10 May, 2015

Hari Ibu, Hari-Hari Hari Ibu

Assalammualaikum....

Hari ini, rata-rata, mana-mana, disetiap laman sosial, mereka berkongsi ucapan Selamat Hari Ibu. Semua berebut-rebut memuat naik gambar dekorasi berwarna-warni dengan ucapan-ucapan puitis untuk ibu-ibu. Sampai penuh kapasiti data di telefon bimbit disebabkan gambar-gambar Ucapan Selamat Hari Ibu.

Tapi.....

Dalam kerancakkan mereka mengucapkan Selamat Hari Ibu, ada juga yang memuat naik nas-nas dan dalil-dalil yang mengatakan tidak boleh menyambut Hari Ibu pada hari ini, dan ada juga yang mengatakan haram menyambut hari ibu.

Ok, yang ni saya ambil dari group WhatsApp, perbualan seorang pelajar dengan Ustaz Azhar Idrus;

Pelajar : Ustaz, apakah hukum menyambut hari ibu?

UAI : Hari ibu ialah hari mother church atau ibu gereja kristian.. siapa yg nak sambut silakan... siapa yg rasa takut rosak akidahnya, sebab raikan hari besar kristian ini... jgn sambut!

Pelajar : Betul ke hari ibu haram di sambut?

UAI : Begitulah kata setengah ulamak.. Nabi saw ajar kita mengingati ibu sepanjang masa Sebaiknya ikut cara islam yaitu sepanjang hari ingat kepada ibu yg byk jasanya kpd kita, bukan setahun sekali. Hari ibu dan hari bapa ialah hari perayaan bukan Islam..kenapa kita mesti nak sambut juga? kenapa orang barat tak sambut Awal Muharram atau Maulidur Rasul?

Maksud sabda Rasulullah s.a.w:
Kalian akan mengikuti adat tradisi umat sebelum kamu sejangkal demi sejengkal. Sehasta demi sehasta, sehingga sekiranya mereka masuk ke dalam lubang biawak (pun), kamu akan mengikutinya juga.

Para sahabat nabi bertanya:
Wahai Rasulullah, apakah mereka itu orang-orang yahudi dan Nasrani?
Jawab baginda Rasulullah: Kalau bukan mereka, siapa lagi?
(Hadis riwayat Abu Said al Khudri)

★★★★★★★★★★★★★★

Maknanya......

*Tak perlulah beriya-iya nak sambut Hari Ibu*

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Tapikan.........

Bukannya saya menyokong sambutan Hari Ibu secara besar-besaran di seluruh negara. Pendapat peribadi saya, ada juga sedikit baiknya sambutan hari ibu ni mengikut niat masing-masing. Jika baik niatnya, baiklah ia, kerana Allah lebih mengetahui.

Kita lihatlah keadaan masa kini. Anak-anak kebanyakannya sebuk dengan hal masing-masing. Tapi dengan gembar-gemburnya suasana sambutan hari ibu, secara positifnya dapatlah kita lihat ibu-ibu dilayan dengan penuh mesra, dengan belanja makan, bawa jalan-jalan, dibelikan hadiah, dan macam-macam lagi mengikut kreativiti masing-masing. Secara tak langsung, anak-anak yang selama ni tak ambil kesah dengan ibu mereka, terkesan dan melakukan sesuatu untuk ibu mereka. Itu kalau kita lihat dari sudut positif, sebab memang mudah untuk mengatakan HARI-HARI ADALAH HARI IBU, tapi seramai mana yang ada masa untuk melakukannya. Kadangkala ada yang setahun pun belum tentu menjenguk ibu atau bapa di kampung, lebih malang telefon pun tidak.

Dan......jangan tak tahu. Ada individu-individu yang sombong mengatakan HARAM menyambut hari ibu pada hari ini, tapi dia sendiri HARAM nak menjenguk ibunya, bertanya khabar jarang sekali, dibelikan hadiah belum tentu. Jadi, dihari apakah anak-anak seperti ini menyambut hari ibu dengan ibunya dalam tempoh 360 hari?

Ingatlah.....

Hari-hari adalah hari ibu. Apalah salanya hubungi ibu setiap hari bertanya khabar, setidak-tidaknya seminggu sekali. Jangan sampai ada orang lain yang menghubungi kamu untuk memberi tahu ibumu sudah tiada lagi.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...