11 May, 2011

Juvana - Surat Komeng (Jadilah Anak Yang Baik)


Sudah beberapa episod saya tonton Drama bersiri Juvana nie. Thanks to Faizal Ishak kerana memaparkan cerita masalah remaja seperti ini. Cerita yang sedikit berat, tapi cukup memberi kesan kepada anak remaja zaman ini. 13 minggu anda akan lebih berdebar2...



Pengajaran :-
Jangan buat jenayah, nanti masuk pusat juvana. Jangan tunjuk lagak bila dah masuk pusat juvana. Bila dah masuk pusat juvana tapi masih lagi buat jenayah, taktau nak cakap apa dah.

Pusat juvana adalah tempat di mana remaja2 bermasalah dikumpulkan. Kalau seorang remaja itu fikir dia sangat hebat, tapi bila di pusat juvana akan ada yang lebih hebat. Jadi, elakkan dari masuk pusat juvana. Oleh itu, jangan buat jenayah.

Nasihat pada remaja zaman ini, manfaatkanlah masa remaja anda dengan aktiviti2 berfaedah. Bergaul dan bersahabatlah dengan rakan sebaya yang boleh membawa anda kepada aktiviti2 yang sihat. Rakan yang baik akan menjadikan anda lebih baik.

Jom tengok video Surat Komeng yang dibacakan oleh Daim pada sesi ucapan pilihan raya memilih ketua baru.



Sedihkan dan menyentuh perasaan. Secara normal, memang budak2 nakal ni bila dah sentuh bab 'Ibu' pasti akan menginsafkan. Tapi....adakah remaja2 ini akan sedar selagi Tuhan tidak menunjukkan mereka pengajaran hidup yang ke-2 yg maha dasyat? MasyaAllah......

Semalam hanya kenangan
Esok membawa perubahan

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

4 comments:

Herman Izuan Zainal Abidin said...

Kadang2 bukan remaja jek yg tak sedar...Yg dah tua pun sama juga...

Izzuddin Fauzi said...

Anda dalam segmen santai hari ini:
http://www.myetech9.com/2011/05/blogger-blog-shop-semakin-berkesan-dan.html

Jul Rahman @ JR said...

setuju dgn Herman Izuan...hehhe

Saya jujur nak bagitau, belum tengok lagi Juvana tu, adoooiiii...

pas nih nak tengok la jugak..

Goldsbywurr said...

setuju dgn Herman Izuan...hehhe Saya jujur nak bagitau, belum tengok lagi Juvana tu, adoooiiii... pas nih nak tengok la jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget