28 July, 2012

Boleh tak Sayang ponteng puasa hari nie?

Salam 8 Ramadhan...

Hari nie tak kerja, tapi...tak duk relax2 kat rumah jewr. Tadi gi hantar Danish pergi tuisyen, ehhhh kenapa tuisyen siang pulak?? Owhh, Danish gantikan tuisyen malam ke weekend sebab malam dia nak berterawikh. alahaiii anak Mama nie...

Danish tuisyen sampai pukul 3.30ptg, pastu sementara tunggu Danish 3 jam tue, saya & En.Hubby pergi shoping baju raya....Hehehehe awal sangat ehhh? Harusssslaaaa, tak boleh lambat-lambat, nanti kalau tunggu minggu depan orang gomen dan dapat bonus, shoping komplex sumer sesak. Lemassssss den nanti, ada pulak aksi rebut-rebut baju...haru...

Actually hari ni nak joint segmen yang telah di tag dengan kejamnya oleh Mama Arina dalam N3 beliau dgn ular tue. So, bila Mama dah bagi tugasan, kenalah buatkannnnnn. Nanti kena berdiri atas kerusi pula kalau tak buat. Klik banner bawah ni kalau nak joint. Haaaa.... GSFian yang lain dah buat belum? Tue Mama tag semua kannnn... Tajuk bebas, nak kuak lentang boleh, rama-rama boleh, kuak dada (jangan mendada org tak suka), tunggang tebalik pown boleh, janji kreative. Tapikannnn...ni saya tulis banyak-banyak agak-agak orang nak baca tak erk? Hurmmmm...tak kesahlah.


Haritue baca N3 kecik Lyafrina tentang mandi wajib, tapi sebenarnya saya memang dah plan nak tulis N3 tue dalam bulan puasa ni. Disebabkan waktu seharian tersangatttttlah pack, so jawapan klisye 'Tak Sempat'. Jadi, ambil peluang segmen tajaan Selendang Merah & Ain Dzaya untuk tulis cerita sejarah 10 tahun dulu....Haaaaa lamakannnn simpan, dah boleh jadi pekasam.

10 tahun yang lalu.....

~10.00 malam

En.Hubby : Sayang...jom masuk tido
Sayang     : Hurmmmm...sekarang ke?
En.Hubby : Iyelah...jom
[teeeeeeeeeeeeeeeetttttt] Siaran tergendala..

~04.00 pagi

En.Hubby : Sayang...bangun sahur meh
Sayang   : Hurmmmm  ngantuknya (sambil mengeliat)
En.Hubby : Janganlah macam tue, meh tolong mak kat dapur
Sayang   : Haaaa...kul brapa nie?
En.Hubby : 4 lebih dah, meh nanti lewat
Sayang   : Nanti masakkan air panas boleh?
En.Hubby : Laaaaa, syg masaklah lepastu buat nescafe kaw ehh
Sayang   : Owhhh, tu nanti syg buatlah untuk minum sahur
En.Hubby : Haaaa okeylah tue, meh laaa bangun
Sayang   : Tapi nak minta U tolong masak air untuk mandi
En.Hubby : Tu nanti-natilahhhh... lambat sikit takpe
Sayang   : Mana boleh, abih syg tak payah puasa ker?
En.Hubby : Eh..kenapa pulak? Puasalah, meh lah bangun sahur
Sayang   : Kenalah mandi wajib dulu... tapikan syg seganlah
En.Hubby : Memanglah kena mandi, tapi nantikan boleh
Sayang   : Haaa? Tak fahamlah. Syg tak payah puasa hari ni boleh?
En.Hubby : Laaa kenapa pulak nieee? Cepatlah dah nak 4.30 nie
Sayang   : Syg seganlah nak mandi pagi-pagi ni, nanti mak cakap apa
En.Hubby : Syg mandi pagi macam biasa 6.30 tulah, takda orang perasanlah
Sayang   : Ehhhh...boleh ker? So, syg tak payah puasalah ehhh?
En.Hubby : Laaa apa plak ni? Puasalah... kan boleh mandi wajib kendian
Sayang   : Owhh yea ker? Syg taktau pun....
En.Hubby : Laaa.. dibolehkan mandi wajib sebelum tergelincir matahari
Sayang   : Ehhh...boleh ker? Okeylah macam tue. Hadis mana hadis?
En.Hubby : Nantilah abg tunjuk, skang bangun dulu. Meh jom!

Hahahaha...buang masa chot chet chot chet, 4.45 pagi baru keluar bilik dengan muka serabai alam. Tengok atas meja semua dah siap. Ada 2 orang adik ipar sedang duduk kat meja makan sambil jeling mengejek kat kitorang. Kurenggg hasyemmm betul.

Mulai hari itulah baru saya tahu, boleh rupanya mandi wajib lewat sikit dalam bulan Ramadhan. Iyelahhh kan, sebagai menantu baru dalam rumah tue, malulah kalau berperangai tak senonoh (cheeewahhh....dah halal nak buat camno). Tapi, janganlah lewat sangat sampai lengahkan solat subuh, tue bukan saja boleh mendatangkan kebatalan puasa, tapi boleh mendatangkan dosa sebab tak solat subuh.

Meh baca kat bawah nie;

Perihal bersetubuh pada bulan Ramadan, Allah berfirman, maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka.
“Allah mengetahui kamu mengkhainati diri sendiri (iaitu tidak dapat menahan nafsumu), lalu Dia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhi isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang sudah ditetapkan Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu waktu fajar…” (Q 2: 187).
Dalam hal ini, antara penjelasan Zain al-Abidin al-Fatani dalam Kashf al-Litham (I: 104) ialah “jika naik fajar dan dalam mulutnya itu tiada makanan ditelan atau ia sedang berjimak maka ketika itu ia mengeluarkan qasad [niat] untuk meninggalkan jimak nescaya sah puasanya dan jika keluar mani sekalipun kerana jadinya daripada mubasharah (persetubuhan) yang harus.”
Maka persetubuhan itu tidak membatalkan puasa kerana berlaku sebelum waktu fajar (subuh).

Sumber dari : http://pondokhabib.wordpress.com/2011/08/17/jimak-selepas-imsak/

Rasanya saya dah memenuhi semua syarat, LIKE semua sponsor...Fuhhhh menduga kesabaran betul dengan kelembapan tenet yang hurmmmmm....


Oleh itu saya dengan kejamnya juga nak men'tag' 2 orang rakan pejabat saya;


E'in & Safni


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

19 comments:

auRoRa^boRealis said...

wei...yg di tag nie belum kawin lagi lah

Cik Nur said...

pernah dgr kuliah mgenai mandi wajib ni.. :)

auRoRa^boRealis said...

k.nina..esok jgn lupa mandi wajib ea...hahahha..mmm...nak story ape eaaa...

iEdA said...

hehe...jangan lupa mandi akk ^_^

Si Matatajam said...

He he dah tau..faham...faham...

Cinta Misteri said...

Safni, yg lum kawin lh kena tau awl2. Mana tau ntah esok ke lusa Mannuuu masuk minang. Hehehe

caliph shuriken said...

yup, btul laa info tu.. ada dgr kuliah aritu ^^

N.Aima K said...

hahaha..entry berani mati ni..mungkin inilah rasa pasangan suami isteri yg tinggal dengan keluarga..kekekekekekekekeke..

Arina Shamsul said...

hhihihihi..CIM nak ponteng pose ye..hihi..

ye la CIM..mmg malu ..hahaha.

Chic Na said...

hahaha.. time kasih utk panduan yg berguna ni. baru jgk tau aritu baca entri lya. ;)

Deqla manjew said...

haha... biase la laki bini mesti ada yg tang "siaran tergendala" tu... haha..deqla pun ingtkan dulu kena mandi wajib pagi2.. rupa2nya lmbt sikit pun xpela.. hihi

Cik Aini said...

hehehe
cik ai br tau jugak nih..boleh rupanya ye :)

Cinta Misteri said...

@Aima~
Kannnn...berani mati punya ni, share rahsia ngan kwn2.

@Mama Arina~
Malu kannnn....lagilh bila ada 2 org bujang kt umah tue.

gadisworld said...

oh mcm tuh..mmg pernah dgr gak..tapi masa tu masih was2 lagi..he..he..

Wanieys said...

dah jelas baru ku faham haahaa

E'in said...

adesss I nak cite ape nie u.. huhu.. eh! manuu nak minang safni? ekekeke

Zul De Alexis said...

hik2..cmne nie gua x kawen lg..ekeeke..pasal mandi wajid tu taw masa tingkatan 3..ustazah ada cerita..wah! ada ilmu..:)

Ain Dzaya said...

boleh simpan ilmu nie utk lepas kahwen nie..ehehe

9n0L4 said...

comel je Islam ni kan. tahu umat die malu. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget