01 September, 2013

A.K.U.T.A.K.P.A.H.A.M

Aku...yea itu saya...Aku tak paham, yea sungguh saya tak faham
Banyak sangat hal yang kita tak faham
Sama ada tak faham atau buat-buat tak faham
Banyak sangat tanda ? pun susah, lagilah kita tak faham.

● kenapa dunia kini semakin kejam?
● kenapa nyawa kini semakin murah?
● kenapa darah kini mudah melimpah?
● kenapa manusia kini kian berubah?

Antara kita...yea sesama kita...
Aku tak paham, yea saya semakin tak paham
Antara kita, yang memahami hati sesama sendiri
Antara wanita
Antara lelaki
Antara suami isteri
Antara adik beradik sendiri
Antara sahabat-sahabat sejati
Antara muslimat muslimin.

Wanita...kenapa menyakiti hati wanita lain?
Sudah habiskah lelaki sampai sanggup berkongsi hingga menyakiti?
Tak habis mencuri, malah tamak haloba merampas semua harta dunia yang ada.

Lelaki...kenapa tak mahu ikut sunah nabi?
Sanggup berbini-bini tapi abai tanggugjawab sendiri
Mulut manis menabur janji tapi akhirnya memungkiri

Suami isteri...kenapa ikatan murni sanggup dikhianati?
Bersuami isteri berjanji susah senang sehidup semati 
Tapi kenapa beban dirumah isteri tanggung sendiri
Sedangkan sama-sama keluar dikala fajar mencari rezeki

Adik-beradik... perlukah menyusahkan sesama sendiri?
Bukankah ikatan itu membuatkan kita saling memahami?
Dari rahim si ibu benih yang sama walaupun tak serupa
Salinglah menyelami hati-hati yang disayangi
Jangan suka buat hal sendiri hingga ada yang memendam rasa sakit hati.

Sahabat sejati...seriuskah mengklasifikasi yang mana playwood yang mana jati?
Tapi akhirnya tega menyakiti mengkhianati hanya kerana iri hati
Fitnah sana sini sedang dibibir dialah teman sejati
Hingga sahabat tidak jati memandang dengan lirikan jelingan penuh erti.

Muslimin muslimat... bukankah kita menghadap kiblat yang sama?
Allah itu maha berkuasa, Dia yang mengatur semuanya, dan kita redha
Tapi bukan alasan untuk kita lakukan apa saja ikut suka
Dan menyalahkan takdir semata tanpa berusaha lakukan yang terbaik untuk kita.

Antara kita... aku kau dia dan mereka mengenali sesama sendiri
Kecil hati...... sakit yang payah diubati
Mengambat hati... membuatkan kita sering tersenyum sendiri
Hati-hati dengan kata-kata "susah cari kita"
Ayat itu sangat berbisa, jangan sampai kata itu ternoktah untuk kita.

#sungguhakutakpaham#

Dan pasti masih ada yang tak paham, kenapa saya menghilang dari dunia maya. Sungguh belum terdaya bercerita, hal-hal dunia penuh pancaroba, dengki, khianati, iri hati, sakit hati... Sesungguhnya saya memang tak faham, kenapa saya, tapi adakah mereka-mereka juga dikalangan kita pernah merasainya. Belum bersedia hendak bercerita.

Dan akhir-akhir ni, saya sangat tak paham...
★ kenapa KL Gangster 2 boleh bocor
★ kenapa gawang JDT mudah bocor

Hahahahaha......

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

19 comments:

Yumida Huda said...

sungguh puitis karya sis
membuatkan diri yumida tertanya2
*misteri

yg star 2 bintang tu..huhu...
mengapakah..kenapakah...
hehe

Chic Na said...

erkkk.. mendalam maksudnya.. saya pun tak faham kak..

Tihara said...

sedap dibaca ni.. :)

Cik Aini said...

aduhhh
lagi baca nk bg paham trs jd lagi x paham.hahaha tp yg **kenapa gawang JDT mudah bocor tu Ai paham.hehehe

selamat ari raya sis..muhun maaf zahir batin ye :)

Deqla Manjew said...

ok.. deqla buat2 paham jelah ye kak.. hihihi...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Assalamualaikum cim

maaf lama xsinggah sini

wah best sungguh baca karya cim ni nasib saya faham hahahaha

Gossip Masta Resource said...

nice.menyentuh hati :)

-Info terkini mengenai KL gangster 2 disini

http://gossipmasta.blogspot.com/2013/09/kl-gangster-2-leak.html

Cik Nur™ said...

cuba untuk faham, tapi tak paham jugak...

yg pasti jelas lagi nyata, dunia skrang makin kepenghujungnya....

LYAfrina said...

hahaha..y last tu x tahan..

lelamaisara said...

saya pon tak paham gak yg last tu..heran bin ajaib kan..heheheh

kak cim moh le kite berdating dibuai rumah mak sya tu,...:) rindu kak cim...:)

Rosmiza Ali said...

Ntah, Mieza pun tak paham.. Huhu..
ZON PERMAISURI CHOMEL

E'in said...

kite pun xphm kak... kahkahkah

Mrs Velentine said...

nice kak..MV paling suka dua ayat dibawah..kenapa KL gengaster dengan JDT bocor??

eMMe said...

puisi Kak Nina sungguh tersurat dan tersirat, saya faham kak...
ape pun.. kite doa lah yg baik2 aja...mudah2an.. terpelihara...dan dilindungi...

Masha Meisters said...

ape boleh buat...perompak skrg dah tersangat berkaliber...huhu

Kesuma Angsana said...

menarik karya ni even fening KA baca hehehe

TiranaAduka said...

rambut sama hitam,..

Umi Qi said...

Umi Qi dpt selami dari jauh sudut entry nih, byk ekspresi perasaan yg hendak diutarakan, tp penulis cuba menggaburinya bukan...mmg benar apa yg diperkatakan, kita tidak akn fhm perangai mnusia yg bermuka2 hati sebegitu, tp nyata diri kitalah tunjang utama kepada sekecil2 perubahan

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.CiM..

huhuh..sungguh saya tak faham...
:p

senyum2 selalu ok.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget