10 January, 2013

Asalkan Aku OK



Saya suka sangat lirik lagu Awi Rafael, Asalkan Aku OK. Lirik yang benar-benar membawa maksud dan pengajaran. Jom kita hayatinya...

Selamat petang, selamat petang aku ucapkan
Kanak-kanak kecil berlari di ruang halaman
Hidup ini indah ku kata, Hidup ini indah lawa
Hidup ini indah ternyata

Asalkan aku ok, duit dalam kocek
Hidup dengan sederhana
Keluarga semua ok, masa depan cantik
Hidup jauh narkoba dunia

Asalkan aku ok, hidup macam taukeh
Teman ada sentiasa
Bernyanyi dan karaoke, kaya macam Datuk K
Hidup tanpa masalah dunia

Hidup mewah tanpa berhutang
Hati bersih tak lupa sembahyang
Inilah kehidupan
Inilah kehidupan

Otak cergas tanpa menipu
Jangan marah-marah tak perlu begitu
Inilah kehidupan
Inilah kehidupan

Asalkan aku ok, duit dalam kocek
Hidup dengan sederhana
Keluarga semua ok, masa depan cantik
Hidup jauh narkoba dunia

Asalkan aku ok, hidup macam taukeh
Teman ada sentiasa
Bernyanyi dan karaoke, kaya macam Datuk K
Hidup tanpa masalah dunia





Kamu semua pernah dengar atau lihat burung mati disebabkan kebuluran tak? Actually, saya pun tak pernah, tapi....ada ker?..

Ya, rasanya tak ada pun seekor burung di dunia ini yang sekadar duduk diam menunggu makanan melainkan yang masih belum pandai terbang ataupun yang berada dalam kurungan. Walaubagaimanapun, burung kecil yang belum pandai terbang pun pasti asyik gigih berlatih kan kan kan.....jatuh bangun dan cuba lagi.

Allah itu Maha Razzaq (Pemberi Rezeki). Tapi mereka masih berusaha mencari makanan. Pagi-pagi lagi dah dengar bunyi cit cit, cit cit, terbang sana sini. Ada yang berkawan, ada yang keciciran, kadangkala kita dapat melihat satu bentuk yang indah dari gerombolan burung diangkasa. Yaaaa...setiap pagi begitu dan tidak dinafikan.

Tapi, bagaimana pula dengan kita manusia yang cukup pakej, ada kaki, tangan, mata, mulut semua itu.. siap ada hati dan perasaan, ada akal lagi. Subhanallah!

Walaupun kita tak tahu sampai bila kita ada kat dunia ni, namun setidak-tidaknya kita perlu berusaha dan Istiqamah! :)

"Allah itu amat menyukai hamba-Nya yg apabila melakukan sesuatu kerja, melakukannya dgn bersungguh-sungguh" (riwayat Muslim dan Bukhari)

p/s: Peringatan juga buat diri yang masih lalai dan masih merangkak berusaha ini.


Sebenarnya ada sesuatu yang berlaku 2 hari lalu....sesuatu yang Allah nak tunjukkan, sesuatu rahsia yang hanya Dia sahaja yang tahu, sesuatu yang sepatutnya membuka mata sesetengah pihak yang terlibat. Tapi.....entahlah, sama ada tak nampak atau belum sedar itu saya kurang pasti. Yang pastinya, ianya melibatkan orang-orang yang saya sayang. Kalau ikutkan rasa hati dan sombong diri, nak saja saya bawa dia pergi. Pergi dari manusia-manusia itu. [[sedeyyyy...]]



:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

19 comments:

Mrs Velentine said...

Setuju kak.selgi ada kudrat berusahalah

Yana Libra said...

nape tu kak? be happy always ye~ :)

Arina Shamsul said...

harap kamu tempuhi sesuatu itu dengan tabah dan sabar ye dear

takmo sedih2..kuatkan semangat :)

dear..sekarang ni tak free lagi la..huhu.insyaallah hari sabtu malam kot dapat dapat jumpa kamu..ngee~

Deqla manjew said...

best lagu ni.. dan setuju dgn akak.. jgn sia2kan la kudrat yg ada..kdg2 tgk org yg mintak sedekah tu, nmpk sihat je..rasanya xde masalah kot nk usaha sendiri.. pelik jugak tu.. tp maybe terdesak sgt kot..huhu..

are_lin@yu said...

setuju dgn kata2 akak...apa pn kena usaha xblh la mghrp rg ja bg kat kita..kita tlh dijadikan sempurna kna berusaha mncari rezeki ni..inshaallah ada..

Cik Nur said...

Baru je dengar lagu tu tadi...mmg bestkan lirik2nya...

mahu teruskan hidup mmg kena berusaha..kalau tidak matilah jawabnya..cuma tak faham kenapa ada org yg masih mengahrapkan org lagikan...

apapun yg erjadi pada akak, nur harap akak kuat tempuhinya..

lelamaisara said...

lirik lagu tu memang best kan...
ermm betui kata akak tu selagi ada kudrah kite kena la berusaha untuk mendapatkan rezeki...

Mira Adzlia said...

lgu ni mmg ade pngajaran kn...melodi dier pun best..dlm idup kita nih xde yg dtg bgolek melainkn kte usaha utk dptkn pe yg kite mau

boni kacak said...

betul tu.... jika ada usaha tanpa henti, Dia pasti akan bukakan pintu rezeki kita sikit demi sikit... InshaaAllah.. dan banyakkan berdoa selepas kita sudah berusaha..

UniMeOw said...

uni pun suka lagu ni...

>jangan marah2 xperlu begitu<
part plg uni suka..haha

Kesuma Angsana said...

layan jugalah...

N.Aima K said...

Setuju!!

Si Matatajam said...

Berusaha..doa..dan tawakal..mesti semua ok...hi hi..

Dayana Bahar said...

sabarlah.. dugaan datang silih berganti... bertahan selagi boleh bertahan.. pujuk hati sendiri

Cik Aini said...

adehh
asal sedih2 ni CiM..xmo2..
apapun yg jd harap CiM tabah melaluinya..mmg kdg2 kalo bekenaan dgn org yg kita syg ni..sakit sgt rsnya kan..
sabar ye sis..

dya bunga said...

semoga akak tabah ye..

9n0L4 said...

best best. bersederhana aje kan dlm hidup ni. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

akak kena tabah dan kuat yer..setiap org ada dugaan dan ujian

Chic Na said...

bila dengar betul2 baru faham maksud tersirat disebalik lagu tu.

sabar ye kak. manusia mmg macam2 ragam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget