31 July, 2011

Bermulalah Terawih Pertama 1432H

Malam ini bermulalah Solat Terawih pertama dalam bulan Ramadhan 1432H tahun ini. Maka terbukalah pintu langit seluas-luasnya, seluruh umat Islam akan dapat merasakan kenikmatan yang dilimpahkan oleh Allah s.w.t. Doa dan permintaan akan terus naik kelangit untuk mendapat perkenan Ya-Rabb. Lebih-lebih lagi kehadiran malam Lailatul Qadar yang sangat dinanti-nantikan. Kelebihan dan keagungan bulan Ramadhan dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, kehebatan bulan penuh rahmat ini sehinggakan dapat keampunan dari segala dosa, bulan untuk mengumpul pahala dengan gajaran yang besar apabila hari-hari kita dilalui dengan beramal, beribadah dan bertaqwa kepada Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah s.a.w., 'Diberi kepada umatku 5 perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat kepada umat-umat terdahulu sebelumnya' :-

1. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah s.w.t
2. Derita berlapar dan dahaga ketika berpuasa akan dibalas syurga
3. Diampunkan segala dosa-dosa orang yang berpuasa di Malam Lailatul Qadar
4. Amalan yang dilakukan dalam bulan Ramadhan akan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda.
5. Orang-orang yang berpuasa akan dikurniakan nikmat ketika berbuka puasa dan ketika menemui Allah di akhirat.

Bersyukur sungguh rasa hati kerana Allah mengurniakan bulan Ramadhan, penghulu segala bulan. Dan aku akanmengambil kesempatan ini untuk memperbaiki diri, menyucikan hati, membersihkan dosa dan menambah pahala. Semoga amalan diterima Alah s.w.t.

Antara amalan-amalan yang sunat dilakukan di bulan Ramadhan;

1. Membaca Al-Quran. Walau sepotong ayat sekalipun, akan mendatangkan pahala yang berlipat kali ganda.
2. Menahan hawa nafsu dan kesenangan duniawi. Dah tentu-tentu sedang berpuasa, jadi memang tahan lapar lah. Tahan diri dari melakukan perkara2 yang mungkar. Lebih baik berkelakuan baik sahaja sepanjang bulan puasa ni, tak letih sangat, tak penat sangat.
3. Berdoa ketika berbuka puasa. Mestilah kena baca doa sebelum makan. Cuma doa berbuka saja lain sikit. Boleh baca doa sebelum berbka di sini yea.
4. Qiyammullail (Tahajjud). Sola terawih samala seperti Qiyammullail iaitu sembahyang malam. Cuma kalau nak tambah pahala yang lebih banyak kenalahbuat sembahyang disepertiga malam dan membaca Al-Quran. Rasulullah sangat menuntut umatnya agar menghidpkan malam2 Ramadhan.
5. Bersedekah.Walaupun seringgit asalkan ianya dari sumber yang halal, insyaAllah pahalanya bagaikan bersedekah beribu-ribu ringit. Ikhlas juga penting, kalau tak ikhlas, sedekah sepuluh sen pun tiada makna.
6. I'tikaf di 10 hari terakhir bulan Ramadhan.I'tikaf merupakan penyempurnaan ibadah puasa

Maka marilah kita memulakan ibadah puasa tahun ini dengan azam agar apabila selesainya 30 malam terakhir, maka selesai sudah penghapusan dosa lalu dan bertambahlah pahala kita untuk dijadikan saham bertemu Ya-Rabb kelak.

InsyaAllah.....

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

5 comments:

Yan said...

akak tak leh terawih sebab tak leh posa..hi..hu..sedihh..

ymn said...

slmt berpuasa .

Cinta Misteri said...

Samalah saya kak Yan, takleh terawih. Kat kg husband saya ni takda wanita yg solat kat surau/masjid. so, jadinya saya tak berterawih lahh...
(alasan jerk eaaa saya ni)

Cinta Misteri said...

Selamat berpuasa ymn.
Semoga amalan kita semua diterima oleh Nya

Anonymous said...

My spouse and I absolutely love your blog and find almost
all of your post's to be just what I'm looking for.
Would you offer guest writers to write content for you personally?
I wouldn't mind publishing a post or elaborating on some of the subjects you write concerning here. Again, awesome website!
Also visit my web page ... kolagen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget