18 January, 2011

KFC untuk Ayah Ngah

Semalam balik kerja aku singgah jap kat umah Aunty menjengok Ayah Ngah yang masih terlantar sakit. Hurmmmm....nak tau aku bawa apa? K.F.C.

Kenapa bawa KFC jumpa orang sakit??? Kenapa? Tak boleh? Kalau nak jawab sajaaaa....boleh?

Hehehehe...actually, ada cerita disebalik KFC untuk Ayah Ngah.

Sebelum Ayah Ngah dikhabarkan tenat hari Jumaat lalu (korang ada baca tak entry aku tak?) aku selalu datang menjenguk Ayah Ngah bila balik kerja. Ayah Ngah tu sakit2 pun boleh buat lawak tau. Macam biasalah berborak kosong. Aku tanya Ayah Ngah, ada rasa2 tak nak makan apa2. Pizza Hut ker, Kenny Roggers ker, ShuShi ker sebab syiklah merungut kalau orang suruh makan bubur. Dia kata "Buburrr...buburrr...buburrr...". Sebenarnya Ayah Ngah tu kurang makan, minum air pun kureng, iyelah...faham...tengah sakit, memang tak lalu nak makan. Last2 Ayah Ngah cakap nak makan KFC.

Waaaaa.......uihhh aku tanya plak Ayah Ngah macam korang tanya aku tadi. Kenapa KFC? Ayah Ngah cakap, dia duk kat bilik tue tengok iklan KFC, maca sedap jer. Tue yg terasa2 nak makan. Tapi lepas kitorg ketawa terbahak2, Ayah Ngah cakap dia acah ajer. Tapi aku cakap, apa salahnya kalau Ayah Ngah nak makan, nanti Niena belikan. Hahahahaha...kitorg gelak lagi, Aunty senyum aja, Aunty cakap "hummm takyah lah Niena, tak dimakannya, tekak jer terasa2 nanti bila dah beli, terbangai mcm tu jer. Orang sakit memang minta yang bukan2". Alaaaa....tapi apa salahnyakan, kalau Ayah Ngah tue memang nak makan, siapa tahu?

Hari Khamis, sebelum Ayah Ngah dikhabarkan tenat. Aku ada singgah lagi umah Aunty lepas kerja, tapi masih takda bawa KFC. Saja singgah jenguk Ayah Ngah dan tanya khabar Aunty. Petang tue masa aku masuk bilik Ayah Ngah, Aunty ada dalam bilik tak pasti tengah buat apa. Tapi terbaring di samping Aunty ada terbaring kucing Ayah Ngah yang sangat gemuk dan comel. Taktaulah nama dia erkkk...Setiap kali aku datang jenguk Ayah Ngah, si comel tue mesti ada kat situ. Setia betul dia temankan Ayah Ngah. Masa aku gurau2 dengan Ayah Ngah, seperti biasalah soalan standard tanya, dah makan, makan apa, kenapa makan sikit, makan bubur yea.... Wahhhh bila dia dengar jer aku cakap pasal makan bubur, Ayah Ngah merungut lagi "Buburr....buburrrr....buburrrr.....ingatkan ada orang datang bawa ayam goreng tadi".

BukKKKkKKKkk!!!!! adussssssss, sakit syiotttt. Uihhh Ayah Ngah nie, perli ker lawak? Tapi lepas tue kitorang gelak. Aku cakap jerlah lom gaji lagi (palerhotaq aku, KFC tak sampai 30hengget tak boleh belikan). Aunty seperti biasa kata, "Takyah ler Niena, Ayah Ngah tu melawak jer, bukannya dia makan pown nanti". Lepas Maghrib aku balik sebab nak amik budak2 kat umah mak aku.

Tiba2.....bila aku dapat berita Ayah Ngah tenat, aku dah mula risau. Kalaulah Ayah Ngah kempunan makan KFC, menuntut dia kat akhirat nanti. Mana aku nak beli KFC kat Padang Masyhar? Bila tengok keadaan Ayah Ngah, aku rasa terduduk, kenapa aku tak bawak KFC semalam? Kalau apa2 terjadi kat Ayah Ngah, mesti aku menyesal tak sudah. :(

Tapi....tadi aku dah bawakkan Ayah Ngah KFC. Tak kesahlah dia makan ker amik bau jer ker, yang penting aku tak akan menyesal kalau apa2 terjadi pada Ayah Ngah akan datang.

Misi seterusnya adalah, bawakan Ayah Ngah SATE PERUT......
Pengajarannya, jangan berjanji dengan orang yang sedang sakit. Takut kamu tidak dapat tunaikannya sehingga sampai waktunya menghadap Ilahi...Sapa nak jawab? Haaa...dituntutlah kat Akhirat nanti....
Selamat beramal :)

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget