14 August, 2010

Perkara-peraka sunat dilakukan dalam Bulan Ramadhan


Hari ini sudah hari ke-3 kita berpuasa, 3 hari yang saya lalui sangat menyegarkan, walaupun ada sedikit terperanjat sebab kena makan dalam kuantiti yang banyak pada waktu pagi. Biasanya kalau melakukan puasa sunat, saya hanya ambil makanan untuk mengalas perut sebelum tidur (lebih kurang pukul 12tgh mlm atau 1pg). Tapi kerana tuntutan bersahur di bulan Ramadhan, kenalah gagahkan juga diri untuk bangun awal untuk masak...almaklumlah sudah bekerluaga. Alhamdulillah, suami bukan orang yang cerewet, dia makan sahaja apa yg saya masak.

Hari kedua puasa, saya mengalami loya-loya dan sedikit termun*** secara tiba-tiba. Tak batal puasakan kalau muntah secara tak sengaja. Hurrmmmm...nasib baik masih boleh bertahan hingga ke Maghrib walaupun berpuasa dengan perut kosong. InsyaAllah,,,kalau kita sudah berniat puasa, pasti akan dapat menahan lapar dan dahaga.

Menjalankan ibadah puasa mengikut tututan agama atau mengikut ikutan? Perkara ni sangat berbeza, bagi orang Islam (yg benar2 Islam) mereka berpuasa kerana tuntutan agama. Menjalankan ibadah puasa seperti yang diwajibkan dalam Rukun Islam. Menuruti segala tatasusila berpuasa, melakukan perkara2 sunat untuk menambahkan pahala puasa, dan bukannya sekadar menahan lapar & dahaga. Ruginya kalau kita sekadar berpuasa tetapi tidak solat, meluahkan kata-kata kesat, melakukan dosa-dosa kecil, tidak menjaga mata, jadi maknanya puasa hanya sia-sia. Hanya dapat lapar sahaja.

Marilah kita lalui hari-hari seterusnya dalam Bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini dengan melakukan perkara-perkara tambahan yang dapat memberikan kita segala nikmat di dunia dan di akhirat...

Antara perkara-perkara sunat dalam puasa:

1) Menyegerakan berbuka puasa apabila telah yakin waktu berbuka.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Allah berfiman: Hambaku yang lebih Aku cintai adalah mereka yang menyegerakan berbuka”.

2) Makan sahur walaupun sedikit.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Makan sahur itu berkat, oleh kerana itu jangan kamu tinggalkan, walau hanya sekadar meneguk seteguk air, kerana Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat mendoakannya”.

3) Melambatkan makan sahur iaitu lepas drpd tengah malam & sblm waktu imsak.

4) Berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis.

5) Memperbanyakkan membaca Al-Quran.

6) Memperbanyakkan sedekah.

7) Beriktikaf siang hari dalam masjid.

8 ) Menghadiri majlis-majlis ilmu.

9) Menyediakan makanan untuk berbuka untuk orang-orang berpuasa.

10) Jangan bersugi (berus gigi) setelah tergelincir matahari ke arah barat sehingga terbenamnya matahari kerana boleh memakruhkan puasa.

Macam, mudah sangat kan nak buat perkara-perkara sunat ni? So, kalau nak dapat pahala lebih tu, kenalah buat tiap hari sepanjang Ramadhan ni yer. Tapi Wan gerenti kamu memang boleh buat punya lah. Tak gitu? Apa-apa pun, Wan harap agar entri ini memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah. Dan akhir kata dari Wan, jangan berani ponteng puase yer.

Hurrrmmmm....nampak macam mudah saja kan? Tapi kalau anda (termasuklah saya) rasa perkara-perkara di atas sangat mudah, marilah kita sama-sama lakukannya dengan penuh keikhlasan di sepanjang Bulan Ramadhan ini. Mudah-mudahan segala yang saya kongsikan hari ini dapat memberi manfaat pada kita semua. Amin......

Yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t., yang buruk itu datangnya dari diri saya sendiri. Wassalam....


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

Anonymous said...

Incredible points. Outstanding arguments. Keep up the
great work.
My page ... usuwanie zmarszczek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget