01 December, 2012

Letakkanlah Hati Di Tempat Yang Betul


"Letakkan hati kamu di tempat yang betul. Jangan memaksa dan jangan biarkan sesiapa memaksa, lakukanlah dengan kerelaan hati. Allah sentiasa membantu hati-hati yang suci."

Itulah kata-kata yang sering saya berikan pada adik-adik saya yang sedang dalam kesulitan menghadapi masalah cintanya. Perkara biasa yang sentiasa berlaku, dia sukakan orang ni, tapi orang ini pula suka kepada orang yang itu, dia suka seseorang ni tapi takut luahkan sehingga ada yang meluahkan dahulu tapi seorang lagi ada menyimpan harapan dengan yang penakut itu. Disebabkan inilah, cinta tiga segi banyak berlaku kerana TIDAK MELETAKKAN HATI DI TEMPAT YANG BETUL.

Jangan takut meluahkan, biar sakit biar perit, setidak-tidaknya tiada penyesalan dikemudian hari. Pernah tak kamu dengar ungkapan ini; [saya tak tahu dia sukakan saya....kalau saya tahu tak mungkin saya berkahwin dengan pilihan ibu saya] atau.... [kenapa dia tak bagi tahu sendiri dia sukakan saya, sekarang saya dah menerima cinta orang lain]. Dan bila ini terjadi, akan berlakukan ketidak relaan hati seseorang pada satu hati yang sedang bersamanya, kerana hatinya telah diganggu oleh rasa bersalah kerana tidak mengetahui orang yang dia ingin miliki sebenarnya ada rasa untuk memilikinya juga tapi tak berani meluahkan.

Tidak ada salahnya jika seorang gadis meluahkan perasaannya terlebih dahulu di zaman ini. Jika takut meluahkannya sendiri, gunalah khidmat orang ketiga yang boleh dipercayai. Berusahalah untuk mendapatkan cinta sejati, duduk diam menanti jodoh datang sendiri sudah tidak relevan lagi. Ya benar, Allah telah menetapkan jodoh masing-masing, tapi kita diharuskan berusaha unuk mendapatkannya. Qada' dan Qadar Allah tak siapa boleh menidakkannya. Tapi....kebahagian kita perlu cari sendiri.

Untuk seseorang yang masih ragu-ragu dengan cintanya.... ~dia tahu~
Lakukankanlah Istiqarah, kakak pasti itulah cinta yang Allah berikan kepada kamu. Dia sayang kamu seadanya, hanya pada permulaan sahaja dia takut untuk meluahkan, dan kini dia masih takut untuk mengungkapkan kata cintanya, tapi...kamu sendiri tahu apakah maksud disetiap kata-katanya yang sedikit itu. Ya, dia kurang berbicara, itulah dia yang kakak kenali. Bukankah itu yang kamu minta di setiap sujud di beberapa iktikaf sebelum ini? Meminta agar Allah berikan kamu seorang lelaki yang berbudi pekerti, soleh dan tidak leka dengan dunianya. Kamu juga sering katakan mahu memelihara hati kamu, dan kakak pasti Allah juga memelihara hati kamu agar kamu tidak mudah jatuh hati dengan lelaki lain yang masih mengejar cintamu. Percayalah pada Nya. Rasa debaran dalah hati itu adalah goncangan syaitan yang mengganggu disetiap detik kamu bersama. Allah melindungi perhubungan kamu itu, percayalah.

Untuk seseorang yang telah meletakkan hatinya ditempat yang betul.... ~dia tahu~
Tetapkanlah hatimu, kakak percaya dialah cintamu. Berusahalah menjadi lelaki sejati yang melindungi dan menjaga hati. Restu bonda tak ternilai harganya, hati bonda pasti tersenyum melihat gadis yang elok budi pekertinya.

Kakak doakan agar kamu berdua berbahagia....












:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

13 comments:

elyna mirsada said...

alangkah bgus lau ku tahu spe jdoh ku,hehe

intanfirdaus247 said...

semuanya sudah ditentukan di Loh Mahfuz

Chic Na said...

suka entri ni. nasihat yg sgt memberi inspirasi. cinta atau lebih tepat lg jodoh sgt complicated sebenarnya utk difikirkan. tp Dia dah tetapkan yg terbaik utk hamba2nya. :)

Cik Nur said...

terbaikk..!
sekali gus membuka hati nur yg sedang gundah gulana..

Cik Aini said...

Terbaik!
suka sgt entry yg ni CiM..rs mcm satu petunjuk pun ada..apa pun Allah is the Best planner for us kan..hnya dia yg tahu segalanya tp x salah kalo kita mencuba kan :)

Cik Aini said...

Terbaik!
suka sgt entry yg ni CiM..rs mcm satu petunjuk pun ada..apa pun Allah is the Best planner for us kan..hnya dia yg tahu segalanya tp x salah kalo kita mencuba kan :)

Tihara said...

as salam

ya betul, saya setuju sangat..hati itu milik Allah..berdoalah banyak2 kepada Allah..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

setuju sgt tu....Allah S.W.T lebih tau apa yg terbaik utk kita

Deqla manjew said...

berusaha dan terus mencuba itu perlu..tp percaya segalanya telah ditentukan oleh Allah...kalo "dudok saja" pun xkan ke mana gak.. huhu

Mrs Velentine said...

terbaiklah kak

lelamaisara said...

bagusnye kate2 dalam n3 ni..:)

9n0L4 said...

sume yg jadi tu ade hikmahnye kan. Allah knows the best. :)

QasehnyaRania said...

suke n3 ni..tenq kak share ;D

semoga saya makin kuat utk hadapi kehidupan skrg walaupon masih menanti ...in shaa ALLAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget