03 October, 2013

Syukur

Bersyukur dengan nikmat yang Allah beri. Tak perlu bermegah-megah, kalau lebih eloklah berkongsi, sebab tu kita kena bayar zakat fitrah.



Rezeki masing-masing tak mungkin sama, ada yang tu lebih yang ni tiada, ada yang tu sikit yang ni melimpah ruahnya, ada yang tu mewah yang ni....dia tak pernah merasa. Rezeki....semuanya rezeki. Wang, makan, anak, kerja, pendidikan, kejayaan, semuanya pinjaman. Kalau setiap orang rezekinya sama, tiada beza, tak indah rasanya dunia.

Tapi....bila apa yang kita inginkan kita gagal mendapatkan, bukan bererti kita dilupakan. Kerana percayalah, bila dia sekat sesuatu, pasti rancangan terbaik sedang direncana untukmu. Berdoalah jangan mudah mengalah.

Tipu....zaman sekarang mana boleh banding rezeki kita yang kurang dengan orang lain yang lebih kurang? Kata 'mereka', kalau kita susah, ingatlah ada yang lebih susah. Jadi bersyukurlah. Ya......tapi perasaan seperti itu memang payah, setidak-tidaknya kita bandingkan diri kita dengan orang sekeliling kita yang kita kenal susah payah. Mana mungkin dia punya mewah saya punya sederhana. Nahhhhh.......kannnn........ pasti itu yang terlintas difikiran. Perasaan itu memang tidak boleh ditinggalkan. Jadi....... kalau sudah demikian, berusahalah lebih keras untuk maju kedepan. Kalau kita berserah, pasti Allah juga akan melupakan sebab kita negatif dalam berperasaan.

Syukur......Tapi kalau kita mahu lebih, kita kena usaha gigih.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

12 comments:

Nurzakiah Hanum said...

betul tue

Puan Ida said...

betul tu
kite kene bersyukur selalu
salam perkenalan dari ida ye
jemput singgah blog ida ye
umielman.blogspot.com
dah follow blog ni no607

Deqla Manjew said...

setuju.. bersyukur sentiasa.. kalo tak, kita boleh jadi RIAK.. jika kita senang, ada lagi yg senang dari kita.. begitu jugak susah.. Allah tu sebnrnya maha adil.kita mgkn xde apa yg org lain miliki..tp mgkn ada yg org lain xde dlm diri mereka...tp kita ada.. betol tak?

Kakzakie said...

Akal sudah diberikan. Anggota sempura juga ada, jadi kenalah usaha sendiri kalau masih merasa kurang.

Zuraidah Butang said...

betul..kite sykur jek...jgn banding2 kan..rezeki org lain2.

lelamaisara said...

betul tu kak kalu nak lebih usaha pon kena la lebih kan....

Cik Aini said...

syukur!
bersyukur sgt2 kak dgn apa yg ada skrg..alhamdulillah ;p

9n0L4 said...

betul tu. kdg kdg, duet yg kite ade tu belum tentu kite pakai utk kita. :)

Yumida Huda said...

betul tu..berusaha n berusaha..yg penting harus ade rs syukur pdNya
agar kita merasa puas atas nikmat yg Dia berikan

Cik Nur™ said...

kadang2 sebagai hambaNya...
kita terlupa untuk bersyukur, dek terlalu alpa....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

syukur alhamdulillah

Yana Libra said...

setuju tu kak..kite kena sentiasa bersyukur, tapi kena jugak berusaha untuk lebih maju & berjaya kan~ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget