesia? Hotel berapa bintang yang akan mereka sediakan untuk pemain kita di sana? Selamatkah penonton dan pemain kita selepas Malaysia menjuarai Piala Suzuki di Indonesia. Berapa jam pemain kita dan penonton kita akan di tahan di dalam Stadium Bung Karno semata2 untuk mengamankan penyokong Indonesia yang merusuh kerana kekalahan mereka?


Apa-apapun, All The Best untuk semua pemain Malaysia. Doa kami akan mengiringi anda di sana....


Akan menjadi milik Malaysia tahun ini

MALAYSIA BOLEH!!!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

TAK FAHAM

Kenapa ada orang di kalangan kita yang selalu berasa angkuh dan sombong dengan apa yang mereka ada? Kenapa orang-orang yang angkuh dan sombong itu tidak pernah memikirkan sensitiviti orang-orang lain yang berada disekelilingnya?

Tapi pernahkah mereka tahu yang mereka sendiri masih merangkak-rangkak dalam meniti hari-harinya . Dan pernahkah mereka sedar jika mereka tidak dibantu, mereka akan tetap menyusur seperti bayi yang baru dilahirkan.

Perasaan marah ini semakin meluap-luap bila orang-orang yang angkuh dan sombong itu tetap mahu menegakkan benang yang basah. Yang salah daripadanya tetap benar. Yang silap daripadanya hanya dibiarkan sahaja orang lain menerima akibatnya. Berpura-pura seperti malaikat tetapi hakikatnya lebih jijik dari syaitan yang bertopengkan manusia.

Huhhhhh!!!!!!

Ungkapan yang mudah bagi mereka adalah.........

BERLAGAK!!!!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

24 December, 2010

SAYATAK PANDAI MEMBODEK

Saya memang tak pandai nak membodek orang. Kalau saya tak suka sesuatu perkara, saya akan cakap terus terang. Saya tak suka simpan2. Tak kiralah orang itu suka atau tidak, saya akan terus jadi diri saya.

Saya tak pandai nak bermuka-muka. Dalam hati kata tak suka, tapi terpaksa cakap suka sebab nak menjaga hati. Yang boelh saya katakan hanya untuk menjaga hati adalah 'No Comment' itu lebih baik. Harap yang empunya badan nilailah sendiri.

Memang saya tak pandai nak jaga hati orang. Tapi saya tak kacau orang kalau orang tak kacau saya. Saya tak akan ganggu hidup orang kalau orang itu tak menyusahkan hidup saya. Saya juga tak mungkin akan marah orang saja-saja kalau orang itu tidak melakukan apa2 yang boleh membuat saya marah.

Jadi...sila faham...yang paling penting, JANGAN INGAT SAYA MURAH, JANGAN SUKA-SUKA MENGATA SAYA, JANGAN MENYUSAHKAN HIDUP SAYA...!!!

Dengan boss saya juga begitu. Saya tidak perlu untuk membodek boss saya kerana saya berpendapat saya diambil bekerja kerana kebolehan saya. Jika saya rasa sesuatu itu tidak benar, saya akan tegur saja. Saya akan marah sesiapa saja yang salah, tapi saya akan jernihkan kembali keadaan agar kami boleh bekerja bersama tanpa rasa marah atau kecil hati. Boss saya juga akan terdiam bila saya marah kerana memang dia akui bila saya sudah marah, pasti ada yang salah. Jadi mereka di pejabat memang dah faham dengan saya, saya akan tegur apa saja yang saya rasa itu TIDAK BENAR.

Dengan adik beradik saya juga begitu. Saya akan tegur kalau saya rasa apa yang mereka buat itu salah. Tapi saya akan berhenti menegur kalau mereka tidak perlukan saya untuk komen apa2 lagi. Jadi mereka kakak dan 2 org adik lelaki saya dah faham dengan saya, saya akan tegur apa saja yang saya rasa itu TIDAK BENAR.

Dengan anak-anak saya juga begitu. Tapi saya hanya menegur bila mereka benar2 keterlaluan kerana saya masih berlembut dengan anak2 saya yang baru berumur 7 dan 3 tahun. Saya rasa tak perlu untuk marah keras2 dengan mereka, kerana mereka masih mentah untuk faham. Jadi anak2 saya dah faham dengan saya, saya akan besarkan mata saya bila marah pada mereka.

Dengan suami saya juga begitu. Apa yang saya tak suka, saya akan cakap saja dan dia sangat memahami. Suami saya akan tegur balik apa yang dia tak suka, jadi saya akan kalah dan jatuh no.2 bila berdebat dengan dia. Walaubagaimanapun, suami saya memang dah faham dengan saya, saya akan marah2 walaupun bukan dengan dia sebab dia tahu saya hanya mahu melepaskan marah saya agar kemarahan saya tidak terus terbuku dalam hati.

Dengan mak dan ayah saya juga begitu. Saya akan tegur apa saja yang saya tak berkenan. Jadi mak dan ayah memang dah faham saya. Tapi kadangkala mak paling tak suka kalau saya sudah menegur, dia takut kalau2 ada yang terasa hati. Mak sangat suka nak menjaga hati orang, jadi ia bertenangan dengan sifat semulajadi saya. Saya anggap semua orang sudah cukup mahir untuk menilai dan tak sewajarnya melakukan sesuatu kesilapan yang tak masuk akal.

Jadi...saya memang sengaja meMERAHkan post saya kali ini sebab saya MARAH!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

22 December, 2010

Belajar Bekerja Berumahtangga

SAYA AKAN MASUK SEKOLAH LAGI.....

Taktau nak cakap apa dah,
Class akan bermula pada 8-Jan-2011.
>
>
Taktau nak cakap apa dah,
Boleh ker berbagi masa lepas nie.
>
>
Taktau nak cakap apa dah,
Dah tak boleh enjoy2, shopping, travelling...
>
>
Taktau nak cakap apa dah,
Berapa jam boleh tido sehari erkkk?
>
>
Taktau nak cakap apa dah,
Mesti gi keje dengan muka selenger
>
>
Taktau nak cakap apa dah,
Sayang....doakan Ayg berjaya...
Sayang....kamu juga...
Sayang....kita sama2 harungi hidup ini
Sayang....semangat mu semangat ku BERSATU


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

21 December, 2010

MANA ADAB KAMU?

Pagi tadi terdengar Panggilan Hangit di HotFM. Adalah sorg budak tue kena panggilan drp Fafau. Wahhhh....geram btul dengar cara budak perempuan tue jawab panggilan. Kurang Hajar btul, mana adab kamu, Cik Adik oiiii!!!!

Cara cakap dah ler meleweh2, OKlah mungkin baru bangun tidur agaknya. Tapi bila lama-kelamaan dengar perbualan mereka di phone, memang sangat menyakitkan hati. Cik Adik oiii, tak kesahlah siapa pun yang call kamu, dan tak kesahlah atas alasan apa orang menelefon kamu, tapi tak bolehkah kamu berbicara dengan lebih sopan. Mana adab ketimuran dan ciri-ciri kewanitaan kamu? 14 tahun, tak boleh menjawab telefon dengan baik. Come on lahhh girl!!!

Bagi sesiapa yang ada mendengar Panggilan Hangit pagi tadi, pasti faham dengan apa yang saya marahkan ini. Betul kata pemanggil lelaki yang 'tertangguh hendak pergi kerja' tue. Masa kami muda-muda dulu (umur belasan tahun) takut untuk biadab dengan orang tua. Tak kiralah dengan siapa kami bercakap, nampak muka ker atau tidak, tapi kami takut untuk berlaku kurang hajar. Takut nanti memburukkan nama keluaraga, nanti orang akan cakap 'anak sipulan2'. Bukan sebut nama kita, tapi nama mak dan ayah yang akan dijaja. Akibatnya, nanti kami akan dimarahi bila di rumah. Mak ayah kami dlu2, bukan saja marah, tapi tangan pun naik sekali. Inilah akibatnya anak2 sekarang yang lebih dimanjakan dan dibiarkan mereka melakukan sesuka hati.

Lagi satu panggilan hangit yang membuatkan saya geram pada minggu lepas. Kalau ada yang terdengar, panggilan kepada seorang pekerja lelaki di syarikat percetakan kerajaan. Yang ini pun sama juga, dahlah jawab telefon dengan tahap kemalasan tinggi, boleh pulak tak mahu ambil order, dan suruh customer order saja dengan syarikat swasta lain. Boleh ker begitu? Suara memanglah confirm memang jelas sorang budak yang tak beradap, macam ini ker sorang Penjawat Awam?

Bagus juga ada Panggilan Hangit nie. Kita boleh tahu siapa yang baik dan siapa yang jahat. tapi diingatkan pada yang berhajat nak kenakan orang dengan panggilan hangit, elakkanlah kenakan ibu dan ayah sendiri. Tak baik begitu, apa perasaan ibu dan ayah anda bila tiba2 rasa dimalukan dan diperdengarkan dikhalayak ramai. 1 Malaysia, ntah ntah 1 dunia boleh dengar. kalau nak kenakan panggilan hangit, tujukanlah pada rakan2 yang anda rasa sepatutnya dikenakan untuk kesedaran dan memperbetulkan yang salah. Jangan sampai mengeruhkan keadaan sudahhh....

Bahasa Jiwa Bangsa

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

16 December, 2010

10 Muharam

Esok 10 Muharam bersamaan dengan Hari Asyura’. Setiap tahun mak saya akan memasak bubur Asyura’ tapi yang ni special skit dari bubur2 Asyura’ yang lain. Kalau menurut sejarah Islam, bubur Asyura’ kebanyakkannya mengandungi 90% kekacang, tapi bubur Asyura mak saya pula mengandungi hampir 50% sayur selebihnya beras dan kacang. Almaklumlah, kami bukan orang yang berada2 sangat, yang ada di kawasan rumah kami adalah sayur-sayuran seperti daun kaduk, daun senduduk, daun mengkudu. Tapi jangan salah sangka, Nampak saja hijau tapi sedapppppppppp……………Rindunya nak makan bubur lambuk mak, agak2nya mak masak tak bubur lambuk sayur esok yeaaa.

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
1. Melapangkan masa / belanja anak, suami & isteri: Fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
2. Memuliakan fakir miskin: Fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah: Fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.
4. Menunjukkan orang sesat: Fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim: Fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.
6. Bersedekah: Fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
7. Memelihara kehormatan diri: Fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
8. Mandi Sunat: Fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
9. Bercelak: Fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.
10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali: Fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.
11. Sembahyang sunat empat rakaat: Fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
Lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.
12. Membaca 'hasbiyallahhu w ani 'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru': Fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .
13. Menjamu orang berbuka puasa: Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa, Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala': Fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Moga kita dapat menjalani hari yang mulia ini dengan baik dan mengumpul segala banyak pahala yang dapat.

Amin..........


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

08 December, 2010

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1432

Assalammualaikum sumer .... :)

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH...

Alhamdulillah, saya dapat menamatkan tahun 1431 dgn byk kenangan manis. Byk perkara dapat dicapai, dan harapan serta doa untuk tahun baru ini agar saya menjadi lebih baik dari tahun-tahun sudah.

Apa perancangan tahun ini (1432)?
Apa perancangan anda pula?

Ingat...kalau nak berjaya sila senaraikan impian anda.

Tahun ini banyak perkara yang saya mahukan. Tapi saya tak akan senaraikan di sini. Cukup untuk tatapan saya dan yang tersayang saja. Tapi mungkin ada antara kamu kamu dan kamu (bff) dah tahu apa yang saya mahukan. Hehehehe....kadangkala sesuatu rahsia itu lebih baik dikongsi dengan seseorang atau orang2 yang boleh dipercayai.

Impian dan keinginan saya.........bukan material....tapi sesuatu yang lebih extreme dan memerlukan kerja keras serta kesungguhan. InsyaAllah saya boleh lakukan kerana saya percaya dengan kebolehan saya.


Amin.....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

01 December, 2010

GIBRALTAR AIRPORT SPAIN (Airport Tengah Bandar)

Di Malaysia, kita biasa tengok keretapi melintas kat tengah-tengah bandar ataupun melalui jalan-jalan kampung dan ada juga yang lalu di belakang rumah.


Teringat saya masa disekolah tadika (TADIKA KEMAS KG, HAJAH FATIMAH, JOHOR BAHRU), 5 minit sebelum keretapi melintasi landasan di belakang sekolah tadika kami, loceng akan dibunyikan tanda bersedia. Bila keretapi lalu, kami semua tutup telinga. Bergantunglah pada gerabak sama ada panjang ataupun pendek. Kalau masa keretapi melintas itu, kami sedang berehat minum pagi (lebih kurang pukul 10am), kami akan duduk di tingkap sekolah yang menghadap ke landasan dan melambai-lambaikan tangan pada penumpang dalam keretapi tersebut.


Tetapi, di Sepanyol lain pula ceritanya. Pasti yang belum tahu, sudah semstinya anda akan terkejut melihat situasi kapal terbang melintasi jalan-jalan bandar. Nanti kita akan dapat lihat senario kereta diberhentikan bila ada palang turun menandakan beberapa minit kemudian akan ada kapal terbang yang akan melintas sama ada untuk terbang naik ke udara ataupun untuk turun ke lapangan.



Gibraltar sebuah pulau di Selatan Sepanyol mempunyai kepadatan penduduk seramai lebih kurang 30,000 orang sahaja dengan keluasan 6.843 square kilometres (2.642 sq mi).

Jangan tak percaya juga, 4.01% daripada penduduk Gibraltar beragama Islam, kerana itu terdapat sebuah masjid besar yang didirikan dengan kos perbeljaan ditanggung oleh King Fahd dari Arau Saudi. Pembinaan masjid mengambil masa selama 2 tahun dengan keseluruhan kos sebanyak £5 million
The Mosque King fahd ben Abdelaziz Al Saaud at Europa Point, Gibraltar
CIM : Jom pergi melancong ke Spain

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

30 November, 2010

WORLD FASTEST & SLOWEST ANIMAL

******************** ********************
********************
~~HAVE FUN LEARNING~~

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

28 November, 2010

MACAM MANA NAK JADI IRFAN KHAIRI?

Semua orang tahu, Irfan Khairi merupakan JUTAWAN internet pertama di Malaysia dan juga JUTAWAN termuda pertama di Malaysia. Macam mana dia boleh berjaya dalam usia yang sangat muda iaitu 25 tahun tanpa melalui bantuan dari mana-mana pihak? Kalau ada antara anda yang pernah membaca buku2 yang ditulis oleh beliau atau mencari tahu mengenai beliau di http://www.google.com atau di http://www.irfankhairi.com/blog/ pasti sudah tahu perjalanan hidupnya dari sekolah rendah (waktu itu perniagaan awalnya adalah eskrim Malaysia) sehingga beliau menjadi satu nama gah di Malaysia (Pengasas Peoplepreneur Business School)

IK tidak lokek untuk berkongsi rahsia kejayaannya kepada sesiapa sahaja yang mahu berjaya sepertinya, yang penting baginya mestilah mempunyai minat, jiwa yang kental dan bijak dalam apa sahaja kerjaya yang dilakukan.

Baru-baru ini saya dapat berkongsi sedikit tips daripada beliau, walaupun hanya dari panggilan telefon dan juga video streaming, ia sangat bermakna dan memberi impak kepada saya untuk terus berjaya. Kalau tidak 100% sepertinya, 80% InsyaAllah jika saya benar2 tekun dengan apa yang saya lakukan sekarang ini.

Bekerja makan gaji memang tidak menjanjikan kekayaan dan kesenangan, tetapi jika kita berniaga InsyaAllah kekayaan dan kesenangan akan menjadi milik kita kerana di dalam Al-Quran sudah menyebut, 9/10 dpr kekayaan adalah datangnya daripada perniagaan. Walaupun hanya kecil-kecilan tetapi pasti akan ada keuntungan.

Tips utama dari IK;

>> Tuliskan Impian dan Matlamat anda

Apa sahaja yang anda mahukan dalam hidup hendaklah dituliskan. Tetapi pastikan impian dan matlamat yang anda mahu itu mestilah yang BESAR agar anda akan berusaha sedaya upaya untuk mencapainya. Jika salah satu daripada impian dan matlamat sudah terlaksana, bermakna anda telah berjaya. Dan setkan lagi matlamat yang lain yang LEBIH BESAR dari matlamat yang pertama. Anda juga digalakkan menyenaraikan matlamat anda seberapa banyak yang anda mahu dan penuhinya mengikut kemampuan anda.
(Fakta : Hanya 2% sahaja yang tuliskan matlamat)

Magic Question:
  1. Apa matlamat atau impian anda yang PALING HEBAT yang anda pasti dapat. Pastikan anda tidak mengarut, takut jadi angan2 Mat Jenin.

  2. Setkan di kalendar bagaimana anda luangkan masa anda. Tuliskan aktiviti harian anda, setiap waktu agar anda dapat meyemak balik sama ada anda telah menggunakan masa anda dengan perkara-perkara yang berfaedah atau tidak. Pastikan hari anda hari ini lebih baik dari semalam.

  3. Kalau sekiranya anda diberitahu, anda hanya tinggal 6 bulan sahaja untuk hidup. Apa yang anda akan lakukan. Pastikan anda lakukan benda terpenting sekali agar anda dapat pergi dengan aman.
Formula Kekayaan IK :
G.E.T R.I.C.H



  • Getup Earlier

  • Earn More Than U Spend

  • Trust Your Self

  • Resource Network

  • Invest Money & Idea

  • Charity

  • Habit
Getup Earlier
Berpagi-pagi; sudah menjadi amalan kita sebagai umat Islam untuk bangun seawal pagi untuk mendirikan Solat Suboh.


باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan.'

Earn More Than U Spend
Sudah semestinya kita mesti berbelanja kurang daripada apa yang kita perolehi. Itulah Card Credit menjadi satu kepantangan. Jika kita mempunyai card credit sudah pasti kita akan menggunakannya. Jadi pabila kita sudah menggunaknnya secara tidak langsung kita menjadi seorang penghutang senyap. Sampai satu tahap, pasti tidak mampu untuk membayarnya.


Warren Buffett (3rd Richest in the World) said:
STAY AWAY FROM CREDIT CARDS (BANK LOAN)

> Money doesn't create man but it is the man who created money

> Live your life as simple as you are

> Don't do what others say, just listen them, but do what you feel good


Trust Your Self
Siapa lagi yang akan mempercayai anda jika bukan diri anda sendiri. Setiap apa yang anda ingin lakukan, anda harus percaya anda boleh lakukan dengan baik. Jika anda percaya anda boleh lakukan, pastinya anda akan menjadikannya sesuatu yang terbaik.

Resource Network
Cari rangkaian baru, maknanya kenalan baru yang boleh memberikan pulangan yang baru. Tapi anda hendaklah pastikan kenalan baru itu mestilah orang yang boleh dipercayai dan akan membawa anda ke jalan kejayaan. Mengenali orang-orang yang telah berjaya juga menjadi satu kelebihan kepada anda. Contohi beliau jika anda mahu berjaya sepertinya.

Invest Money & Idea
Jangan teragak-agak untuk mengeluarkan perbelanjaan jika anda mahu berjaya. Kelas-kelas motivasi juga perlukan pembiayaan. Kemudian, jika anda ada peluang yang baik untuk perniagaan, jangan teragak-agak untuk mengeluarkan modal. Tapi sebelum itu pastikan perniagaan yang anda hendak ceburi mestilah dalam bidang yang anda mahir. Curahkan segala Idea agar perniagaan yang anda langsungkan berjalan dengan lancar dan bernas.

Charity
Jangan lokek untuk menderma. Walaupun sedikit tetapi jika anda benar2 ikhlas, pastinya diterima Allah dan mendapat keberkatan dariNya. InsyaAllah, bersedekah tidak akan mengurangkan harta anda.

مَّثَلُ ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ أمْوَٰلَھُمْ فِى سَبِیلِ ٱلله كَمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبَۢتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنبُۢلَةٍ مِّاْئَةٍ حَبَّةٍۗ وَٱللهُ

یُضَٰعِفُ لِمَن یَشَآءُۗ وَٱللهُ وَٰسِعٌ عَلِیْمٌ ۝

Maksudnya: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya”. (Surah Al-Baqarah: 261)

Habit
Kekalkan tingkah laku yang baik. Jadikan rutin harian anda consistant dan jangan menjadi seperti hangat-hangat tahi ayam sahaja.

Jadi, kalau kita nak jadi kaya kita mestilah GET RICH. Nanti saya akan kongsikan lagi apa yang saya dapat dari IK. Seperti mana IK tak lokek, jadi tak adil kiranya saya lokek.

Langkah pertama saya dan anda adalah
TULISKAN IMPIAN & MATLAMAT
Kemudian, saya akan lakukan ssuatu yang penting dalam hidup saya SEBELUM TERLAMBAT.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

23 November, 2010

Skuad Hoki Malaysia di Sukan Asia 2010

TAHNIAH kepada SKUAD HOKI LELAKI MALAYSIA di SUKAN ASIA 2010 kerana berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir buat pertama kalinya di Sukan Asia, menewaskan India pada separh akhir petang tadi. Malaysia akan menentang Pakistan yang dijadualkan pada hari Khamis ini.

Kredit kepada Amin Rahim yang menjaringkan Gol Emas di masa tambahan.

Doa kami bersamamu....

MALAYSIA BOLEH!!!!!!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

22 November, 2010

Universal Studio Singapore

Semalam (21/11/2010) saya pergi bercuti di Pulau Singa (cheeewahhh, mcm jauh jewr). Seberang tambak je sebenarnya. Terkesima bila dengor ada Hollywood kat Singapore. Tu yang nak ninjau2 tengok apa yang bestnyer Universal Studio Singapore.

Dari JB naik bas jewr, senang, mudah dan murah. Bas ke S'pore ada jadual & tepat waktu, so kitorg choose jadual bas kul 8.00am. Kitorang tue actually 6 org jewr, termasuklah saya; Mizz Naema, Mizz Zaza, Cutiez Yana, Cutiez Ainul & o.c.a d photographer.

Tambang pergi dari JB trus ke USS RM5.00 jewr...tapi...tambang balik dari USS ke JB..... hurmmmm nak tau baper? S$5.00. Nampak sama tapi tak serupa yeaaa.... Masa kitorng pergi nie, tukaran wang asing RM-S$ 2.48, so maknanya kalau kita tukar RM100, kita cuma boleh dpt S$40.50 sbb money changer akan bundarkan terus 40.32 ke 40.50. Jadi jumlah tambang pergi dan balik kami cuma RM17.40. Naik bas terusssss jer ke USS, so kalau ada sesiapa nak pergi USS tue, takyahler nak bawak kereta. Park jer kereta anda di parking kereta yang tersedia, suggested kat sebelah Caltex berdekatan CIQ, cuma RM2.00 sekali masuk.

Sampai jer kat CIQ lebih kurang 9am, bolehlah nak ambil2 gambar ka luar USS dulu sebab USS buka pukul 10am.

Tiket skali masuk ke USS S$72.00 (RM180), dpt voucher makan S$5 dan voucher souvenirs S&5. Tepat pukul 10am pintu besi (actually pagar elektrik) USS dibuka dan kami apalagi, terus meluru masuk. Wahhhhhh....macam kat oversea. Dahler kebanyakannya mat saleh, terpana dibuatnya. Ala-ala kat Hollywood pulak. Masa kitorang berjalan menuju ke tempat team park pasti akan terjumpa watak-watak dalam filem seperti Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Woody Wood Packer, Madagascar, The Mummy, etc. Nak ambil gambar kena beratur, nasiblah kalau dapat. Dahler kat satu2 tmpat dia, diorang stay sekejap jer.



Firstly, kitorg main game yang simple2 jer dulu. King Juliens Beach Party-Go-Round


Pastu, sambung naik roller coaster Enchanted Airways kat Shrek Farm


Pengembaraan Far-Far Away diteruskan dalam Shrek 4-D Adventure


Lepastu, kitorang gi wetgame. Memang lencun ahh lepas main Jurassic Park Rapids Adventure. Tapi kitorg dah siap2 bawak poncho dari umah. Kat situ ada jual, material mcm plastic sampah, harga S$2.


Lepas tu sambung tengok live show kat Water World. Kat sini boleh pilih nak duduk tempat basah ker, percik air atau kering. Tapi kitorg pilih tempat kering jer. Nasib baik tak pilih kat bawah sebab memang betul2 kena simbah dengan air. Perghhhh...mat salih suka lah.


Dah kul 2pm...Lapar perut pulak....Yuk cari tempat makan. Baik2 banyak yang tak halal tau. So, kitorg sebulat suara pilih makanan Egypt kat Oasis Spice Cafe


Lepas makan kitorang jalan2 jer kat New York city, cuci mata lepas peru kenyang. Terjumpalah dgn watak2 ini:


Tengok wayang live plak; Light-Camera-Action; Hosted by Steven Spieldberg.

Lepas tu kitorang buat 1 round lagi kat USS nie. Hahaha pergi semula ke The Lost World, naik Dino-Soarin. Actually game ni sesuai utk budak2, tapi happening jugak.
Haaa...yang ni seram gile. Roller Coaster Revenge of the Mummy kat Ancient Egypt. Wahhh dah ler gelap, taktau mana hala tuju, terkejut2 plak tue, bagai nak gila menjerit.


Pastu jalan2 lagi kat Sci-Fi City yg lom bukak lagi. Ada roller coaster yg panjang giller, tengok jewr dah pening. Battlestar Galactica Blue & Red track. Perghhhhh....


Lalu lagi kat New York City. Hurmmm...beli 2 poison botel utk my kids. Hehehe as a souvenirs.

The last live show; Pantages Hollywood Theater tengok rock & roll musical. Best jugak, show 30min, tapi takleh take photo or video. Pengembaraan dah taman sebab dah pukul 6.30pm, sempatlah setengah jam nak beli souvenirs. USS tutup pukul 7pm, tapi nampaknya masa kitorang kuar lebih kurang 7.15 masih ada ramai orang kat dalam.

Untuk peringatan, sesiapa yang nak pergi kena bawa poncho sendiri, botol air kosong utk cibuk kat tandas, dlm toilet takde air guna tisu jewr, standby baju extra incase basah lencun macam Mizz Zaza & Cutiez Yana (coz diorg jewr yang salin baju), jangan pakai highheel penat or sport shoes nnti bau masam coz basah. Walaubagaimanapun, kami semua happy.....

Tamatlah pengembaraan. Kos jalan-jalan sebanyak RM300 termasuk tiket, makan, jajan, souvenirs ditanggung oleh En. Muhammad Rizal b. Ahmad (suami tercinta), terima kasih sayang.

o.c.a & s.l.r, thanks to both of u

TQ to Allah also kerana menjadikan langit cerah cantik menawan.


Lepas ni nak gi mana pulak yeaaa.......

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

20 November, 2010

4 Peserta Akhir IDEA

Program realiti TV; IDEA:MALAYSIA INVENTORS’ CHALLENGE di TV3 dengan kerjasama dari Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), SIRIM Berhad dan PROTON dah nak sampai ke penghujungnya. Setiap minggu saya tak akan terlepas menyaksikan rancangan yang penuh dengan semangat ini. Kalau terlepas waktu siarannya pasti akan dapat di saksikan di tonton.com.my.

Dari awal siarannya iaitu pada 25 Sepember 2010, kita dapat lihat banyak idea-idea baru yang diketengahkan. Macam-macam idea, ada yang nampak mudah dan juga yang sangat complicated untuk diolah. Peserta-pesertanya terdiri daripada pelajar sekolah, golongan cerdik pandai, orang perseorangan, dan jangan tak percaya ada jugak makcik-makcik joint pertandingan ini.

Idea MOSTI ini adalah untuk mewujudkan intelektual di kalangan rakyat Malaysia, melahirkan produk-produk buatan Malaysia yang bemutu tinggi dan berinovasi serta membawa produk Malaysia ke pasaran dunia.

Inilah peserta yang layak ke pertandingan akhir minggu hadapan. Agak-agaknya siapalah yang akan menang dan berjaya merangkul kejuaraan dengan hadiah yang sangat lumayan.

Tahniah dan selamat berjaya kepada :
1. IDEA Hanger Dryer
2. IDEA World Clock
3. IDEA Spare Tyre Presure
4. IDEA Pengutip Sawit






CIM: A Simple IDEA can change your life

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

19 November, 2010

JERAWAT!!!!!!!!!!!!!!!!

Adusssss....kenapalah ada banyak jerawat nie!!!!??? Ada pulak 2 ketul yg besor kat pipi dan dagu. Ni mesti sebab byk sangat makan udang, ketam, borak malam sampai pagi dah tue tak cuci muka. Almaklumlah baru habis raya, kumpul ramai2, banyak sgt citer. Huh!!! padan dengan muka aku!

Skang baru nak gelabah cari penawar. Kang picit berbekas pulak, apa petua yang mudah dan cepat erk...? Skodeng kat Google lah. Dengan gigihnya aku mencari info dan petua yang paling mudah sekali, dan inilah hasilnya. Harap2 berjaya, tapi nak buat yg mana dulu agak-agaknya...

PETUA HILANGKAN JERAWAT
  • Bancuh sesudu susu tepung dengan sedikit air. Tepek pada keseluruhan muka setiap malam. Setelah kering, bilas dengan air suam. Amalkan setiap hari
  • Didihkan sebungkus daun teh (masih hijau), kemudian lekatkan ke jerawat.
  • Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu
  • Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.
  • Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
  • Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus
Mana agak-agaknya yg mejuarab erkkk? Ni jer yg nampaknya mudah dan senang.
Lat talilat laili tamplong...................


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

18 November, 2010

DAGING QURBAN KIFARAH DOSA

Assalammualaikum kepada semua ummat Islam di seluruh dunia.
Selamat Hari Raya Aidil Adha....rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kerana kita masih lagi didalam Hari Tashriq.

Semalam saya menghadiri majlis qurban lembu di Surau Taman Gembira, Johor Bahru (di kampung orang tua saya). Wahhh...ada 6 ekor, gemuk2 belaka. Alhamdulillah.... Sebenarnya baru tahun ni saya dapat menyaksikan kaedah dari awal hingga akhir proses penyembelihan. Sebelum penyembelihan dibuat, ustaz atau orang alim yang diamanahkan untuk menyembelih akan menyebut satu persatu nama individu yang berada dalam senarai lembu tersebut. Bila nama disebut, individu tersebut akan mengucapkan "Bismillahi Allahuakbar" dan dari pancutan darah pertama individu yang melakukan qurban hendaklah menyebut dalam hati "Bismillahi Allahuakbar" berulang-ulang kali sehingga pancutan darah yang terakhir. Tahun ini Ayah dan Emak saya juga ada melakukan Qurban. Alhamdulillah, Ayah dan Emak sememangnya sudah layak untuk melakukan satu daripada amalan Sunat Muakkat bersama.

Tetapi hari ini ada cerita yang tidak sedap didengar di kalangan jiran-jiran.

MENGAPA DIPERTIKAIKAN JUMLAH PEMBAHAGIAN DAGING QURBAN???

Dan nukilan saya ini saya tujukan khas buat yang bertanya itu. Sedih saya mendengarnya, sungguh daif orang yang mempertikaikan hal ini. Tidakkah kamu tahu daging qurban itu adalah pengkifarah dosa orang yang melakukan qurban. Jadi kenapa harus dipertikaikan jumlah yang kamu terima? Tak malukah kamu bertanya dan tak malukah kamu memakan daging qurban yang dihadiahkan kepada kamu yang sepatutnya menjadi hak fakir miskin dan anak-anak yatim?

Ya memang benar ada terdapat 6 ekor lembu yang gemuk-gemuk dan sihat. Dalam fikiran kamu yang bertanya, pasti akan ada banyak daging hasil dari 6 ekor lembu itu. Tapi, tidakkah kamu berada di tempat penyembelihan pada saat lembu-lembu itu ditumbangkan? Tidakkah kamu nampak apa yang sebenarnya berlaku di situ? Tidakkah kamu terfikir dari apa yang kamu nampak dan lihat, bagi setiap ekor lembu yang ditumbangkan ada pelbagai ragam dan masalah?
ITULAH KIFARAH DOSA NAMANYA...




Jika yang bertanya dan yang mempertikaikan itu tidak berada di surau sewaktu penyembelihan, ingin saya bercerita serba sedikit beberapa kejadian yang berlaku. Ada 6 ekor lembu yang gemuk-gemuk dan sihat. Lembu-lembu itu ditumbangkan satu persatu mengikut turutan A hingga F. Antara lembu-lembu tersebut ada yang sangat mudah ditumbangkan, ada yang meronta-ronta mahu melepaskan diri, ada yang menendang-nendang sehingga mencederakan orang ramai, ada yang mendegus bengis dan ada juga yang lambat hayatnya walaupun darah sudah berhenti mengalir dari rongganya. Menurut kata Ustaz, itu merupakan salah satu tanda menunjukkan sifat peribadi individu yang melakukan qurban. Tapi kita tidak boleh menuding jari kepada mana-mana nama yang ada dalam kelompok senarai qurban lembu itu. Hanya individu itu sendiri yang tahu apakah dosa dan kelakuannya yang menyalahi disisi agama.

Begitu juga selepas setiap seekor lembu ditumbangkan, dagingnya akan dilapah untuk dibahagi-bahagikan. Keenam-enam daging lembu tidak boleh dikumpulkan, setiap sekor akan dilapah berasingan untuk menentukan jumlah keseluruhan daging yang dapat dikumpul. Dan disitu juga kita dapat lihat, walaupun saiz keenam-enam lembu nampak sama sebelum disembelih, tetapi jumlah daging tidak mungkin akan sama. Ada antara keenam-enam lembu itu mendapat jumlah daging yang sangat sedikit manakala selebihnya hanyalah lemak dan najis, tetapi adapula lembu yang tidak mempunyai najis sedikitpun dan jumlah daging yang dapat dikumpulkan menghampiri jumlah 2 ekor lembu lain. Ada juga lembu yang ditumbangkan awal, tetapi mengambil masa yang lama untuk menyiapkan proses melapah, menimbang dan membungkus.







Walaubagaimanapun, Alhamdulillah....Lembu Ayah dan Emak tidak banyak masalah. Terima kasih kepada anak-anak ayah (Najib & Nawawi), menantu-menantu ayah (Rizal & Zulkifli), Macha, Pak Yem dan anak-anaknya dan juga tenaga-tenaga kerja yang superb.

Ada juga beberapa kejadian yang telah berlaku ketika proses melapah selepas lembu ditumbangkan. Saya tidak akan menyebut nama siapa yang menerima musibah, ini hanya menjadi renungan pada pembaca sekelian.

Salah seorang yang melakukan qurban telah terbelah tangannya semasa proses melapah. Yang menjadi lebih haru apabila yang menghiris tangan tersebut adalah anaknya sendiri. Tetapi tindakan pantas seorang daripada kami telah mengunyah daun senduduk yang dipetik berdekatan dengan tempat kejadian dan terus ditekapkan ke tangan mangsa untuk memberhentikan darah.

Satu kejadian lagi apabila seorang daripada kami yang datang hanya untuk membantu telah terpijak paku karat ketika sedang sibuk melapah. Semua tidak menyangka bagaimana boleh ada paku yang melekat pada kayu di tempat melapah sedangkan jemaah masjid telah melakukan gotong-royong membersihkan kawasan surau sehari sebelum Aidil Adha.

Kejadian lembu terlepas dan mati juga bukan asing lagi. Tahun lalu kejadian belaku di Surau Taman Gembira juga, seekor lembu yang sedang menunggu untuk diqurbankan telah ditemui mati di dalam longkang. Yang menjadi pelik, lembu itu diikat kuat dan rapi serta diletakkan di dalam pagar surau. Dan ini satu peristiwa yang telah terjadi 2 tahun yang lalu di Taman Oren, Tiram dimana lembu yang mahu disembelih terlepas dari tambatan. Puas dicari tetapi tidak berjumpa. Lembu yang hilang itu sebenarnya dihajatkan untuk diqurbankan pada seorang yang telah meninggal dunia. Menurut ulama, orang yang telah meninggal dunia tidak sunat dilakukan qurban. Lebih elok duit tersebut digunakan untuk upah haji simati.

HANYA ALLAH S.W.T. SAHAJA YANG MAHA MENGETAHUI SEMUA RAHSIANYA.

Bagi yang mempertikaikan jumlah daging qurban yang diterima, mengucapkanlah syukur terlebih dahulu. Rezeki ditentukan oleh Allah s.w.t. kita tidak berhak mempertikaikannya. Seharusnya kamu berfikirlah sejenak, kenapa kamu menerima jumlah yang sedikit, atau kenapa dalam bungkusan daging itu 3/4 daripadanya hanyalah lemak, atau daging yang kamu terima tidak boleh dimakan kerana secara tidak semena-mena peti sejuk tempat penyimpanan anda tiba-tiba rosak. Buangkanlah sikap tamak dan haloba dalam diri anda. Ingatlah, masih ada yang sebenarnya lebih berhak menerima daging-daging qurban tersebut daripada anda. Ada juga yang hanya menjamah daging setahun sekali itupun cuma secebis di Aidil Adha, sedangkan kamu boleh makan dagang setiap hari jika kamu mahu.

Bacalah tatacara melakukan qurban di sini: http://www.mail-archive.com/jamaah@arroyyan.com/msg06643.html
Anda juga boleh mengetahui cara pembahagian daging qurban yang sebenar di sini: http://tayibah.com/eIslam/qurban.htm

Renung-renungkan....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

15 November, 2010

Gambar2 ni aku dapat dari seorang Pak Sedara yang bekerja sebagai Juru Pelan di Arab Saudi. Saja nak kongsi dengan kawan2... Jom tengok keadaan Mekkah 12 tahun lagi.


Makkah-Al-Mukkarrma after 12 Years

Electric Trains will be started Next Year from Haram to Mina, Mina to Muzdalifa, Muzdalifa to Arafat..
Holy kaaba'a Mataaf Covered with 4 umbrellas


Haram Mosque will Look Like This After Three Years

A big housing project started near the Holy Haram


Tallest building starting in Jeddah K.S.A World 2nd

Madena Haram Masque After four Years

SELAMAT HARI RAYA HAJI
SELAMAT MENUNAIKAN HAJI MABRUR BAGI SEMUA JEMAAH HAJI DI TANAH SUCI
AMIN.....


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget