20 September, 2012

Kenapa Perlu Menyakiti Hati Orang Lain???

Nampak tajuk tue? Kenapa? 
Suka hatilah sangat kalau dapat sakitkan hati orang yea??? 
Bahgia sangatlah hidup tu kalau berjaya sakitkan hati orang lain?

Nak tau kenapa saya buat entry nie? Meh baca antara fb post kawan-kawan saya, hari ni jer saya dah baca lebih 5 keluhan hati rakan. Simpati saya pada mereka, walhal rakan-rakan yang disakiti hatinya, semua baik belaka dan saya dah kenal mereka sekian lama. Tak faham lah kenapa ada orang yang dengki dengan mereka.



Hidup kat dunia ni kan berkongsi, kenapa nak dengki sesama sendiri? Lagi satu perangai manusia yang suka cerita hal orang. Yang ni pun saya tak faham. Sudah-sudahlah tue, jangan ingat diri tu bagus sangat tau sebab kita tak tahu bila kita akan duduk kat bawah. Kadang tue, taklah tinggi manapun orang yang mulut jahat ni, sekali bentes jer confirm terjelepuk jatuh bawah. Tapi masih tak sedar diri, nak juga menjaja cerita orang lain kesana kemari. Dapat apa erkkkkk?

Saya paling tak suka bila orang yang belagak bagus. Dan yang paling teruk sekali, suka menjatuhkan air muka orang lain. Bak kata Nabil Raja lawak.... "Dia jer yang A"

Pigidahhhhh.....jangan ingat orang diamkan perangai mulut longkang awak tue, orang akan diam terus. Satu hari kamu akan tahu juga bagaimana nak cakap lembut-lembut sambil berperibahasa. Time tue, tahulah kita....mesti dia tu tengah bermasalah, nak minta kesian, minta bantuan, minta simpati, segala bagai.

Ingat!!!!! Tak semestinya orang yang kita sakiti itu akan balas balik tindakan kita, tapi..... akan ada 1000 lagi orang di luar sana yang mungkin juga kita tak kenali akan sakitkan hati kita tanpa kita sedari.

Ingat!!!!! CCTV Allah ada di mana-mana!! 
(meh baca N3 saya yg ni jugak)


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

18 comments:

cikeyrah said...

manusia ,kadangkala mmg mcm tue ler..

Chic Na said...

dah sifat manusia agaknya tp agak2 la kan. moga2 dijauhkan dari org2 yg suka menyakitkan hati.

Arina Shamsul said...

nauzubilahiminzalik....

Deqla manjew said...

berlambak je manusia mcm ni.. deqla sendiri pun pelik, dorg mmg dah xde keje lain gamaknya..lg pedih bila kwn baik sndri yg buat kite mcm tu tau..ada deqla kesah?!! bole je hidop xde dia laa...

Mira Adzlia said...

tu lah lumrah idup

~Cik Sweety~ said...

alergik la ngn manusia mcm ne..sweety pun penah kena ngn manusia mcm ne..bkn penah pun, skrg ne mmg ada..tpi buat bodoh jela..kalo d layan,suka la dia.hurmm.. tak paham..

Sebenarnya komen yang hari tu sweety tulis sbb dh byk kali sweety nk masuk cni xdpt2..sbb tu taip mcm tu..hehehhe

Si Matatajam said...

M pun camtu gak..masih ada insan2 terdekat yg suka sakitkan hati M dgn kata2 yg sangat menyakitkan hati ni...

Mrs Velentine said...

xpe biarkan mereka yg penting kita tau hidup kita

are_lin@yu said...

betul tu..bg ayu tak prlu lah nk kecoh2 bnda yg xbaik ni..

Mommy aleesya said...

Xpe, kalaw orang tu buat kita sakit hati.. nanti dia lagi 10 kali org bagi dia sakit hati... Baik kita diam je.... Doakan dia berubah..

lelamaisara said...

erm...jauhila orang mcm ni..huhuuuu..tak kawan dengan die pon tak rugi ape2..hahahhahaa

dya bunga said...

dya pun kdg2 sakit hati jgk..

Anonymous said...

Thanks for the informative article, it was a good read and I hope its ok that I share this with some facebook friends. Thanks.

Acik Erna said...

dimana2 pun ada..acik yang dah tua ni pun kena jugak..tapi acik malas nak layan..acik hnya mendiam kan diri..patutnya dah umur macam acik..lebih2 lagi yang asek mengata acik tu lagi tua 5 tahun dari acik..ada lah masa2 untuk muhasabah diri..memang kematian tidak mengenal usia..tapi bagi kami ni rasanya makin hampir..cuma acik selalu berdoa..semoga diampunkan kesalahan acik,,dan lembutkan hati dia..supaya tidak sentiasa mencari salah acik..sekarang bukan masanya..malu orang muda2 tengok..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

setuju tu CIM....xfaham dgn org macam ni suka tgk kejatuhan org lain...

wan nurul hezrina said...

semuanya milik Allah termasuk segala benda peribadi org lain..esok yang dibawa amalan kita bukan kisah2 kengkawan atau apa2 keburukan org lain..kena selalu beristigfar sbb semua manusia tak perect.kena bersifat terbuka dan memahami..tak mo komen ttg org buat ceitatuh tapi kitanie harus jaga keluarga,anak2 n diri dr pada mendapat dosa..hanya Allah maha mengatahui..mmg btul ttg cctv Allah2=)

Anonymous said...

saya nk kongsi perasaan sy..ni kisah teman lelaki sy sndiri..krna sygkn dye..sy rela mkn hati hari2 dgn cara dye..stiap kali gaduh dye akn keluarkan kata2 kesat kt sy umpama sy ni xde hati dan perasaan..yg sy mampu hnya menangis...dye pngil sy pengemis,b**i, iblis, firaun...smlm dye kate sy perempuan muka bersalut kulit b**i..perempuan kg...xde maruah...ape la slh sy..sy rase n rebah dgr dye maki sy..slh sy cuma sbb sy sygkn dye...sy xsnggup lps dye...klu dye xsygkn sy skali pun knpa dye slalu buat sy mcm haiwan..hati sy hancur..sy menangis siang mlm...



Anonymous said...

saya nk kongsi perasaan sy..ni kisah teman lelaki sy sndiri..krna sygkn dye..sy rela mkn hati hari2 dgn cara dye..stiap kali gaduh dye akn keluarkan kata2 kesat kt sy umpama sy ni xde hati dan perasaan..yg sy mampu hnya menangis...dye pngil sy pengemis,b**i, iblis, firaun...smlm dye kate sy perempuan muka bersalut kulit b**i..perempuan kg...xde maruah...ape la slh sy..sy rase n rebah dgr dye maki sy..slh sy cuma sbb sy sygkn dye...sy xsnggup lps dye...klu dye xsygkn sy skali pun knpa dye slalu buat sy mcm haiwan..hati sy hancur..sy menangis siang mlm...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget