09 September, 2009

Tarikh 09-09-09, istimewa?

Wah... harini bertarikh 09-09-09, byk org kata hari ini adalah hari yg paling istimewa. Maka ramai yg mendaftarkan perkahwinan mereka pada tarikh keramat ini teruatamnya masyarakat Tiong Hwa di Malaysia. Di Johor Bahru saja seramai 99org telah mendaftarkan perkahwinan mereka pada detik 9.09pg disamping melepaskan 99 biji belon hati keudara. Di Florida, Amerika Syarikat pula, agen-agen perkawinan menawarkan pakej pernikahan murah dengan angka unik AS$99.99 untuk perkahwinan sehari pada tanggal keramat 09-09-09.

Produser film Focus Features hari ini juga melancarkan sebuah film animasi berjudul '9' yang berkisar tentang kiamat.

Meskipun secara teknikalnya, tak ada yang aneh dengan tanggal yang hadir hari ini, 09-09-09, namun secara semulajadinya, tanggal ini dianggap istimewa. Angka '9' sembilan seringkali dianggap sebagai angka 'luck'. Jika 09-09-09 dijumlahkan, hasil tetap akan menjadi '9', sehingga banyak orang yang mengaanggapkan sebagai hari menyambut keberuntungan. Atau mungkin saja ia akan menjadi hari peringatan agar berwaspada.

Para Numerologi, yaitu orang-orang yang mempercayai kekuatan mistik simbol angka-angka diluar kotak pemikiran logik, percaya bahwa ada kekuatan mistik dan getaran yang dapat diberikan disebalik kombinasi angka-angka. Mereka percaya disebalik komposisi 09-09-09 ini ada kekuatan yang sgt baik yang akan dibawanya.

Sebagai angka terakhir, angka tertinggi, angka '9' menduduki posisi yg paling istimewa. Para Numerologi melihat disebalik angka ini ada nilai-nilai pengampunan, belas kasihan, dan kejayaan disisi yg positive. Sedangkan di bhg negatifnya, ada sifat-sifat percanggahan dan penilaian sebenar diri, dibalik angka ini.

Salah seorang ahli matematik yg terkenal dari zaman Yunani, Pythagoras, yg dianggap salah seorg ahli Numerologi termashur, krn teori-teorinya yang berkaitan dengan angka-angka. Pythagoras sendiri berpendapat bahawa angka '9' merupakan angka yang istimewa dan memiliki sifat-sifat unik.

Mana2 nombor yg di darabkan dgn 9 kemudian dijumlahkan, ia tetap akan menjadi angka sembilan. Mari kita lihat;
2 X 9 = 18, 1 + 8 = 9
5 x 9 = 45, 4 + 5 = 9
8 x 9 = 72, 7 + 2 = 9
maka dgn ini diumumkan tidak ada angka lain yang mempunyai sifat seperti angka 9 ini.

Demikian juga jika angka 9 dikalikan dengan angka dua digit, tiga digit atau empat digit, dan hasilnya kemudian dijumlahkan, maka hasil akhirnya juga '9'. Mari kita lihat;
9 x 56 = 504, 5 + 0 + 4 = 9
9 x 123 = 1107, 1 + 1 + 0 + 7 = 9
demikian juga dengan angka lain. Inilah yang disebut oleh Pythagoras, angka 9, merupakan angka unik.

Tanggal 9 September juga merupakan hari ke-252 dalam satu tahun, yang kalau dijumlahkan 2 + 5 + 2 = 9. Unik atau kebetulan? Boleh simak kalendar anda tak kialah tahun apa.

Masyarakat China tahun lalu memilih angka 08-08-08 utk acaran Sukan Olimpik yg dirasmikan pd 8mlm dimana angka 8 dianggap sebagai angka kemenangan. Maka unuk tahun ini, mereka sgt senang dengan hari ini yang dianggap sebagai lambang panjang umur, puncak kejayaan, dan kemakmuran.

Secara history nya, para kaisar Cina juga mengagumi angka '9', berbagai bentuk arkitekture dan pakaian mereka banyak yang melambangkan angka '9', bahkan istana terlarang di lapangan Tiannamen, Beijing, juga khabarnya dibangunkan dengan 9,999 buah bilik.

Namun berbeza dengan manyarakan Jepun, mereka kurang mengistimewakan angka '9'. Ramai orang Jepun yang menghindari angka 9, ketika mereka menempah bilik hotel atau memilih tarikh utk membuat perjumpaan.

Di sudut islam Islam, angka 9 juga mendapat persepsi yang istimewa, ini karana Tuhan mempunyai 99 nama iaitu yang dipanggil Asmaul Husna yg sgt bernilai.
Dan hari ini kita menyambut Ramadhan yg ke 19
19-Ramadhan-1430H & 09-September-2009

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

1 comments:

Kevin Weincouff said...

    Yacktman Fund One of the fastest growing fields of investment these days is green investing. Why gold is still a good investment CSMonitor.com. Gold has had a long run, but do you know anyone who has invested in it yet? Now that we know why pairs move and how to use parallel and inverse analysis to analyze the spot forex, we can now also apply this knowledge to trade entries. America: Gone West.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget