02 October, 2010

MAGIKA Filem Alaf Baru

Baru-baru ni aku pergi menonton Filem Magika yang baru bermula sesi tayangannya di pawagam-pawagam seluruh Malaysia. Kami tertarik dengan kenyataan akhbar yang mengatakan Magika Filem Pecah Panggung selepas 4 hari tayangan dan telah mengaut keuntungan RM1.7juta.

Sangat terhibur menonton Filem Musikal pertama Malaysia. Filem Magika bercorak muzikal fantasi tersebut mengisahkan perjalanan Ayu dan Malik di dunia fantasi bernama magika selepas terjatuh ke dalam sebuah perigi buta.

Sewaktu berada di alam Magika, mereka bertemu dengan watak-watak mitos yang sebelum ini hanya diketahui menerusi pembacaan sahaja.


Antara cerita dongeng rakyat yang di ketengahkan dalam Magika seperti kewujudan watak Badang, Nenek Kebayan, Puteri Gunung Ledang, Bunian, Pak Pandir, Pokok Bersaudara, Bawang Putih Bawang Merah, Awang Kenit, Mahsuri, Lembing Awang Pulang Ke Dayang, Nujum Pak Belalang dan Hang Tuah dan 5 sahabatnya.

Yang menariknya, semua watak dalam Magika sengaja diterbalikkan berbeza dengan watak yang sebenarnya. Kalau nak tahu jalan cerita sebenar, marilah kita ramai-ramai menyokong filem tempatan.

Jom tengok sedikit preview OST Filem Magika yang sangat menarik.


Preview Filem


Gebang oleh Maya Karin. Ni lagu yang awal sekali keluar selepas 2 budak tu terjerumus dalam perigi Magika. Maya Karin seolah-olah jadi Puteri Bunian


Baik Kau Pulang Segera dendangan Aznil Hj. Nawawi. Pak Nil jadi Pak Pandir, Mak Andirnya Raja Azura, sesuaiii sangat. Tapi watak Pak Andir dlm cerita ni sangat pintar.


Lagu Kehilangan dari Danielle & Mawi. Masa ni Ayu baru kenal ngan Badang nak minta pertolongan cari adik dia yang hilang.


Mana Nak Lari oleh Leya & Amani. Yang ni watak Bawang Putih-Bawang Merah.


Asal Menjadi Cantik oleh Ning Baizura. Kak Ning jadi Puteri Gunung Ledang yang hodoh


Rahsia Awet Muda oleh Ziana Zain. Kak Ziana jadi Nenek Kebayan yang cantik


Kita Bersaudara oleh KRU. Mula-mula tak berapa perasan, rupa-rupanya 3 orang penting dalam Magika hanya melakokkan watak pokok...Hahahaha....lawak btul


Naga Tasik Chini oleh M.Nasir. Lirik sifu kalau anda perhatikan hanyalah:
"Nak kemana kamu bertiga....Jangan sampai bangunkan naga"


Penyembuh Rindu OST Magika:




:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

niniezane said...

Salam, i pun ade review psl citer nih & nk nk share post u jgk ye......

Leh klik sini http://niniezane2009.blogspot.com/2011/01/ada-apa-dengan-magika.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...