27 July, 2012

Kenapa Malas Sembahyang??

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang - bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam & siang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Pergi shoping aku sanggup sampai petang,
Tengok konsert aku sanggup berdiri manjang,
Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal la aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur aku bukannya panjang,
Pagi Kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang - sorang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Siksa neraka cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh
Halang!!!

Bulan puasa ni marilah kita tingkatkan amal sembahyang,
Tak guna puasa kalau tak sembahyang, 
Kalau tak sembahyang dalam kubur tidur tak tenang,
Sebab amalan kita kering kontang.

Credit gambar untuk adik ipar

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

22 comments:

Si Matatajam said...

wah...blog CIM dah berubah wajah..cantiknya...errr..tak nak malas solat la...tapi waktu setan berbisik tu yg jadi liat tu..

Yumida said...

bagus kata2 tu sis...hujung2 ayat tu mcm irama...
moga diri kita beristiqamah mendirikan solat...nice sharing..sbg peringatan kita bersama
salam ramadhan sis CINTA ITU MISTERI

Cik Nur said...

kalau penyakit malas tu, mmg semua benda jadi malas..tapi kena lawan...tambah2 bab solat...smua tu dugaan kan..

Chic Na said...

bagusnya peringatan macam ni. tu semua hasutan syaitan. kadang2 memang terpedaya. semoga kita semua dilindungi.

Deqla manjew said...

cuma 5 minit je pun... tp kalo dah setan menghasut, kdg2 tertangguh jugak.. ish...kena kuatkan iman...

Cik Farhana said...

Suka kata2 nih..InshaAllah sama2 beringat..Solat Tiang Agama~

Salam Ramadhan dear:)

Masz Sidek said...

entry yg bagus....
semoga ramadhan yg mulia ni menyedarkan mereka2 yg lalai kpd Allah....

dyabunga said...

dya suka entry ni..tpi bila dh berjngkit penyakit malas ni penawarnya diri sendiri lah kan..lawan penyakit malas tu

lelamaisara said...

bagusnye...tapi masih ramai yg tidak sedar...
nice

Cinta Misteri said...

Thanks bg yg dh baca & komen. Maaf utk penggunaan 'aku' dlm pantun di atas. Peringatan utk diri sendiri, dan juga bg yg membaca agar trus meresap dlm jiwa. Klau yg baca tu terasa, sendiri mau ingat, kiamat dah nak dekat..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

like like like :)

~Sweet Honesty~ said...

yahh..bgus2..insaf sweety membacanya.. kadang2 smbyg dgn perasaan malas... haishhh

are_lin@yu said...

betul tu..tak boleh malas2..hehe..salam ramadhan dear ;-)

ஜ miss klanika ஜ said...

bab buat amalan ni byk yg bermalasan tp boley dicegah rasa malas tu ye dop

Masha Meisters said...

ei....akak kita dah berpantu! dye dah mula dah....hehe....terima kasih yang teramat di atas ingatanyer :)

eh! kate nak lanje2 adik2 buka puasa ni...haha :P

LYAfrina said...

tq atas peringatan ni.

Kesuma Angsana said...

tq ingat mengingatkan ye

Yana Libra said...

insya'Allah,selagi ada daya solat takkan sekali saya berani tinggal..takut ooo~~

bulan puasa ni kenalah tambahkan solat sunat kan~ :)

nn lylyn said...

terbaek ^^

iEdA said...

kata2 2 mendalam maksud dia...mmg sembahyang 2 wajib tp kadang2 kalo datang malasnyer, punya lah payah nak gerak..memang betol2 menguji diri

Wanieys said...

tq CIM atas perkongsian dan peringatan ni :)

9n0L4 said...

same same mengingati. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget