21 June, 2012

PETUA OTAK HEBAT

Dalam badan kita ada satu ciptaan dimana ianya amat hebat sehinggakan mampu menguasai dunia keseluruhannya. Di sinilah terdapatnya segala ilmu, tidak kira yang baik atau tidak. Allah s.w.t. telah menciptakannya untuk kita menerima maklumat, menyimpan dan mengeluarkannya semula serta digunakan untuk membezakan perkara yang baik dan yang tidak baik. Ianya dikenali sebagai OTAK. Otak adalah satu ciptaan Allah yang amat hebat untuk manusia, wajib kita mengucapkan syukur. Otak dicipta untuk kita memikirkan kebesaran Allah, ini adalah yang utama. Otak tidak sepatutnya digunanya untuk merosakkan apa jua yang ada dimuka bumi ini, akan tetapi otak amat berguna untuk kita merasakan kebesaran Allah dan menyimpan ilmu Allah didalamnya.

Otak yang baik akan lahir dari manusia yang baik, pemakanan yang baik serta cara fikir yang baik. Bukan mudah sebenarnya untuk kita menjaga otak kurniaan Yang Maha Esa ini. Antara 5 petua yang patut diamalkan untuk menjadikan otak kita hebat adalah;


'curik kat gugel'
1. Perkara pertama yang kita perlu ambil berat adalah bimbinglah otak kita dengan akidah yang benar iaitu mengesakan Allah setiap saat.

2. Seterusnya kita perlu memastikan oksigen cukup untuk otak kita,apakah tanda orang yang tak cukup oksigen? Salah satunya ialah kerap sakit kepala, cepat stress dan macam-macam lagi.

3. Salah satu cara untuk pastikan otak kita cukup oksigen ialah dengan menjaga solat kerana pergerakan sujud itu membekalkan oksigen yang banyak kepada otak.

4. Selain itu amalkan minum air kosong 8 gelas sehari, air merupakan pembekal oksigen yang amat baik kepada otak kita.

5. Juga amalkan zikir,selawat dan bacaan Al-Quran kerana dengan zikir otak kita akan memberikan riaksi yang amat baik,secara rohani dan fizikalnya zikir amat memberikan kesan yang positif.

Jadi... bagi rakan-rakan yang masih study, jagalah otak anda dengan mempraktikkan petua-petua di atas. InsyaAllah akan membantu kamu dalam mentelaah pelajaran. Begitu juga dengan rakan-rakan yang lain, walaupun tidak sebok membaca buku-buku ilmiah seperti kami, anda juga disarankan agar memelihara otak anda dan gunakanlah otak anda untuk perkara-perkara yang berfaedah.


Sumber copy paste dari : My Cousin Blog - tapi I ada edit2 skitttt ehhh (jom serbu)

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

29 comments:

eMMe said...

Assalam Kak Nina, saya nak up pasal maternity dress yg akak kirim kan kat saya.. boleh kan...hehehe~ xcited nih...
ops! lari topik, heeee~

Si Matatajam said...

Tq for this info... Alhamdulillah pada mu Ya Allah atas kurniaanMu padaku

Cik Nur said...

bagus info ni, cuma lapan gelas sehari tu je nur susah sikit nak ikut..

huhuhu

Kesuma Angsana said...

Tq2 sgt2 suka N3 ni

Wanieys said...

tq 4 dis info sis..sgt2 berguna...sedang berusaha minum air 8 gelas sehari hihihi

Cik Aini Lavender's said...

wah...thanks for the Info ye CIM,nice...

lelamaisara said...

ohh...tq...
insyaallah akan di amal kan...:)

~Sweet Honesty~ said...

insyaallah...akan diamalkan.. tpi solat tu wajib tau..hihi

Solehah Shamsuddin said...

tips no.3 tu yg paling berkesan

Deqla manjew said...

betapa pentingnya otak..sbb tu kalo apa2 kecederaan melibatkan otak, nyawa boleh melayang..besar dan agung kan ciptaan Allah..jaga otak sebaik2nya dgn tips2 yg diberi..insyallah otak jadi kuat dan sihat.. (eh mcm slogan milo pulak) :p

Kakzakie said...

Melaksanakan yg 5 sebenarnya tak susah kalau punya kekuatan dalam diri.

Masha Meisters said...

dah pasti otak perlukan o2...ternyata masa solat lah waktu yang sesuai...insyaallah...tq sis

Miss BaNu said...

nice info..thanks for sharing yer..

Yumida said...

nice sharing sis...

Daddy Ziyyad said...

Yup...paling penting bacaan Al Quran & zikir2 yg lain tu..:)

Masz Sidek said...

beruntungnya kita manusia di beri otak, ciptaan yg maha hebat...

terima kasih atas perkongsian ilmu... entry yg baik... :D

Gen2Merah said...

indahnya ciptaan Yang Maha Esa.. hargai anugerah otak yang diberikan kepada kita..

m.u.l.a.n said...

tqs for sharing...

Chic Na said...

saya nak otak hebat. walaupun dh keja tp banyak lagi yg kena belajar.

tq tips yg berguna ni. Insyaallah akan diamalkan. :)

Yana Libra said...

nice sharing~~~ :)

IntaNBerliaN said...

otak mmg sgt2 penting bg kita kan... ialah yg membantu kita utk membuat sesuatu kptusan yg betoi..

Arina Shamsul said...

saya suka info ni dear :)

thanks sharing :)

N.Aima K said...

terima kasih info!!

Cik Penguin_Solehah said...

info yg sangat berguna,tq =) #tq =)

Edy Fee said...

lapan gelas air shari tu tak bilang sangat bpe byk minum..tp mmg tak minum air manis langsung even g restorn...hehe minum air suam je

::dEyb:: said...

boleh amalkan ni! tq for the info...;))

ஜ miss klanika ஜ said...

guna kan otak dgn bermanfaat . hehe

9n0L4 said...

jenuh jugak nak abiskan 8 gelas sehari. ;)

wan nurul hezrina said...

semuanya nurul setuju nak2 kena jaga solat..itu kebanyakkannya payah nak buat sbb dlm solat banyak keistemewaan yang kita harus tahu..tang air 8 gelaspun sangat setuju sbb air membuang segala toksik dlm bdn dan membekalkan banyak oksign..bagus info nie..

pemakanan terutamanya mmg kena jaga.yang tak patut amik jgn amik sbb banyak makanan boleh merosakkan otak n sistem badan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget