14 September, 2013

Hak Penjagaan Terhadap Atok dan Nenek

Salam pagi Sabtu semua...

Hari ni busy sikit sebab ada tugas penting....cheeewah. Owh yaaa, sekarang saya sangat gembira sebab atok & nenek dah menetap dengan kami. Harap-harapnya lamalah mereka nak tinggal dengan kami. So, untuk masa ni hak penjagaan adalah ke atas kami. Jangan ada sesiapa yang suka suki datang rumah kami dan nak amnpbil atok & nenek kami. Cheeeewaaahhhh..... Ganas eakkk, macam main rebut-rebut gituewww.







Pagi-pagi lagi atok dah siap, segak-segak tunggu saya nak bawa dia balik kerumah nya. Alah, tak jauh mana pun lebih kurang 45 minit dari rumah agam kami. Nak balik jenguk rumah katanya. Tapi atok ni, relax laaa dulu sebab pukul 11 nanti baru kita keluar sebab kena hantar nenek pergi dialisis dulu. Nenek sedang jalani rawatan dialisis di Bangunan Abu Kasim, jaraknya lebih kurang 15 minit dari rumah agam kami. Ujian dialisis mesti dilakukan 3 kali seminggu iaitu jika mengikut jadual nenek, hari Selasa, khamis dan Sabtu start jam 11 pagi hingga 3 petang. Lama tau, 4 jam. So lepas hantar nenek, terus atok nak balik jenguk rumah. Tapi, atok....kejap yea, kita ambil cicit dulu kat sekolah. Gelisah jer muka atok sampai tertidur dalam kereta di hadapan sekolah cicit.

Nenek semakin sihat sejak seminggu duduk dengan kami. Awalnya nenek tak boleh berjalan, tapi masa hantar nenek di pusat dialisis tadi bukan main seronok lagi dia meround. Semua menegur.... "ehhhhh...nenek dah boleh jalan"

Atok pown dah sihat jugak, tapi atok tak kesah sangat sebab atok memang renyah. Ada saja kerjanya kalau kat rumah ni. Tapi masa atok datang haritu, kaki atok yang sebelah kanan keras kejung di bahagian keting dan betis. Tpi berkat kesungguhan bonda saya merawat, bahagian yang keras kejung tu dah mula lembut.

Merawat orang tua ni kena banyak sabar. Kena ikut kan saja rentak mereka sebab nanti kalau cakap lebih sikit merajuk. Walaubagaimanapun, kami akan tetap menjaga dan merawat atok dan nenek dengan baik. InsyaAllah, kami sama-sama. Cucut cicit yang rindu dengan atok & nenek, meh laa datang rumah kami, pintu sentiasa terbuka, tapi kalau kami mangga sila tekan loceng yaaa. Kat luar sana tu sangat bahaya.

Doakan bonda saya juga sihat agar dapat menjaga atok dan nenek saya yang sudah menjangkau lebih 86 tahun.

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

11 comments:

Azwar Syuhada said...

Bila baca entry ini, rasa rindu plak dekat arwah atok n nenek.. :(

Tihara said...

atok dan nenek akak dah takde, sedih plak rasa..hanya doa dan bacaan quran dapat dikirimkan sebagai hadiah mereka di sana

Si Matatajam said...

Bertuah Atok dan Nenek akak dapat anak dan cucu yg penyayang dan prihatin...

Yumida Huda said...

aah kan..org tua..bila usia makin menginjak diorg cepat sensitif..mudah merajuk..hehe

moga atuk n nenek sis sihat walafiat, cergas..

sure meriah ade org terdekat bermalam kat umah

Chic Na said...

seronoknya dah tinggal sebumbung.. selalu atuk2 ni susah nak ajak tinggal sekali.. lebih suka tinggal rumah sendiri.. mesti meriah rumah.. :)

Cik Nur™ said...

NUr dah tak atuk dan nenek...

rindu pulak rasa..apapun, best akak dapat tinggal sekali.. :)

Cik Aini said...

untung CiM masih ada kedua2 nya..Ai dah xda dah..selagi mereka ada kan sis...sayu tetiba..

lelamaisara said...

rindu plak kat arwah atok dan nenek sya...dulu arwah duduk umah mak..jadi saya dengan mak banyak jage...mase tu sya lepas stpm jadi tak de keje tolong mak jaga nenek yang sakit...sampaikan kehari ini saya masih teringat2 arwah nenek panggil saya laila laila anak ku....hmm...

Deqla Manjew said...

bertuah akak masih boleh jaga atok nenek.. deqla dah xde atok nenek sejak kecik lagi.. ;(

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

atok n nenek cim bertuah sebab anakcucu baik yg menjaga mereka

are_lin@yu said...

alhamdulillah jga mereka elk2 ya kak ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget