15 January, 2013

Ribut Tropika Sonamu



Pasti ramai yang tahu tentang Ribut Tropika Sonamu yang telah melanda beberapa kawasan di Malaysia terutamanya di perairan Barat Laut Sarawak iaitu di kawasan Laut China Selatan. Alhamdulillah semuanya telah berakhir dan tak ada perkara buruk dan dasyat yang melanda Bumi Malaysia. Amaran telah dikeluarkan terlebih dahulu oleh Jabatan Meteolrologi Malaysia.



Ribut Tropika Sonamu akhirnya melintasi juga beberapa kawasan yang dijangka terlibat termasuklah di Johor Bahru yang mendapat sedikit tempias.




Dan disebabkan ribut itulah, hati saya meruntun sedih dan meluahkannya di blog beberapa hari yang lalu dalan N3 yang INI.

Rumah Datuk saya di Felda Ulu Tebrau mendapat sedikit tempias dari ribut tropika sonamu tersebut. 

Kejadian berlaku pada jam lebih kurang 3.00 petang, 8 Januari 2012. Waktu itu, adik saya dan Bonda baru sahaja menghantar atok balik kerumahnya setelah bermalam di rumah kami pada malam yang sebelumnya. Sebelum menghantar atok pulang ke Felda Tebrau, mereka menghantar nenek ke pusat dialisis seperti biasa. Memang itulah rutin nenek 3 hari seminggu.

Sampai saja di rumah atok, menurut bona saya belum ada tanda-tanda nak hujan. Selepas berbual beberapa ketika bonda dan adik saya terus berangkat pulang. Saya pula di tempat kerja mendapat panggilan dari atok dalam pukul 4 petang mengatakan rumahnya di hempap pokok durian jiran sebelah. Saya terus menelefon bonda selepas bercakap dengan atok, waktu itu bonda baru sahaja sampai di rumah agam kami dan hujan telah pun turun.

Bonda menyuruh saya menghubungi semula atok menanyakan tentang seorang makcik yang duduk dengan atok di rumah yang sama kerana menurut bonda, dia ternampak makcik sedang menyapu di bahagian bawah rumah berhampiran dengan pokok yang tumbang. Mujurlah panggilan semula saya di angkat oleh makcik yang lebih mesra kami panggil Mak Njang. Alhamdulillah....tak ada yang cedera pada hari kejadian. Cuma keadaan dapur rumah atok rosak sedikit dan memerlukan sedikit pembaikan.

Malam tu selepas pulang kerja saya terus ke sana bersama bonda dan en.hubby. Sampai saja hari dah gelap gambar pun tak berapa terang. Sekumpulan bomba ada di rumah tersebut, tapi kerja-kerja pemulihan tak boleh dilakukan kerana hari hujan dan tanah licin. Takut akan lebih membahayakan keadaan. Jadi pihak bomba bercadang untuk datang semula keesokan hari. Tapi....saya tak dapat ada sewaktu kerja-kerja pembaikan dilakukan ketana bekerja. Maafkan saya yeaaa atok. "Hati mesti baik" . Itu trademark atok saya....

Tapi....sebenarnya, pokok tersebut tak mungkin akan tumbang jika tuan empunya pokok tidak melakukan pembakaran sampah di tundun pokok durian tersebut. Disebabkan terlalu kerap melakukan pembakaran, maka akar pokok yang bertanah banir itu menjadi reput dan buruk. Apabila angin kencang melalui kawasan itu, dengan mudahnya dapat merebahkan pokok durian tersebut yang sudah berusia berpuluh tahun, mungkin juga beratus tahun. Percaya tak jika saya katakan pangkal pokok itu sebesar 2 pemeluk dewasa?

Saya dengar-dengar pakcik sebelah rumah atok nak bayar semua kos pembaikpulihan. Entahlah....wallahualam. Tapi.....sebenarnya, pada pendapat ikhlas dari hati saya. Apa yang berlaku itu datang dari Allah, ada hikmah disebaliknya. Dan sebenarnya Allah nak tunjukkan sesuatu pada kita, maksud saya orang-orang yang terlibat dengan kasus kekeluargaan ini. Sedarlahhh pada yang belum sedar lagi. Tapi rasanya masih ada yang belum sedar. Atau nak tunggu ujian yang lebih besar baru nak sedar? Kerana itulah saya rasa macam nak bawa saja atok tinggal dengan kami. Malangnya atok dan nenek tak mahu ikut kami......

Bagi yang masih dapat bersama atok, dekat dengan atok setiap hari, hargailah atok selagi dia masih ada. Terlalu banyak pengorbanan yang telah dia berikan.

Maaflah kalau nukilan hari ini terlalu beremosi. Dah seminggu kejadian itu berlaku. Semoga Allah memberkati kita semua. Maafkan saya jika ada yang terada. Kalau ada yang tak puas hati dengan nukilan saya ini, hubungilah saya marilah kita berbicara. Mungkin kamu atau kamu atau kamu tak sedar apa yang telah kamu lakukan. Tapi Allah Maha Tahu.

Sekuat ribut tropika sonamu, sekuat itulah runtun hati atok dan nenek ku....



#maafpictakdptdiupload....nk keluar tengok JDT vs KEL


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

15 comments:

Yana Libra said...

ALhamdulillah, xde ape2 kecederaan~ :)

nanieybarnieylurviey said...

Alhamdulillah.. Sikit je Allah bgi nk uji kite. Harap kite sdr :)

boni kacak said...

tapi apapun, bersyukur kerana atuk dan nenek awak tak ada apa2..alhamdulillah...

Cik Nur said...

alhamdulillah..xde keceraan berlaku...

moga tabah mghadapi ujian...

nur dah xde atuk dan opah...

N.Aima K said...

cntknye dear!! ;)

N.Aima K said...

salah entri pulak hu hu..

Alhamdulillah semuanya selamat...

Cik Aini said...

alhamdulillah makcik tu xde apa2 kan..tp kalo betul lah kan batang pokok tu sebesar yg CiM kata tu..dasyat lah jika hanya boleh tumbang dgn tiupan angin..lain lah kalo pembakaran selalu mesti akar jd x sekuat mana..

moga tabah ye CiM..
moga atok & nenek CiM kuat hadapi segalanya.amin

Mrs Velentine said...

alhamdulillah tak perkara yang buruk berlaku

Edy Fee said...

sama2 beringat

QasehnyaRania said...

alhamdulillah ..

berahti2 sentiasa

Deqla manjew said...

ya Allah.. syukur smua slmt.. hukhuk..

9n0L4 said...

kat tranung pun hujan skrg ni. sejukkkkkk.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Alhamdulillah semua slamat n xder apa2 kan

sHaRiNa eLyaNa said...

kena bhati2 la kan kak :)

Chic Na said...

Alhamdulillah semuanya selamat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget