19 January, 2014

Rezeki dari Langit

Assalammualaikum...

Dah makan? Haaa...ni pagi-pagi nak cerita pasal makan dan makanan. Sebabnya, pagi ni kami bersarapan mewah. Rezeki dari langit barangkali dan walaumanapun datangnya ia tetap dengan izin Allah s.w.t.

Pagi ni...kami sarapan ini;



Nampak tak berapa harganya?

RM30.00 untuk 2 keping roti pizza, 2 keping sandwich, 2 kopi 0 dan sepiring mee goreng telor.

Alhamdulillah.... disebabkan sarapan yang tak seberapa ni tersangat mahal bagi kami, dgn rasa yang tak berapa menepati citarasa, mee goreng dan telur yang sejuk, mujurlah kopi panas serta 2 keping roti pizza yang saya minta dihangatkan semula. Jadi, kami tidak membazirkannya, hanya tinggal sebiji jagung saja sebab itu memang tak boleh masuk ke perut saya.



Kannnn...dah kena bayar mahal baru nak beringat bahawa berharganya makanan tersebut. Selama ni, suka sangat nak membazir. Tak sedap terus tolak pinggan, komplen macam-macam. Dah kena bayar mahal baru nak teringat pada insan-insan yang tak dapat makan.

Semoga peristiwa pagi ni memberi pengajaran pada saya:-
1. Masak ajelah sarapan di rumah, takyah makan kat luar.
2. Kalau ambil makanan jangan tamak sangat, ambil yang mampu dimakan saja.
3. Setiap makanan jangan dibazirkan, itu amalan syaitan.
4. Taknak makan kat situ lagi :(

Untung kami ada bawa duit lebih masa tu. Cuba bayangkan kalau anak ramai, bawa makan kat situ, anak-anak minta macam-macam, takkan dah ambil-ambil, then tiba nak bayar kena pulak mahal, sanggupkah ambil roti-roti yang anak-anak ambil sorang satu tu untuk kurangkan harga bayaran?

Untuk peniaga, silalah letak tanda harga pada makanan tersebut agar yang nak membeli tu alert dengan harga yang tak mampu mereka bayar. Janganlah diharapkan tanda harga yang encik-encik gantung tinggi di belakang kaunter dengan tulisan yang kecil sukar dibaca, kasihanilah pada pakcik-makcik yang terbatas penglihatannya.

Maaf...bukan nak menunjuk yang kami boleh bayar semahal tu, percayalah kami juga tak mampu nak menelan makanan sebegitu yang semahal itu. Pengajaran untuk semua, biar nampak tak berapa cerdik bila setiap apa kita nak beli kita bertanya sebab kita pelanggan dan pengguna berhak tanya apa saja.

*nak beli tanya dulu*

posted from Bloggeroid


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 comments:

NinaAz said...

Rm30? Erkk. Mahalnya. Huuuu

Cik Nur™ said...

mcm tak berbaloi je kan..yg pasti jgn membazir....dunia skrang ni, harga mknan mkin melampau...

apapun bersyukur....

Deqla Manjew said...

mahainya.. yela kan, x ramai peniaga yg letak tanda rege yg jelas.. yeahh nak beli tanya dulu kalo rasa was2 ngan rege tu.. mcm deqla ni mmg suka bertanya sbb mmg tahu diri ni pun bknnya mampu sgt.. mampus nanti kang nak kena byr. huhu..

Cik Aini said...

kat mn tu sis..mmh mahal kot kalo smp rm30 tuk suma tu..xpelah lps ni rajin2 masak ye :)

**buat pengajaran tuk Ai jugak..lps ni nk mkn Tanya harga dulu.huhu

kayyana said...

eerk?? cekik darah nih.. hehehe..mmg kak.. kite mmg tak sanggup nak amek blek makanan yg anak anak da amek.. takpelah.. asalkan anak anak kenyang mahal pun mahal la kan.

lelamaisara said...

leee...mahal nye la...kak mane tu kak

dya bunga said...

mahalnya ssampai rm30..macam tak berbaloi pun ada..hehe

Solehah Shamsuddin said...

ape menda yg mahal sgt tu. cekik darah btl peniaga ni.

N.Aima K said...

saya setujuuuuu!!!

Yana Libra said...

mahalnye..huhu~

Ema Johari said...

macam harga untuk makan tengahari pula

ANIM said...

Lama tak singgah sini..
Betul sangat apa yg CM utarakan..
Selalu sangat saya makan tak sedar diri...
Tq krn mengingatkan

LYAfrina said...

fuhh.. harga....

CiM.. lamanya x update blog...

ros_reeza said...

bagi ros, memang mahal la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget