14 September, 2010

Memerhati Kejadian Alam....Subhanallah

Sesekali apa kita memandang ke langit. Tapi, apasalahnya jika setiap kali kita melangkah keluar dari rumah, kita dongakkan sedikit halwa kepala untuk menikmati keindahan alam. Panorama di langit kadangkala jarang kita temui, dan jika kita tergolong dalam orang-orang yang bertuah, kita dapat melihat sesuatu yang indah yang tak pernah di lihat oleh orang lain.

Mari kita pelajari serba sedikit tentang keindahan di angkasaraya....


1.Moonbows / Pelangi Bulan:
Pelangi terjadi kerana matahari bersinar pada titisan-titisan embun, biasanya ia terjadi pada atmosfera selepas berhentinya hujan. Moonbow sangat jarang terjadi, hanya dapat dilihat pada waktu malam ketika bulan kelihatan rendah iaitu pada bulan purnama. Satu tempat yang sangat popular untuk melihat Moonbow adalah di air terjun Cumberland di Kentucky, AS.


2.Mirages / Fatamorgana:
Fatamorgana muncul ketika cahaya dipantulkan dan menghasilkan gambar dari suatu objek atau langit tetapi sebenarnya tidak ada. Fenomena ini biasanya terjadi di permukaan panas, seperti jalan aspal atau padang pasir.


3.Belt of Venus:
The Venus Belt / Sabuk Venus adalah fenomena yang muncul pada waktu senja yang berdebu ketika sekumpulan langit kemerah-merahan dan kecoklat-coklatan muncul diantara langit dan cakrawala.


4.Noctilucent Cloud / Awan Noctilucent:
Awan Noctilucent adalah awan yang sangat tinggi di atmosfera yang memantulkan cahaya pada senja ketika matahari telah tenggelam, mengiluminasi/menyinari langit dengan sumber cahaya yang tidak berapa kelihatan.


5.Aurora Borealis:
Pada belahan dunia selatan juga dikenal dengan nama Aurora Australis. Aurora Borealis adalah partikel bermuatan elektrik dari matahari yang telah mencapai bahagian teratas atmosfera bumi dan menjadi sangat aktif. Aurora biasanya dapat dilihat di daerah kutub dan pada waktu dimana siang dan malamnya sama panjang.


6.Mammatus Clouds / Awan Mammatus:
Bentuk awan yang aneh ini selalunya diasosiasikan dengan badai, dan tidak dapat dihuraikan dengan terperinci bagaimana awan ini terjadi.


7.Fire Whirls / Pusaran Api:
Fire whirls / pusaran api adalah tornado yang berputar terlalu dekat dengan kebakaran hutan atau pusaran yang terbentuk kerana terdapat terlalu banyak panas di kawasan tersebut.


8.Pyrocumulus Clouds / Awan Pyrocumulus:
Awan Pyrocumulus adalah fenomena lainnya yang berhubungan dengan panas yang terbentuk kerana panas yang meluas dan intens dari suatu kawasan yang membentuk awan comulus. Gunung berapi, kebakaran hutan, dan ledakan nuklir (dalam bentuk mushrom clouds) adalah penyebab utama terjadinya pyrocumulus clouds.


9.Sun Pillars / Pilar Matahari:
Sun pillars / pilar matahari terjadi ketika matahari yang tenggelam memantulkan tinggi awan ice pada lapisan yang berbeza. Hal ini menghasilkan pilar cahaya yang tinggi menjulang hingga ke langit, sangat payah juga untuk kita menyaksikan moon pilar atau pilar bulan ini.


10.Virga:
Virga adalah fenomena yang terjadi sewaktu kristal ice di awan jatuh, walaubagaimanapun ia akan berserakan sebelum menyentuh tanah. Virga muncul seperti ekor / jejak dari awan yang menggapai permukaan tanah, kadangkala membentuk awan seperti ubur-ubur.


11.Katabatic Winds / Awan Katabatic:
Ini adalah angin yang membawa udara padat dari tempat yang lebih tinggi ke tempat yang lebih rendah karena graviti. Katabatic winds dikenal secara juga sebagai santa ana (california selatan), mistral (mediterania), Bora (laut adriatic) Oroshi (jepang), Pitaraq(greenland), dan wailliwaw (tierra del fuego). Williwaw dan angin yang bergerak di atas lautan antartik biasanya sangat merbahaya, bertiup dengan kelajuan 100 knot.


12.Fire Rainbow / Pelangi Api:
Fire rainbow adalah fenomena yang sangat jarang terjadi, ia hanya akan muncul sewaktu matahari sedang tinggi yang membuat sinarnya ketika melintasi awan cirrus yang tinggi yang berisi kristal-kristal ice.


13.Green Ray:
Green Ray juga dikenal dengan nama Green Flash. Fenomena ini muncul sangat singkat sebelum matahari benar-benar tenggelam dan setelah matahari terbit. Fenomena ini muncul sebagai kilatan / cahaya hijau diatas matahari yang terjadi sangat cepat, biasanya hanya beberapa saat. Hal ini boleh terjadi ketika berlakunya pembiasan cahaya di atmosfera.


14.Ball Lightning / Bola Petir:
Ini adalah fenomena yang sangat tidak dijangka dia ia melibatkan petir / kilat berbentuk bola yang bergerak lebih lambat dari kilat normal. Mengikut kajian, besar bola petir ini boleh menjangkau sehingga 8 kaki dan dapat menyebabkan kemusnahan. Ada laporan bahawa ball lightning boleh menghancurkan keseluruhan bangunan.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget