28 October, 2012

Sum Sum Sup Sedap

Semalam saya masak sup tulang di rumah ibu mertuaku. Hehehehe....saja jer mentioned tempat tue. Sebab... bukan sebab ibu mertuaku tak pandai masak sup yeaaaa.... Untuk pengetahuan, beliau sangat hebat dalam soal masak memasak ni, sehinggakan jangan ada yang tak percaya... saya jarang ke dapur bila balik ke rumah ini (rumah en.hubby ni lah). Tapi semalam, saya masak sup tulang seorang diri. Sebab...

Sebabnya ibu mertua saya tak makan daging lembu atau kambing. Hurmmmm...taktau kenapa yea. Tapi sebenarnya beliau boleh jer masakkan kami masakan berasaskan lembu dan kambing. Cuma saya tak sampai hati pulak, dahlah nak makan sup tulang, minta beliau pulak yang masak. Tak ke kejam namanya tu. Maka itulah saya sendiri ke dapur menyiapkan sup untuk di makan.

Okeyyyyy...baru start nak menjerang

Haaaa... nilah tulang lutut yang banyak sum sum nya.

Masukkan perencah tradisional buatan tangan sendiri. Tumbuk okeyyyy..

Beberapa jam kemudia, sup mendidih dan siap untuk dihidang.

Wallaweiiiiiiii........ straw mana straw??? Hurmmmm sedapnya

Rendang ni ibu mertuaku yang buat. 

Saya memang suka gila sedut sum sum tulang kaki, kalau orang pown boleh di masak sup, saya pun nak sedut juga sum sum tulang tue. (bluewwweeekKKkkKk)

Ibu mertua saya sebenarnya pelik tengok saya makan sup tulang ni. Nak tau apa ayah mertua saya cakap pula?
"Dah macam Jin makan tulang"

Hehehee...tak kesahah, jin pun jin lah.

Siapa yang buat penyembelihan? Bahagian mana yang menjadi pilihan? Otak, tulang, kaki, ekor, urat, kulit, atau isi saja? Eahhhh....sapa kata kulit tak boleh makan? Boleh laaaaa....bakar dulu tau sebeum buat apa-apa.



p/s: apa nak buat hari nie eakK selain mengadap assignment yang memeningkan kepala nie?




:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

20 comments:

izan mama mia said...

thn nie..xder cerita raya korban kami,..thn depan insyaallah panjang umur nak balik juga..makan sup..amboi..teliuq cek tengok depa dok makan tuu

Si Matatajam said...

M pun suka sup tulang..yg plg best tulang rusuk..

kinara kinatara said...

wah..sedap tengok terliur nyh..huhu...kina satu family suka sup tulang..best..:)

Chic Na said...

camne rasa sum sum tu? cik na suka makan isi je. hihi..

Cik Nur said...

Ya ALLAH..terliurnya tgk sup tu..mmg sedap tau dapat sedut guna straw..

kalau xde straw, nur selalu ketuk2 bg kuar..hihihih.. :)

terliurlah tgk entry ni... :)

Deqla manjew said...

betol2..mmg perlukan straw!! haha...

Mrs Velentine said...

kulit hubby MV suka makan...mmg sedap..

CikNana said...

mak ai..nie memang nyaman nie deh..rendang tu pun mcm nyaman btl..:)

CikNana said...

mak ai..nie memang nyaman nie deh..rendang tu pun mcm nyaman btl..:)

Deq's Qienz said...

sedapnya cim..nanak sikit..hihii

dya bunga said...

kalau kulit tu masak lomak sdp tu.haha. dya suka tulang.pergh sedap..

Karukord Jagau's said...

sup gear box tu....
slmt hari raya :)

Anonymous said...

Thanks , I have just been looking for info about this
topic for ages and yours is the best I've discovered till now. But, what about the conclusion? Are you certain about the supply?
Take a look at my blog ... travel ceo

wan nurul hezrina said...

hahaha nurul mmg takkan sedut sum sum tulang2..sbb nurul antara yang tak geti makan..tpi hubby sangat2 suke

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

SALAM AIDILADHA KAK....
GEAR BOX TU hehehe

9n0L4 said...

hari raye aritu ade mkn jugak sup ni. tapi sum sum nye tak mkn pun. hee.

N.Aima K said...

sedapnyeeeee!!

E'in said...

kenape kenape kenape xbg kite sikit!!!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

nak semangkuk kak :)

lelamaisara said...

Wah...anak menantu dah kedapur tu...hehe..saya tak pernah sedut sum sum tu la kak...saya makan daging aje....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget