12 November, 2013

Manfaatkan Jari Kita

Assalammualaikum w.b.t.

Sejuk jer pagi ni, hujan sejak usai azan subuh pagi tadi di sekitar Johor Bahru sememangnya memberi rahmat dan keberkatan kepada kami. Syukur atas nikmat yang Allah beri, dapatlah tadi berdoa di waktu afdal untuk kebahagiaan keluarga dan mohon kecerdikan anak-anak serta sejahtera dunia dan akhirat.

Buka blog, tetiba terperasan saya 'ter' publish N3 dua kali. Ini semua gara-gara tidak sabar sebab sewaktu menulis cerita semalam, bloggeroid dan blogger.com yang saya guna bermasalah agaknya. Then copy paste guna normal apps. Tak sangka pula bloggeroid masih loadding dan akhirnya up juga n3 tu tapi...ada gambar. Yang guna normal apps tu tak keluar pula gambarnya. Jadi, terpulanglah pada you all nak komen kt mana-mana N3. Saja taknak delete....

So...disebabkan kesilapan jari semalam, harini nak cerita pasal jari sambil merefer kepada tafsir.

‌Di antara nikmat Allah yang besar kepada manusia adalah diberikannya tangan dan kaki yang sangat besar manfaat kegunaannya. Di hujung tangan itu pula ada jari jemari yang memiliki banyak sekali fungsi dan kegunaan. Selain untuk ‌mengambil, meletakkan atau membawa sesuatu bersama tapak tangan, jari‌ jemari dapat menggenggam, memijit, menggosok, memukul, menunjuk, menjentik, memilih, meramas, membelai, menusuk, mencubit dan lain-lain.

Hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan‌ mereka dan memberi kesaksian kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka‌ usahakan.
(QS. 36. Yaasin: 65)

‌Jari-jemari tangan kita kiri kanan masing-masing terdiri dari 5 menjadikan semuanya ada 10 dan masing-masing memiliki 4 ruas (kecuali IBU JARI =3 ruas)‌ sehingga jumlah keseluruhannya 38 ruas.

Tahu tak, jumlah jari jemari kita mengandung keajaiban pada nombor 19 ?
‌ (dengan mengabaikan ruas-ruas tulang pergelangan). Cuba you all kira; ‌
‌ ‌
★ jari kelingking ==‌ ada empat ruas
★‌ jari manis ==‌ ada empat ruas
★‌ jari tengah ==‌ ada empat ruas
★‌ jari telunjuk ==‌ ada empat ruas
★‌ ibu jari ==‌ ada tiga ruas
------------------- +
‌ ( 4 + 4 + 4 + 4 + 3 ) Jumlah = 19 ruas

‌Keduanya berfungsi seimbang dan dapat bekerjasama dengan baik. Keseluruhan ruas jari ini dapat ditekuk-tekuk‌ sedemikian rupa sehingga bersama dengan tapak tangan agar dapat melakukan banyak tugasan. Tetapi, bila satu ruas saja bermasalah contohnya luka, kita pasti akan merasa susah dan payah untuk melakukan kerja.

‌Kebaikan dan Keburukan Jari Jemari

‌Setiap jari sama ada ibu jari, jari telunjuk, jari tengah, jari manis, dan kelingking mempunyai tugas masing-masing sesuai setiap individu. Ada yang selalu digunakan untuk menjahit, mengira duit, memegang cangkul, menaip blog (hihihi-kitalah tu), dan lain-lain sesuai dengan jenis pekerjaan.

Gerakan-gerakan jari-jemari pun memiliki makna tersendiri. Contohnya, menunjukkan isyarat 'bagus' dengan menaikkan ibu jari sambil jemari yang lain menggenggam erat. Ketika kita menyatakan persabatan kita pun berjabat tangan yang merekatkan telapak tangan dan jari jemari kita ke tangan sahabat kita. Jari telunjuk yang diletakkan ke bibir menunjukkan isyarat untuk 'diam'. Kalau mahu menunjukkan isyarat 'berjanji' dengan menunjukkan jari kelingking sambil menggenggam jemari yang lain.

‌Al-Quran juga menggambarkan fungsi jari sebagai alat isyarat. Orang-orang munafik yang menolak kebenaran dalam Al-Quran dilukiskan sebagai orang-orang yang menyumbat cuping dengan jarinya. Atau seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit disertaikan dengan gelap gelita, guruh dan kilat; mereka menyumbat telinganya dengan anak jarinya, kerana (mendengar suara) petir, sebab takutkan mati (QS. 2. Al Baqarah:19)

‌Menyumbat telinga dengan jari dalam ayat di atas adalah kiasan menutup hati dari bimbingan hidayah Allah. Inilah kiasan terhadap orang-orang munafik yang hatinya berpenyakit dan enggan menerima kebenaran.
‌ ‌
Jari jemari yang digunakan untuk keburukan misalnya oleh pengarang yang mendustakan penulisan sehingga menyesatkan orang lain. Hujung jari-jemarinya digunakan untuk menekan setiap huruf di atas keyboard ketika mengarang sehingga membangkitkan kemarahan orang lain.

Seorang pembunuh yang menggunakan pistol, menggunakan jari telunjuknya untuk menarik picu pistolnya sehingga peluru tepat terkena pada sasaran. Maka rebahlah satu nyawa yang tidak berdosa.

‌Seharusnya jari jemari dilakukan untuk tujuan kebaikan dan ibadah kepada‌ Allah Dengan jari jemari yang diberi percuma, sepatutnya digunakan untuk menolong orang lain. Di waktu senggang, digunakan untuk berzikir kepada Allah serta menghitung puji-pujian terhadap Allah.

Marilah berzikir dengan memuji-muji Allah Yang Maha Esa :
Subhanallah, Alhamdulillah, dan Allahu Akbar biasanya diulang sebanyak 33 kali manakala istighfar dan Laa-ilaha-illallah 100 kali. Ianya mudah dilakukan dengan menekan jari jemari yang berjumlah 30 dan ditambah 3.



Ketika mendirikan solat jari-jari tangan sebelah kanan diletakkan di atas tangan kiri. Jari telunjuk pula akan menunjuk ke depan ketika duduk tahyat awal dan akhir sewaktu mengucapkan dua kalimat‌ ‌syahadat.

Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarrah pun, niscaya dia akan dia akan melihat (balasan)nya pula. (QS. 9. Az-Zalzalah:7-8)

Bukan demikian, sebenarnya Kami kuasa menyusun (kembali) jari jemarinya dengan sempurna. (QS. 75. Al Qiyamah:4)

‌Inilah penggambaran yang sempurna tentang kehidupan sesudah mati. Allah akan menyusun kembali tulang belulang manusia yang berserakan. Malah setiap ruas jari-jemari akan kembali bersatu sebagaimana semula. Si pemilik jari jemari‌ itu pun dituntut dipertanggungjawabkan terhadap apa yang telah dilakukan.

‌Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksian kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan. (QS. 36. Yaasin:65)

‌Tidak itu saja, persaksian terhadap sikap, ucapan, dan perilaku bukan hanya disampaikan oleh jari jemari tetapi juga oleh kulit manusia. Kerana jari jemari setiap sel kulit akan kembali seperti semula untuk‌ memberikan persaksian terhadap apa yang diperbuat oleh pemiliknya. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka, pendengaran, penglihatan dan kulit mereka menjadi saksi terhadap mereka tentang apa yang telah mereka kerjakan. (QS. 41. Fushshilat:20)

Sesungguhnya ajaran Al-Quran itu benar....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

12 comments:

Nurzakiah Hanum said...

moning :)

cheqna said...

kat sini alhamdulillah panas

tq 4 sharing this..ilmu baru untuk cheqna =)

kayyana said...

kat sini pun cuaca sejuk sejuk je.. nak bangun p keje pun malas.. huhu.. akibat jari.. thanks for sharing..

Rosmiza Ali said...

Hanya dengan jari dah dapat buat banyak kebaikan tak kurang juga keburukan kan? Manfaatkan jari kita untuk sesuatu yang baik adalah lebih elok.. =)
Mieza Suri Shaklee

Riedaffya ibrahim said...

gigih sy bace..n best ilmu entri ni....

Yumida Huda said...

wah yumida baru tahu ni
byk manfaat jari kita ni kan sis

Daddy Ziyyad said...

Subhanallah..
Sekecil kecil ciptaanNYA, mmg ada gunanya...Hanya utk mereka yg mahu berfikir :)

Saya belajar sains...saya belajar anatomy manusia...Mmg Maha Suci, Maha Kuasa Allah mencipta dan menyusun atur sistem tubuh kita...again, hanya utk mereka yg mahu berfikir..dan bagi mereka yg Allah campakkan hidayahNYA, akan dpt melihat, seterusnya memujiNYA...

Kesuma Angsana said...

subhanallah... besarnyer kekuasaan allah swt

Deqla Manjew said...

sesungguhnya setiap kejadian Allah itu ada fungsi2 tertentu.. Allahuakbar!

Cik Nur™ said...

inilah yg selalu nur buat kalau tak ada tasbih...senang nak ingat.. :)

dari skolah dulu, mmg diajar dzikir dengan jari2.. :)

Azlan Strider said...

menarik..thanks 4 sharing this good info.. :D

Regards,
-Strider-

Ibnu Sabil said...

Artikel yang bermanfaat.. Amazing..!!

Sekedar saran dan masukan.. Kenapa Artikel nya tidak di buat "Readmore"..??

Kalo di buat readmore kan jadi lebih banyak Blog nya memuat banyak Artikel dalam satu laman,dan pengunjung blog kamu pun bisa memillih untuk membaca setiap artikel kamu..

Mohon Maaf.. tapi kalo menurut kamu itu sudah lebih baik.. That's Good Job.. Sorry Friends.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget