03 October, 2012

WW : Government of Sarawak

Suatu ketika dahulu, pernahkah atau tahukah anda bahawa Negara Sarawak atau kini dikenali sebagai Sarawak, Malaysia pernah tidak menggunakan Ringgit Malaysia dalam segala jenis bentuk perniagaan dan urusan jual-beli? 

Sebelum mmembentuk sebuah negeri dengan Malaya atau disebut Semenanjung Malaysia pada ketika ini, Sarawak mengunakan Dolar Bristish pada masa itu, iaitu daripada pemerintahan James Brooke ataupun dikenali sebagai Raja Putih bagi kalangan penduduk di Kepulauan Borneo terutamanya Sarawak .

Ni nak tanya pada beberapa GSFian yang berada dan berasal dari Sarawak, you all ada simpan tak duit lama ini?


:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

14 comments:

Cik Nur said...

oo..baru tahu ni..
dan buat ahli GSF yg de simpan duit ni, bolehlah publish..nak tgk... :)

Daddy Ziyyad said...

Ooooooo(sambil terlopong mulut)...baru saya tau! ;P

wan nurul hezrina said...

uiiii baru tahu nih..siapalagi org serawak nak gak tgk adatak simpan duitni

eMMe said...

mujur la Sarawak tak pakai dolar sampai skrg kan sis, heheheh...

ஜ miss klanika ஜ said...

ouh bukan dari sarawak . dan tak tahu pula .

Deqla manjew said...

baru tau ni.. nmpk sgt kan deqla ni buta sejarah.. haha

Si Matatajam said...

Baru M tau...hebat negeri sarawak dulu yek..siap ada mata wang sendiri..

~Cik Sweety~ said...

tak tau la pula..tak penah tgk pun duit ne.. ada lagi ke?

kinara kinatara said...

adik beradik james bond eh?hehehe...kina x minat sejarah mase skolah dulu..tapi spm skor a:)

Chic Na said...

waa lama dah ni kot. 1st January 1938. almost 74 tahun..

dya bunga said...

bru dya tahu..first time tgk duit tu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

a'a mcm cik nur kata tu ahli gsf yg simpan duit tu sila tunjuk hokay haha

Cik Aini said...

oo..ai pun baru tahu
hihihi
nmpk sgt teruk kan :)

9n0L4 said...

mcm besor je nmpknye duet lame ni. klasik. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget