05 September, 2013

Nilai 15sen dan 20sen serta kesannya

Isu ini mungkin basi pada semua, sebab ianya dah berlalu beberapa hari lalu. Tapi, mungkin ada yang tak tahu isu ini sebenarnya ada sekualnya. Version ke-2 dan pastinya akan ada version ke-3, ke-4 dan ternyata ianya tak akan tamat dimana-mana.

Tengah malam semalam, minyak RON97 juga naik harga sebanyak 15sen. Menyusul kenaikan 20sen harga RON95 setelah 2 hari kenyang caci maki.



Yea....memang ramai yang marah dengan kenaikan ini. Sebab apa? Khabarnya Malaysia adalah pengeluar minyak utama dunia. Jadi...... masing-masing berpendapat boleh mendapatkan minyak secara percuma. Dan juga kerana pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar negara guna kad zassss jalan tanpa keluarkan sesen pun duit mereka.

Haha....tapi, masih juga ada yang mengerti, faham dan setia pada tunggak pemerintahan negara. Percaya pada pemimpin mereka, biarlah mereka yang uruskan semuanya, asal Malaysia aman selamanya.

Dan saya...........sebagai isteri kepada pegawai kerajaan Malaysia, dinasihatkan jangan berkata apa-apa. Sebab nanti akhirnya kena semula kebatang hidung saya. Sebab nanti takut sang suami dimasukkan ke bilik bicara dan dituduh pengkhianat negara. Sebab nanti dikatakan tak bersyukur pula kononnya suami dibayar dengan wang hasil pendapatan cukai negara.

Arghhhhh...saya tak kira, saya suka cakap apa yang terfikir diminda. Jangan ada yang cuba nak halang saya!!!

Nilai 15sen dan 20sen memang kecil pada kita. Tapi........tidak pada yang lainnya. Tapi, jangan lupa, nilai 15sen dan 20sen itu pasti akan bernilai bila tangki dipenuhkan. Boleh beli beras bagi keluarga makan...iyekannnn....?

Tapi......bukan kenaikan 0.15 atau 0.2 yang saya nak kata sebab nanti jemu jelak pulak awak awak semua membaca sebab kalau cerita kisahnya sama saja caci makinya serupa. Yang saya nak kata.....apa akan jadi selepas ini hanya kerana 0.15 dan 0.2....???

Dulu saya bawa duit belanja ke sekolah limapulohsen saja, naik menengah up sikit lagi limapulohsen sebab sekolah dari subuh sampai maghrib. Takde balik makan tengahari, pandai-pandailah macam mana nak isi perut sendiri. Walhal seringgit yang mak beri buat tambang balik rumah naik teksi....owhhh dulu bukan teksi tapi prebet sapu. Duduklah kat celah-celah ketiak masam dan busuk.

Ayah saya gaji tak sampai seribu, mak duduk rumah ambil upah jahit baju.
Tapi itu dulu...duit seribu tampung keluarga 7 kepala.
Itu lebih 20 tahun dulu....

Kami tak makan dikedai, harga sebenar mee sepinggan kami tak tahu. Tapi kata orang hanya seringgit setengah waktu itu. Sekarang dah puluh tahun berlalu. Harga minyak naik turun tak menentu. Nampak tak apa yang saya nak beritahu?

■ semalam minyak naik 20sen - disusuli mee goreng naik 20sen
■ hari ini dah stabil minyak turun 20sen - tapi mee goreng kekal tak turun sesen
■ esok minyak naik semula 20sen - mee goreng pun naik lagi 20sen
■ lusa minyak turun 20sen semula - harga mee goreng tetap sama
■ tulat minyak naik lagi 20sen tidak ditaja - seperti biasa mee goreng akan naik juga 20sen, nak taknak bayar jer.

Begitulah seterusnya mengikut putaran masa. Sebab apa, masing-masing cuba kaut keuntungan naikkan harga. Owhhh...PENYELESAIANNYA.... jangn makan mee gorengnlah yea.! Awak semua..... itu contoh mudah dari saya. Tukarkanlah mee goreng dengan makanan kesukaan kamu semua, barulah nampak apa yang saya nak kata.

Jadi...macam mana?
Siapa yang patut dipersalahkan atas kenaikan harga minyak dunia?
Apa yang sepatutnya dilakukan agar rakyat jelata tak meroyan sumpah seranah merata?
Menteri mana yang tak sepatutnya duduk diam bersila tak buat apa-apa?

Sudahlah....fikirlah...
Caci maki sumpah seranah tak bawa kemana
Dosa bebakul tak tepikul nak tuang kat siapa
Esok-esok tu turunlahhhhh ia.....

Sila jaga bahasa, Allah ada dimana-mana ♥♡

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

27 comments:

Chic Na said...

sebenarnya tak reti nak komen apa pasal isu ni.. yg pasti ada pro & cons juga kan.. ;)

*suka dengan kisah dalam entri ni*

Farah Waheda Wahid said...

naik atau tidak, hidup memang tetap perlu diteruskan...

BERT said...

'mereka' salah guna.. addala balasannya nanti.. hidup macam tak pernah pk mati.. benci dengan pemerintah sedia ada.. janji macam2 tapi semuanya hancuss..

Nurzakiah Hanum said...

betul2...redha

kayyana said...

isu ni sangat susah nak dibicarakan.. mmg kte kte ni yg gaji ngam ngam je akhir bulan sgt la terasa dengan kenaikkan ni walaupun hanya 0.20 sen.. banyak kot.. kalau dah 10 liter da berape kan.. malaslah nk ckp lagi..wat sakit at je. hahaha

MAZLIZA ABD RAZAK said...

sangat terasa dengan kenaikan walaupon 20sen.. sekali pam bukan 1 liter.

Deqla Manjew said...

deqla sebagai pegawai kerajaan juga dinasihatkan x memberikan komen apa2..hahahaha.. aduyaii.. smua barang dah naik.. alasannya minyak naikkk... hukhuk

Masha Meisters said...

memg dah terasa...last 2 days isi minyak RM50...baru 2 hari dah turun 2 bar....kalau sebelum ni fuul tank boleh tahan seminggu pergi balik kerja...lepas ni tak tahu la...
mereka yang pergi balik kerja pakai kereta yang guna petrol memg rasa...fuhhhhh

Tihara said...

haah senang citer, kalau tak puas hati kita tunggu kat akhirat esok..wallahualam

tirarosl said...

so kene usaha cari duit lebih sikit la pasny. klu kite xley nk ubah org, kte boleh ubah diri kita. for better insyaAllah ;)

Qhaifa Nur said...

sikit sebanyak tetap beri kesan kat kita...
bayangkan mereka yang memandu setiap hari...

TiranaAduka said...

salam
Menarik ulasan cm ni.

Kakzakie said...

Pemantuan menyeluruh tak ada CiM itulah jadinya. Macam juga bab parking kereta. Tak ada kena-mengena, tetiba naiknya berganda-ganda. Ada ke pihak berwajib yg ambil pusing. Akibatnya yg kaya terus mengaut untung, rakyat marhaen terus mengeluh pedih...

Umi Qi said...

Kisah hidup saudari sgt2 meruntun hati, moga isu ini tidak bpanjangan, terima ksh lawat blog umi Qi ye slm kenal :)

Yumida Huda said...

itulah yg dirisaukan kan sis
kesan kenaikan harga myk
peniaga mula ambik kesempatan utk up harga brg2
moga pihak berkaitan sentiasa memantau

Rosmiza Ali said...

Huhu.. no komen.. T_T
ZON PERMAISURI CHOMEL

Solehah Shamsuddin said...

Solehah mls nk komen psl ni sgt. nt ada jgk yg hentam. sbb tu solehah xberani nk wt entri psl ni.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

malas nk komen psl ni rasa skit hati

Riedaffya ibrahim said...

best bace entri ni cim..tp nk kome wallhualam...masing2 ade pendirian sendiri kan..pikir2 la mana baik dan burok..

Cik Nur™ said...

Kadang2 yg tak berkaitan dengan minyak pun naik harga gak ni..hehehe

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Niena..

huhuh..cma x leh nk kata apa..tp cma bkn golongan gaji besar2..harga barang naik ni mmg agak mmbebankan..
redha ajelah..

*setuju..minyak naik,harga brg naik,tpi bila harga turun, xde plak harga brg turun* sedih :(

Cik Aini said...

wpun naiknya x byk tp bg Ai tetap terasa..sbb pnggunaan ari2 mmg akan terasa,x lama lg suma barang akan naik..

E'in said...

tension kite kak! tension tension! pakai gas jelaa mcm nie xyah pakai minyak... hahaha...

mcm laa drive pegi keje ek..........

lelamaisara said...

nampk macam tak banyak naik nye..tapi disebabkan penggunaan harian memang terasa tau...

izan mama mia said...

malas nak komen apa lah bab ni.... dok kata pun...kenan boh juga minyak...tak dinafikan ada brg yg dah naik....

Kesuma Angsana said...

Arghhhh sakit jiwa pikir pasal minyak ni !

Mrs Velentine said...

bila politik dikaitkan dengan minyak mmg kita yang jadi mangsanya..gaga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget