05 September, 2009

Dah 15 hari berpuasa... Subhanallah...

Tidak disangka kita telah melalui 15 hari Ramadhan. Terasa sgt cepat waktu berlalu. Alhamdulillah, bulan penuh barakhah ini dapat kita lalui dgn aman & sentosa. Mudah2an amal ibadah kita ditermia Allah s.w.t.

Bulan Ramadhan ni kalau kita tak gunakan dgn semaximanya, maka rugilah kita sbg Umat Islam. Ada 3 perkara yg saya nak kongsi dgn anda semua betapa seronoknya kita dlm bulan ramadhan ni.

Melebur
Kalau sekali dengar macam...Lebur EMAS? Tukar mas lama dgn yg baru. Lebur DUIT? Almaklumlah nak raya, mcm2 nak dibelinya. Tapi sebenanya Lebur yg saya nak perkatakan adalah LEBUR DOSA2 LALU. Sama ada dosa yg kecil atau dosa yg besar, InsyaAllah kalau kita menjalani ibadah puasa dgn penuh keikhlasan disamping menunaikan sembahyang mlm (Tarawih) dan memohon ampun dgn dgn penuh keinsafan, Tuhan pasti dengar.

Menjana
Wah janakuasa ker? Ohh tidak...tapi sebenarnya adalah Jana PAHALA. Jadi kita ambillah kesempatan Bulan Ramadhan ini utk bermudajat & melakukan amal makruf. Bukan saja harus berpuasa, buat apa tahan lapar kalau tak dpt apa2 dan jgn jadikan puasa alasan utk kita bermalas2an. Selain pahala puasa, ada byk lagi pahala yg boleh dijana sbb Bulan Ramadhan ni kalau buat baik pahalanya berganda. So, buat baik dgn org, tolong menolong, sedekah, senyum, buat org senang hati dsb. Disamping itu, Bulan Ramadhan ni juga bulan utk Jana PENDAPATAN. Tengoklah peniaga tumbuh mcm cendawan Kat pejabat2 pun pasti ada peniaga2 kecil yg jual baju raya, kuih-biskut raya dsb. Alhamdulillah, rezeki dari ALLAH s.w.t.

Menikmati
Mcm2 yg boleh kita nikmati. Selain 2 perkara diatas, di Bulan Ramadhan ni kita dapat Nikmat MAKANAN yg jarang kita temui. Almaklumlah, bazar ramadhan kalau tak tak nampak ada lebih 50 gerai, pasti kita aknak singgah. Kalau kat Johor ni, bazar yg menjadi pilihan dekat Kg.Melayu, BBU, Tmn Putra (Extra-Giant), Pandan, Tmn.U (ada byk bazar kat Tmn U termasuklah kat UTM), Smart & Danga Bay. Nikmat2 lain pastinya Nikmat KEKELUARGAAN kerana bulan puasa nilah kita dpt berkumpul sekeluarga menikmati hidangan. Nikmat KETENANGAN JIWA kerana bila kita beribadah akan pasti ibadah diterima. Dan yg paling diharapkan adalah Nikmat SYURGA. Siapa yg taknak masuk Syurga? Semoga kita semua berusaha, berlumba2 dan berebut2 utk menempatkan diri disisi Allah s.w.t. kerana Allah sudah berjanji Syurga itu pasti.

Imam Ibnu Khuzaimah dalam kitab At Targhib Juz II/217-218 meriwayatkan suatu hadith bahawa Rasulullah s.a.w. pada hari terakhir bulan Sya’ban berkhutbah di hadapan kaum muslimin, seperti berikut: “Wahai manusia, sesungguhnya kalian akan dinaungi oleh suatu bulan yang agung lagi penuh barakah":
1) Kamu akan di naungi Ramadhan
- bagi yg telah meninggal dunia akan terlepas dari siksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
- doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa
- juga doa pada sepertiga malam.
10)10 hari pertama - mulanya rahmat
10 hari pertengahan - pengampunan
10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka

Ya Allah, andai Ramadhan itu sepanjnag tahun..betapa indahnya dan bangganya aku sbg umat Islam..yg mana kita semua terus berusaha utk menjadi umat terbaik di dunia ini..
:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget