30 July, 2012

RM1.00 vs RM1.50 (Hukum Karma)

Sekejap lagi dah nak balik, macam biasalah akan pergi bazar Ramadhan, sebab utama......... MALAS MASAK. Actually, bukan mim alif lam sim pun sebenarnya, tapi....

  1. Balik kerja penat, tak LARAT masak 
  2. Balik kerja jalan JEM, sampai rumah lambat 
  3. Tekak banyak, sumer REQUEST yang bukan-bukan 
  4. Bagi REZEKI pada penjual di bazar (cheeewah) 
  5. Dan pelbagai ALASAN propa lagi.... korang pown sama kannnnn 


Ni nak cerita pasal hukum karma, pembalasan Allah secara tunai. Sebab mulut poket binasa.



Haritu saya ke bazar Ramadhan Taman Tun Aminah (perghhhhh siap sebut nama kawwww!) Jenjalan cari makan dgn kawan sekerja Nae & Zar. Tiba-tiba Nae berhenti kat satu gerai yang jual air ceduk bewarna warni, semua bekas bertanda RM1.30. So maknanya itulah harga yang perlu dibayar untuk sebungkus air. Waktu tue Nae beli air kelapa kowtttt...(tak ingat). Kemudian saya bisik kat telinga dia secara rahsia dengan menggunakan bahasa rahsia, macam nie....:


"sifing gifit tifi gafa kefer? mafahafalnyefer... kafan afadefe yafang sifinggifit. sefedafap safangafat eefehhh afaifir difiafa?"

Nae angguk jer sebab dia memang faham. Kalau korang tak faham, cer tanya orang JOHO, mesti paham punyeeee.. Lepas tu jalan depan sikt, ada pulak gerai yang jual air ceduk dengan harga RM1.50. Tapi kami tak singgah ler, cuma jeling mengejek skit sambil dalam hati berkata lagi... "mafahafalnyefer!!!!"

Lepas tue kannnn, tiba-tiba Aqil (anak bongsu saya) call, bagitau dia nak air teh bunga. Owhhh okey Mama belikan kejap lagi. Jalan patah balik, jeling lagi gerai yang jual air ceduk RM1.50, depan sikit lagi jeling lagi gerai yang jual air ceduk RM1.30. Lepas tue dapat plak jelingan manja dari Nae, tu dia nak hence laaaa kat situ ada air teh bunga. Hurmmmm...taknak.. Lepas tue kannnnnnnn..... depan lagi sikit, haaaa ada abang-abang tough sasa macam atlet bina badan jual air. Takda tampal harga pown, ada pulak jual air teh bunga. So, saya berhentilah beli, abang tu hulurkan plastik berisi air dan saya pun hulurlah sekeping duit biru. Tiba-tiba.......... abang sasa tu cakap; "seringgit setengah kak". Perghhhh...dengan muka hijau biru hijau biru, hulur lagi sekeping duit biru. Dalam hati berkata;


"pafadafan mufakafa afakufu. ifingafat kafalafau cafakafap bafahafasafa rafahsifiafa Allah tafak pafahafam eeefehhh... kafan dafah kefenefe"

Moral of the story:

Pembalasan Allah akan terjadi bila-bila masa saja. Ni baru kat bumi Malaysia. Kalau mulut sengal macam ni cakap lebih-lebih walaupun dalam hati kat Makkah, hahhhhhh!!!!! hamek kau tau. Balasannya sangatlahhhhh teruk, tak percaya tanya kat orang-orang yang dah pergi Haji.


Atok saya pernah cerita, dia sorokkan selipar dia masa nak masuk kat Masjidil Haram sebab taknak kena curi. Tetiba keluar saja, dia cari-cari dah lesap. Betul-betul kena curi. Haaaa kannn baliklah hotel jalan kaki pinjam kaki ayam....

Pernah juga terdengar cerita, kalau tak silap saya baca Mustika. Ada seorang haji tue, dia berbisik dalam hati betapa pengotornya seorang pengemis tue bila meludah-ludah ke dinding bangunan. Tiba-tiba sampai saja dia di hotel tempat dia menginap, seseorang menegur yang belakang jubahnya sangat kotor dan basah. Bila dilihat, rupa-rupanya belakang jubahnya telah dikotori oleh ludah entah siapa tidak tahulah. Terus dia masuk ke bilik dan membersihkan badan serta menunaikan sembahyang taubat meminta keampunan dari Allah.
Jadi.....sepatutnya bila saya kena hukum karma haritue, kena buat solat taubat erkkkk...tapi saya tak buat! Astaghfirullah, teruknya saya!!!

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

26 comments:

Si Matatajam said...

Alahai nasib badan CIM.. Kekadang kalau kita kalau memilih sangat mmg macam tu la nasibnya... M tak kata kat CIM..sebab M pun pernah jadi camni.. So, sentiasa la beringat lps ni..

Deqla manjew said...

bahasa tu org johor je ke guna? deqla pernah jek dgr org kl guna..mmg biasa ckp jugak.. tp tukar sikit je laa...hihi..tak baik kan guna ayat cam tu..nmpk sgt dok ngata org..sama2 la kita jadikan pengajaran..stiap perbuatan ada blsnnya..cash lagik..

wan nurul hezrina said...

hehehe tulah sesama kita jadikan tauladan kisah benar cim nieh.hahaha..nurulpun suka air teh bunganie

Wanieys said...

tu lah kita selalu sangat memilih harga last2 terkena juga...wani penah jd juga mcm tu hihi

dyabunga said...

lain kali jgn memilih..hihih..

Miss Yaty said...

thanks..kadang3 kita sbgai mnusia mmg slalu lupe...lepas ni remind diri bila nk judge org..huhu~

~Sweet Honesty~ said...

kt sabah pun pakai bhasa rahsia ne tpi bkn semua org tau..

Masha Meisters said...

alahai.,..sekarang memg semua dah mahal kan...ape leh wat...huhu...

betu gak tu...mck cik masha pun ada cite jugak dye tegur dalam hati ada org tu buang air...walaupun jarak dgn org tu jauh,air yang dibuang tu terkena jugak ke dye...huhu

Saya Disini said...

xpaham bahasa apa tuh

Deq's Qienz said...

Lorrr cian cim..nasebadan la kak..salam 11ramadhan kak

LYAfrina said...

hehe./lya faha, bahaa F tu..zaman skolah dulu..slalu la gna bhs ni..

itula... apa2 pon kt msti jga mulut kan... adakalanyanyer mde sikit je.. tp mujurla... skurangnya jd sbg ingatan buat kt kan..

Nadia Elena said...

salam ramadhan kak..
sabar dgn ujian.. =)

Cik Nur said...

fuuuufuuufuuu...guna bahasa f mmg fayah sikit nak faham..kalau guna bahasa m nur faham jugaklah..

kita selalu mcm tukan, tengok yg ni xpuas hati, yang ni xpuas hati lagi, dan last2..tkena kita balik..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

dila pun prnh mmlih nk bli air..huhu..tp last2 tgk smua mhal..kna bli jgk sbb mls nk pusing blk yg murah tu..huhu..btul,klu g mekah xblh mrungut,xblh fkir bkn2..kna istighfar dan sbar bnyk2.. bnyk jgk dgr cite org g sana:)

Yumida said...

bahasa fffff..tu x paham..tringin nak blaja ngn CIM
aah..sy pn pnh menghadapi situasi cam CIM nih..last2 sendiri terkena..hehe

are_lin@yu said...

hehehe kena buat solat taubat ni kak.hihi..

lelamaisara said...

tapi memang kan...kalu memilih akhirnye kita yg terkena...sabar je kan...huuu

mahalnye air2 tu...

Karukord Jagau's said...

Hahahaa kan dh kena....len kali beli aja yg 1.30 tuuu

Cendol said...

eh ape punye bahase tu tak phm membacenye.jenuh try sebut.hehe adoii nak buat mcm mane.dah rezekii org tu.huh geli le cerite kene ludah tu..hisss
mcm2 permintaan eh.haha yg no 4 tu plg power la alasan nyee.haha

Miss BaNu said...

pernah gak jadi mcm tuh..hehe sabar jela kan..pengajaran untuk kita kan..

elyna mirsada said...

hehe...bahaya xletak tanda harga sekali rm1.50 =)

Arina Shamsul said...

ngeeeeee..:)

lain kali jangan buat lagi tau :)..ihik..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

safayafa fafahamfam kakfak. hehe

N.Aima K said...

kih kih kih..ya ampun kalau kat makkah apa yang kita cakap semua diaminkan..tu lah tak boleh fikir yang bukan-bukan

N.Aima K said...

kih kih kih..ya ampun kalau kat makkah apa yang kita cakap semua diaminkan..tu lah tak boleh fikir yang bukan-bukan

9n0L4 said...

dasyat jugak kan terdetik hati kat mekah. takut pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget