03 May, 2010

Kucing Comel : Kiki dah tak kesot lagi

Kami jumpa Kiki di kawasan jualan pasar karat kat Seget. Anak sedara I lah yg beriaya-iya nak bawak balik si Kiki ni (masa tue lom bg nama). First time kitorg jumpa dia, comottttt sangat lepas tu macam lemah ajer. Maybe kucing ni lapor. So, anak sedara I trus bawak masuk dlm kereta.

Sampai kat umah, Kiki ni pasif sgt. Aiza (adik ipar I=mak pada Naufal & Naqeeb) trus belikan dia bakul kucing untuk simpan dia dlm tue sbb dalam umah kami ada sekor kucing betina yg sgt garang...hmmmm...namanya Simpul.

Beberapa hari kemudian kitorg dapati si Kiki nie rupanya cacat. Dia jln mengesot, Aiza bwk dia gi Klinik Haiwan (Veterinar) yg kat Larkin tue. Dr. kata tulang punggung si Kiki dah patah. Aduhhh kesiannya Kiki, mak pula dah bising2 sbb takut kucing kecik ni berak sepah2 dlm umah. Tapi, tak...si Kiki ni pandai plak amik hati, dia memberak kat dlm tandas (jgn tak caya, tak siapa yg ngajor). Lama-lama mak dah naik sayang kat si Kiki ni, termasuklah ayah.

Masa tue, kitorang dah plan macam2... nak buatkan dia kaki beroda lah. Nak pakaikan tongkat kat kaki dialah biar dia leh berdiri & berjalan. Hmmm... tak dpt bayangkan kalau Kiki membesar tanpa kaki. Kiki sgt aktif bermain dan manja.

Tapi rasanya tak perlulah kitorg bersusah payah untuk membuat Kiki berjalan semula. Sebabnya, Ayah dah jadi tukang urut rasmi...hmmmm...Ayah mmg terror bab2 mengurut ni, bukan urut batin tau...urut patah2. Dulu penah ada abg kat ngan umah kitorang jatuh tangga sampai patah punggung. Ayahlah yg urut sampai dia boleh jln semula, beranak penak plak lepas tue. OopsSss... So, harap-harap Ayah dpt memberikan sinar baru pada Kiki.


video

Tiap2 hari ayah balik dari keje, dia akan urut si Kiki nie. Si Kiki pown cam tau2 jer, sbb Kiki akan tunggu depan pintu waktu ayah dah nak pulang dari keje. Tak padan dgn kesot...melompat2 lagi tue siap geleng2 kepala. Lama jugak ayah mengurut si Kiki ni, hampir tiap2 hari. Akhirnya Kiki dapat berjalan kembali, tapi lawak sket sebab dia jalan menjinjit. Uihhhh kalau berlari dah macam kijang sbb bahagian perut hingga ke kaki sgt kurus. Ayah membahasakan dirinya pada Kiki 'Atok'... sweet sgt. So, hasilnya Ayah berjaya membuat Kiki berjalan semula. Congrats to my Dad....


Maka, kami akan jaga si Kiki nie dgn baik sbb Kiki sgt comel dan cerdik...Kiki pown macam tahu saja kitorg sumer sayang kat dia. Dah pandai bergurau, menggigit tu biasalah tapi tak sakit. Nampaknya Kiki dah kenal kami sbg tuannya, nak-nak kalau mak yang panggil....wahhh laju btul dia lari. Kalau Kiki nampak mak mengayip (makan) Kiki akan menegur dan menanya2 mcm mintak sikit. Siap berusaha lagi nak memanjat kerusi ke meja ker yg berhampiran dgn mak supaya mak boleh nampak dia.

Hahaha...selamat tinggal Simpul yg suka menggigit...Ayah pown dah tak belai2 Simpul lagi.


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 comments:

ejosbesi said...

Touching der. makna yg buruk yg cacat tidak semestinya menyusahkan. kadang kala ia lebih baik dr yg sempurna. Jika kita redha dgn ketentuan Allah pasti kita sedar semua yg berlaku ada hikmah tersendiri. yg comot yg tempang itula yg buat kita bahgia. Jika tak redha pasti bila tau kesot tempang maka ke pasar la kucing tu jawabnya. Hidup ini satu misteri.

Kiki said...

saya la kiki ......time kaceh time kaceh.....semoga anda sekeluarga diberi balasan yang sebaiknya oleh Allah...

....saya sayang Atok....

ejosbesi said...

Ehhh kucing nih, dia pandai bergurau pulakkkk........

Norazlina Ismail said...

En.ejosbesi, kiki nie mmg pandai cakap..tapi baru arinie tahu dia pandai bertenet....hehehe

Liza Ismail said...

owh... ade kiki ker skang? Sian simpol. nnt die rasa tersisiih plakk. tu kiki kalau tak pandai bawa diri, berak sepah2 tak taulh...

hmmm better u hide kiki from kakak & adek. takut nnt tak boleh jalan lagi.

Norazlina Ismail said...

hmmm...Simpol still Simpol. dia dh tak berapa lekat kat umah. kalau balik pown, asyik menyendiri jewr kat bilik blakang.
U will ♥ Kiki when u know her

Kakak & adik pown, hahahaha..... ehhh I'm sure they will ♥ Kiki also

Noraini Md Arif said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Noraini Md Arif said...

anak sapelah tu yek, pengganas mcm zionis... nak kejekan Kiki smpi xleh jalan...hwahwahwa... muka je ayu... tp keras mcm kayu...

atok pown xpatot tau... pilih kasih.. kesian simpul... habis manis sepah dibuang..

xtau plak atok pandai ngurot.... menurun dari sape ek?

Roziyana Mohd Yusop said...

ada cucu baru ke tok mail .....
hahaha... i suka yang pandai urut. teringat la kt meow akak yg dulu2 tu.

a... nani. kan tok amin pun banyak ank n cucu berbulu. ingat tak masa kecik dulu, tok amin bawak balik jajan banyak, ingatkan utk cucu dia, upenya utk cucu bulu dia.... kempunan akak masa tu. tp tak pe.... utk cucu2 tok min bawak balik buah limau.

Noraini Md Arif said...

yealah kak, ingat... mane xingatnye...cikedees utk meow... buah lemo utk cucu...

Norazlina Ismail said...

Haaa yer lah siss...
Kalau tok min beli ROTA, mesti pass kat Si Neneng...(kempunan kitorg)

Liza Ismail said...

nge hehe nani,,, anak ku memang keras dan garang...nnt ko jumpa die baru tau... like mother, like daughter k...sekali dia jerit,, bergegar satu rumah.
girls,,, ingat lagi.. atok men hari2 bawa balik limau. tapi kenapa ek,,, atok slalu tapau limau kan?...nape tak tapau buah lain? cam ayah mail, hari2 beli buah tapi campur2.

Norazlina Ismail said...

hmmm....ayah ari2 balik keje beli buah. mcm2 yg dah potong pown ada, tinggal ngap jewr.
ni si kiki plak suka makan jagong rebos, jgn tak caya

Liza Ismail said...

wah... nnt ayah hari2 beli jagung rebus plak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget