20 January, 2011

Kenapa Mesti Tinggal Solat

Ya Allah....ampunkanlah aku!!!

Semalam dalam perjalanan balik dari tempat kerja, aku singgah buang air kat sebuah petrol kiosk berdekatan dengan rumah aku. Waktu itu dah pukul 7.30pm. Takut tak sempat nak bukak pintu rumah, almaklumlah takda guna auto gate. Bila keluar simpang jer, aku akan melalui deratan rumah kedai yang tak siap. Bila lampu kereta aku menyuluh ke dalam bangunan tu, aku ternampak seperti ada makhluk yang sedang berdiri dalam bangunan gelap tersebut. Lalu aku memperlahankan kereta untuk lihat makhluk apakah itu, almaklumlah....sekarang ni macam2 kejadian paranormal berlaku disekeliling kita. Tapi bila aku amati betul2 susuk tubuh yang sedang berdiri tegak dalam bangunan tersebut, aku dapat lihat dengan jelas itu adalah seorang manusia.

Cuba u alls teka apa orang tu buat dalam bangunan gelap yang tak siap tue? Bangunan tu memang nampak uzur sangat, diding dah terkopak2, pintu tingkap dah takda sebab tu bila aku suluh, aku boleh nampak dengan jelas ada makhluk dalam tue (ehhhh manusia).

Orang itu sedang BERSOLAT!!!! MasyaAllah...Allah Maha Besar. Terkedu seketika aku waktu tu, terus tengok jam yang dah nak dekat 7.45pm menandakan waktu maghrib dah nak abis sedangkan aku masih berada di atas jalan raya.
Aku berkata dalam hati:
"Apa nak jadi dengan aku ni, tak reti nak bersyukur. Allah dah memberi segala kenikmatan, tapi aku masih tidak tahu mengucapkan terima kasih kepada Nya. Orang itu, tak ada rumah, duduk menumpang dalam bangunan yang usang, takda bekalan elektrik, ntah ambil air dekat mana tak tahu, masih boleh mendirikan SOLAT. Tapi aku.....ada rumah yang cantik dan bersih, keadaan bilik yang sempurna, karpet yang empuk ada air cond lagi, tapi masih main2 dengan solat. Buat mana sempat aja"

Kalaulah Allah tarik semua ni balik.........(terdiam)


***INSAFNYA***

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 comments:

Yan said...

INSAF.. ni tempat solat siap bercarpet lagi kan..

Journey of Youth said...

solat itu cermin diri yg sentiasa mengaku hambaNya namun kian jauh dari nurNya....

n!da said...

T_T..

betapa xbersyukurnye kite..

T_T.. ampunkan dose2 kami ya Allah..

Cinta Misteri said...

Yan : Saya masih menggigil nie sebenarnya, Allah tunjukkan ini kepada saya agar saya menginsafi diri.

Ya Allah...ampuni aku

Cinta Misteri said...

JoY: solat itu juga tiang agama, kalau tiang itu tumbanh, pasti kita juga akan rebah...

MasyaAllah

Cinta Misteri said...

Nida: Amin, InsyaAllah doa kamu diterima. Sama2 kita jgn tinggal solat

E.d.Y said...

ya Allah..bagusnya org tu..mmg insaf ni

apek poyo said...

menyesali dan mengingati ketika itu sudah cukup...yg kita ini masih mengingati kelemahan kita..
bersyukur lah dan jgn lalai...

Cinta Misteri said...

Edy: Memang sungguh menginsafkan

Cinta Misteri said...

Apek : sangat2 menginsafkan, doa saya agar saya sentiasa tidak akan lalai kerana syaitan sering mengganggu dan menghasut kita

eiyra'z said...

kita hanya akan sedar bila kita kehilangan sesuatu yg amat berharga dalam hidup kita kak..masa tu barulah kita teringat solat yg dah lama kita abaikan..
insafnyaa..

Zarina Jani said...

Salam,
Cari pasal solat, terserempak dgn blog ni..
yup..lately saya pon dok pk..kenapa mudah sangat nk tinggalkan solat

UniMeOw said...

insaf2...Y_Y

Phillipshive said...

INSAF.. ni tempat solat siap bercarpet lagi kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget