25 September, 2013

JANGAN ANGKUH

Antara hal yang membuatkan aku pikir banyak kali pusing kepala kanan kiri bilamana ada manusia manusia yang tak sedar diri tak tahu tarikh mati cakap tak henti henti hamun maki sesuka hati dia ingat dunia ini miliknya abadi tak faham erti tahu diri.

penat.....letih sendiri bukan bila baca takde tanda titik noktah koma.

lagi letih bila melayan angkuh manusia manusia yang tak tahu reti pandang ke bawah.

Kau siapa?

Cuba bila suatu hari nanti tiba tiba kau sakit kepala pergi jumpa doktor terima berita duka bagai sesuatu hempap atas kepala..... "kau cuma ada 6 bulan saja"

Tika itu..... apa kau rasa?
Saat itu..... mulalah kau fikir kau siapa..

Jangan suka suja hina orang atas sebab kau itu sesiapa. Bila mati nanti kau pakan kain kapan yang sama. Ke kubur nanti kau takkan tahu siapa yang tanggung berat usung kau sampai ke dalam sana. Di situ nanti kau dah tak boleh fikir lagi apa dosa sehingga kau disebat dibakar diherdik disula. Dan kau tak mungkin diberi saat untuk fikir segala pahala besar kuman hingga besar batu bata yang telah kau lemparkan tanpa rasa rela.

Ahli syurga itu amalannya luar biasa. Tapi kita masih boleh menjadi seperti mereka kerana garis panduan itu ada. Bacalah....




Bersihkanlah hati mu...

ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍَﻋِﻨِّﻲ ﻋَﻠَﻰ ﺫِﻛْﺮِﻙَ ﻭَﺷُﻜْﺮِﻙَ ﻭَﺣُﺴْﻦِ ﻋِﺒَﺎﺩَﺗِﻚَ

Allohumma a'inni 'Ala Dzikrika wa Syukrika wahusni 'Ibadatika
Artinya: Ya Allah, bantulah aku supaya aku dapat berzikir kepadaMu, dan
bersyukur kepadaMu, dan perelok ibadah kepadaMu.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

15 comments:

Teena Tna said...

Doa itu Rasulullah selalu amalkan.
Apabila kita berada di atas, jgn lupa kita pernah berada di bawah.

Mrs Velentine said...

kan kak...bila kita d atas tue jangan lupa tengok2lah ke bawah sebab bila jatuh nnt kesakitan yang amat ..selamat hari jadi kak

Deqla Manjew said...

setuju.. nice entry kak.. jgn pikir kita hebat.. ingat Allah lebih hebat..bisa buat hambaNYA jatuh tersungkur bila2 masa je!!

Deqla Manjew said...

ulang tahun akak ye harini.. selmt hari lahir kak... ;)

kayyana said...

sgt setuju... hidup ni kan mcm roda.. bile kite kat atas selalu ingatlah yg kat bawah.. Allah tu Maha Adil kan.

Yumida Huda said...

nice sharing sis
moga memberi peringatan buat diri yumida
aah dlm dunia ni kita jgn suka sgt mendongak ke langit

Yumida Huda said...

nice sharing sis
moga memberi peringatan buat diri yumida
aah dlm dunia ni kita jgn suka sgt mendongak ke langit

Cik Nur™ said...

tak ada faedahpun kalau kita angkuh atas muka bumi ni...peringatan untuk diri nur juga...:)

ANIM said...

kadangkala manusia lupa dia hanyalah HAMBA hina yang menumpang duduk di bumi yang semuanya kepunyaan Allah:-))

Cik Aini said...

peringatan buat kita :)
siapalah kita jika nak angkuh dgn penciptaNYA..insaf

Masha Meisters said...

tengkiu kak...semoga terjauh dari golongan yang ALLAH tak suka...amin

Chic Na said...

hidup tak selalunya indah kan kak.. so, beringatlah selalu..

dya bunga said...

btl tu kak...jgn angkuh..xselamanya kita akan berada diatas..bila2 masa allah blh tarik nikmat tu..

9n0L4 said...

org trang ckp org mcm ni AGAH bercakap. huhuhu. die aje yg betui kan.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Allah S.W.T yg berkuasa dan hebat di alam semesta ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget