03 November, 2010

UBAH TINDAKAN ANDA

Kadangkala kita selalu terlupa dan mengambil mudah sesuatu perkara yang melibatkan hati dan perasaan orang yang kita sayang (benarkah sayang?) tetapi kita akan cepat bertindak pada sesuatu perkara yang terjadi pada orang-orang di sekeliling kita seperti kawan atau orang yang tidak kita kenali. Adilkah kita?

Contohnya, kita akan cepat bersimpati kepada seorang peminta sedekah dan rasa simpati itu mendorong kita untuk menghulurkan derma dan bantuan. Tapi kita terlupa untuk memikirkan ibu bapa dan saudara kandung kita yang jarang kita temui sama ada mereka ketika itu sedang berada dalam keadaan apa. Cuba kita ubah tindakan kita mulai hari ini, apabila kita terlihat seorang peminta sedekah yang berpakaian compang-camping dengan muka simpati kelaparan, kita terus menghubungi seseorang yang dekat dengan hati kita, bertanyakan khabar sama ada sudah makankah, sihatkah, atau ada masalahkah mereka di sana.

Senario facebook ketika ini sangat sinonim dengan kehidupan seharian kita. Setiap post rakan-rakan kadangkala akan menyumbang rasa simpati apabila ada yang mengatakan tentang kesakitan yang mereka alami, memberitahu yang mereka sedang dalam kelaparan dan dahaga serta beberapa jenis kesusahan dan keresahan yang mereka lalui. Dan seperti biasa kita akan bertindak balas dengan menghantarkan komen menanyakan perkembangan atau kenapa itu dan ini terjadi. Sedangkan ada kalanya post yang diutarakan itu hanyalah untuk mengundang simpati rakan-rakan. Tetapi pernahkah kita terfikir, sekiranya respon atau komen yang kita berikan dapat dilihat oleh orang-orang yang dekat dengan hati kita, dan secara tidak langsung akan menerbitkan rasa cemburu mereka. Mungkin saja mereka pernah mengadu hal-hal seperti itu, tetapi tidak mendapat tindak-balas daripada anda.

Oleh itu, fikirlah terlebih dahulu orang-orang yang anda sayangi (benar-benar sayang) sebelum mengambil tahu hal dan perihal kesusahan orang lain. Jika perlu hubungilah mereka dan bertanyakan khabar. Kadangkala apa yang berlaku di depan mata kita ke atas orang lain adalah petunjuk dari Allah untuk kita dekat dengan orang-orang yang kita sayangi. Walaupun hanya dengan satu SMS, anda akan membuatkan hati orang yang anda sayangi merasa sungguh bahagia…



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

3 comments:

sweetsal said...

betul tu..biarlah kita ambil berat tentang keluarga kita dulu, lepas tu barulah fikirkan orang lain..

Reed said...

betul tu..biarlah kita ambil berat tentang keluarga kita dulu, lepas tu barulah fikirkan orang lain..

Anonymous said...

betul tu..biarlah kita ambil berat tentang keluarga kita dulu, lepas tu barulah fikirkan orang lain..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget