03 October, 2012

BULAN ohh BULAN

Tadi bulan dilitupi awan, 
Bagai rahsia tersimpan, 
Tapi... samar-samar dapat dilihat, 
Kita tahu bulan itu bulat, 
Kita tahu permukaannya tak rata, 
Tapi kita tak pernah sampi ke sana, 
Alangkah indah kalau dapat ku sentuh, 
Ibarat menyentuh hatimu yg penuh rahsia itu...

Terima Kasih wahai Tuhan,
Memilihku untuk menyaksikan panorama bulan,
Ku ukir puisi syair seindah bulan,
Semoga cahayanya menguatkan cintaku padaMu Tuhan.

Si bulan yang kosong, 
Kering kontang penuh dengan kawah, 
Pun mampu untuk menjadi kegilaan segenap manusia, 
Kerana keyakinan nya dalam membenarkan cahayanya menerangi segenap alam,
Indahnya bulan kerana cahaya nya.

Bulan itu ada 
Sentiasa ada walaupun sang mentari menjelma, 
Tidak menerangi kita tapi meneruskan tugasnya disebelah sana,
Indahnya bulan di atas sana walaupun indah khabar dair rupa, 
Bulan tetap bulan, 
Ciptaan Sang Pencipta utk kita umat manusia~

Tanpa cahaya mentari,
Ya memang dia tak punya apa-apa,
Sedar akan diri,
Tapi dengan cahaya yg sedikit itu lah dia di hayati,
Membias dengan perlahan penuh dengan kesederhanaan,
Semegah-megah mentari pun adakala nya dia di keji di halau pergi,
Dengan merendah diri bulan percaya, 
Walau apa pun situasi ia tetap dirindui,
Kedatangan nya di sambut dengan kebesaran hati.

Bulan sudah pergi, tapi jangan risau dia akan datang lagi.

Bulan 

kredit to: بدرية أنور dan Alieptrader Gp. Gabungan puisi dari beberapa entry post di FB

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

7 comments:

Chic Na said...

pandainya berpuitis. banyak maksud tersirat ni. :)

wan nurul hezrina said...

amboi ayat sangat indah CIM=)nie bila gaknya waktu mengarang ayatnie?waktu tgk bulan?hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

CIM pandai sungguh madah2 puitis ni hehehe

elyna mirsada said...

bagai pungguk merindukn bulan..ehehe

dya bunga said...

kalau malam ni xhujan kita mesti dpt tgk bulan..hihih

Cik Aini said...

bulan oh bulan..hahahaha
bila CiM wat entry ttg bulan ni kan,teringat dulu2 org panggil ai BULAN..hahaha
sbb?
sbb muka ai bulat mcm bulan.hehehe

9n0L4 said...

bulan sentiasa je ade mcm bintang cume kuatnye matahari buat kite tak nampak die. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget