25 January, 2011

Berekplorasi di Pulau Karimun (PartTrex)...Shopping...

Berbalik pada cerita datang dan sampai di Pulau Karimun, Tanjung Balai, Indonesia.

Sampai saja di Hotel lebih kurang pukul 10pagi waktu Malaysia. Selepas sarapan Lontong yang superb tue, kitorang masih ada peluang bershoping sekejap di Pekan Karimun kerana majlis rmbongan meminang adalah sebelah petang selepas Asar. So, masih ada lebih kurang 3-4 jam nak bershopping.

Sebelum tue kena sediakan wang rupiah dulu. Masa saya pergi minggu lepas, tukaran wang adalah 2940. So, apalagi tetiba jadi orang kayalah.


Jumlah wang di atas RP247,000 bersamaan RM84.00 jerrrrrr......Tak apa, kat pasar nanti banyak money changer, leh tukat kat sana. Peringatan bagi sesiapa yang nak ke Indonesia, jangan tukar wang yang banyak di Malaysia, tukar jer kat sana, lebih menguntungkan.

Yang ni Kedai Pak Aji. Barang2 nya murah dan boleh tawar. Cuba tengok telekong yg gantung tue, kita boleh tawar sehingga ~RM60.

Terkesima saya melihat tabung duit ni. Cuba lihat, mereka tak perlu gari yang besar untuk mengikat tabung ini di tembok. Mereka biarkan saja, dan boleh dilihat disepanjang keda akan terdapat sebuah tabung selang sebuah kedai. Walaupun tempat ni sangat sebok, tapi tak pernah ada kejadian curi tabung derma lagi. Menakjubkan....cuba kita letak tabung ini di kedai Mamak kat Jln Segget.....Mesin ATM lagikan dibawa lari...inikan pula tabung yang ringan nie :)

Macet!!!!
Yang ni Amoi...Teka umur dia berapa? 20-an...hehehe
(Tak makan jamu yerrrr)
Adalah beli skinny jeans selai kat sini, murah jer ~RM30 selai.

Ngurut jugak C'yg saya nie....

Menjangkit plak kat Abg Am. Jumpa suku plak tue, org Minang Indo jumpa org Minang Malay, apalagi keluarlah bahasa sanskrit diorg. Apa konoiiii jang!!!

Naik ke Oplet Pasar Malam

Balik dari rombongan meminang, kitorg ke pasar malam. Hurmmm tak ada apa2 pun yg menarik kat sini. Makanan banyaklah, tapi takut nak beli, takut tak serasi plak perut.

Jalan kaki ke Pantai Gloria...Banyak betul motosikal


Air Kocok.... Telur+Susu, tepuk sampai kembang.....Kita tengok siapa yg larat & selera nak minum....Hehehehe

Malam ni, Tuan Hj. Jamil yang belanja. Nak makan apa, order saja....Terima Kasih Hj.

Nilah air kocok tadi

YerrRRRkkKKkKKKkK......
Jagung sambal manis. Huhhh...tak nampak sedap pownnn

Penghibur jalanan


Papan Iklan...kreatif syiootttt...tengok diorg guna apa....
Jengjengjengggg...

Guna bunga plastik jerrr

Kayuh manual tueeee.....siap ada muzik lagi. Cayalah pakcik

Naik Oplet balik Hotel Wiko

Perghhhhh....betul2 disko dalam oplet nih. tengok arhhh speaker dia bukan main besar lagi. Hj.Jamil muka relax jer tahan telinga. Hehehe,,,,
Tambang balik naik oplet pown Tn.Hj.Jamil yg bayarkan. 1 kepala RM3000 (mahal tueeeee) macam naik limosin tau. Actualy, RM1 jer satu hala.

Yang ni Vivi, pemandu pelancong kitorg malam tue

Kedai ubat sebelah Hotel Wiko
Banyaknya moto kat hotel ni memalam gini. Diorg ni sumer gi disko ngan makan2 kat restorang hotel ni. Memang diorg buka pada org luar.

***********

Esok pagi..........Dah nak balik. Pagi kitorang pergi shoping lagi tempat yang sama. Adalah beli keropok skit ngan kain pelekat.








Ada lagi rupanya minah jual jamu kat Indonesia nihhh....




Jual minayk kenderaan (petrol) kat tepi jalan jer beb. Tapi menurut penduduk kat sini, minyak ni memang ada campur minyak tanak sikit.

*************
Dah sampai masa nak balikkkkkkkkkkkkk..................
Ini adalah jamuan tengah hari kitorang. Nasik ntah apa kebende namanya. Nasik kepal, lauk sayur urap pucuk ubi dengan sambal goreng. Adalah ayam goreng penyet ngan sambal belacan. Petai tu saya tak makan, tapi come with bagi sesapa nak makan...Baulah ferri nanti.
Van dah sampai, nak bawa kitorang ke Jeti


Macet...motor banyak tapi tak pernah adakemalangan. Macam mana tue????




Beberapa pemandangan dalam perjalan ke Jeti Tanjung Balai.



Masuk ke Balai Berlepas


Dah sampai semula di Kukup......

Seronok bercuti dengan Dr. Raha dan Hj. Jamil


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

2 comments:

eiyra'z said...
This comment has been removed by the author.
Cowanioxd said...

bestnyer akak dpt gi Indon...eiyra teringin sgt..huhuhuh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom kongsikan